Jag har erfarenhet av att bo (och vara ordf.) i en väldigt stor bostadsrättsförening. Vår förening var FÖR stor, det kunde aldrig bli någon riktig gemenskapskänsla. Fördelen med storleken var att vi kunde hålla oss med egen anställd personal för förvaltning och fastighetsskötsel, vi i styrelsens behövde ex. aldrig göra något av admin. jobbet vid överlåtelser (det tar flera timmar att handlägga en enda överlåtelse, och vi hade över 100 överlåtelser ett av åren).

Jag skulle aldrig köpa en bostadsrätt i en riktigt liten förening, risken är allt för stor att en enstaka "knäppskalle" kan dominera. Riktigt var gränsen går vet jag inte, men jag tror att en bra storlek är 50 - 200 lägenheter. I en liten förening så är också risken att någon enstaka skada i huset skall slå väldigt hårt på avgifterna.

Vi hade ex. en lägenhet där det var något fel med avloppet, det luktade avlopp i hela lägenheten, vi rev ut badrummet 2 ggr, och resten av alla golv 2 ggr, för att lokalisera felet, vi hade dit rader av experter. Vi hittade konkreta fel, en avloppsstam var sprucken. Det åtgärdades osv. Inget hjälpte. Ventilationen i huset byggdes om. En sådan problemlägenhet hade varit ekonomisk katastrof i en liten förening, för oss blev kostnaden nästan inte märkbar i bokföringen.

Sen beror det lite på hur stadgarna ser ut i en förening. I regel är det väldigt dåliga stadgar i brf då ingen riktigt vill ta tag i det. Har man däremot väl skrivna stadgar så utesluter man mer eller mindre dom flesta konflikter.

/Christian

EDIT: Anledningen till att vi valde brf beror på att just där vi bor nu, så var det bara i en by vi ville köpa hus och där har vi precis byggt en sommarstuga. Hade blivit lite kaka på kaka. Därför fick det bli en brf i staden i stället, någon mil från stugan.

EDIT: Sen går det inte att stadga bort allting. Du kommer få röka på balkongen, ha katt m.m vad än grannarna förslår för stadga. Lagen gäller fortfarande brf också..

Redigerat:
Jag skulle vilja påstå att stadgarna i de flesta Brf är rätt lika varandra och jag vet inte om jag håller med om att de är dåligt skrivna. Eller vad är det som saknas menar du?

Jag tror snarare att de flesta konflikter uppstår på grund av olika uppfattning om hur man tar hänsyn till varandra när man bor i samma hus. En enda stolle kan ställa till med hur mycket obehag och krångel som helst och ordningsregler eller stadgar hjälper inte mycket. Det ska också mycket till innan någon kan tvingas flytta.

Vanligaste trätoämne mistänker jag är tvättstugan. Samtidigt verkar en del tycka om att reta sig på andra.

Redigerat:
lindejo skrev:
Samtidigt verkar en del tycka om att reta sig på andra.
Inget livar upp så mycket som en ordentlig grannfejd! :D

lindejo skrev:
Vanligaste trätoämne mistänker jag är tvättstugan.
Eller (o)ordningen i soprummet...

Stadgar, stadgar och åter igen stagar. Lösningen på det mesta.

/G

Chrissofsweden skrev:
Stadgar, stadgar och åter igen stagar. Lösningen på det mesta.
Ge mig ett stadgeförslag som håller ordning i soprummet så PMar jag en tårta.... ;)

Alfredo skrev:
Ge mig ett stadgeförslag som håller ordning i soprummet så PMar jag en tårta.... ;)
Kan inte annat än hålla med.

Jag tror också att ju mer man detaljreglerar med ordningsregler (vilka inte hör hemma i stadgarna) desto mer njuter den personen som vill reta andra. En ordningsregel som säger att man inte skulel få spola i toaletten nattetid inbjuder ju bara till att någon måste upp och spola.

lindejo skrev:
En ordningsregel som säger att man inte skulel få spola i toaletten nattetid inbjuder ju bara till att någon måste upp och spola.
För att inte prata om de som kommer att "överklaga" ordningsregeln ifråga. Både formellt och informellt (genom att skita i att följa den).

Man ska inte reglera sådant man inte kan kontrollera. Det måtte ni väl förstå?

Ge mig lite tid så ska jag ge er exempel på BRA stadgar. Glöm inte att man inte för bryta mot BRL med en stadga heller.. så det kan visa sig att en stadga som stör trots allt inte gäller.

/G

Chrissofsweden skrev:
Man ska inte reglera sådant man inte kan kontrollera. Det måtte ni väl förstå?

Ge mig lite tid så ska jag ge er exempel på BRA stadgar. Glöm inte att man inte för bryta mot BRL med en stadga heller.. så det kan visa sig att en stadga som stör trots allt inte gäller.

/G
Som jag tidigare skreb så ser de flesta stadgar mer eller mindre likadana ut. Jag hoppas verkligen att du hittar några verkligt avvikande stadgar. Det skulle vara intressant att se hur amn då formulerat dessa.

Vad gäller trivselregler kan jag inte hålla med dig. Om man bestämmer sig för att ha sådana i föreningen så kommer dessa också att innehålla sådant som inte är direkt kontrollerbart. Det kommer t ex att stå vad som får och inte får läggas i grovsoprummet. Det är något som inte går att kontrollera om man inte ska ha någon som står och kollar hela tiden.

Det viktigaste är att de regler som finns av det stora flertalet människor uppfattas som logiska att följa. Förbud mot toalettspolning nattetid är ju knappast en sådan regel och den kommer inte heller att fungera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.