Biltema/Bauhaus tätskikt, är det samma produkter, känns så?

Är Kiilto och/eller casco värt extra kostnaden?

Thomas Lundquist
Mitt förslag är att du handlar allt på en kakelfirma typ. Då får du med all säkerhet även experthjälp med tips och råd du som kommer att behöva.

Biltema och Bauhaus Probau tätskikt, är det samma produkter, känns så?

Är Kiilto och/eller casco värt extra kostnaden?

Mikael_L
Biltema är Litokol, Bauhaus är ett annat märke om jag inte missminner mig.

Själv slänger jag på Biltema i tvättstuga iom att det blir rätt billigt med deras rollade.

I badrummet blir det LIP, som jag beställde från Sigro.se.
Helt otroligt att betala 236:- i enhetsfrakt och få levererat hem en pall med något hundratal kilo spackel, fix, duk och gucka osv osv ... :)
Och detta äventyr med LIP blir knappt något som helst dyrare än Biltemas duk-variant.

Mikael_L skrev:
Och detta äventyr med LIP blir knappt något som helst dyrare än Biltemas duk-variant.
Ok. Vad är fördelen med LIP?

Jag står i begrepp att börja tätskikta ganska snart, så jag kommer nog att satsa på nåt system från befintlig butik i närhet, hornbach, bauhaus eller biltema t.ex.

Hornbach säljer casco, bauhaus kiilto och probau och biltema sitt eget. Kiilto klart dyrast, sen casco, biltema och probau. Har huvudsakligen jämfört pris på duken för att få en uppfattning.

Det som fick mig att reagera på Bauhaus och Biltema var att bilderna i deras respektive anvisningar är i det närmaste identiska.

Du ska renovera badrummet för 50-100.000:- och jagar hundralappar genom att välja det absolut billigaste tätskiktet...
För mig är det ett konstigt tänk...

Bauhaus är väl probau?

Mikael_L
nino skrev:
Du ska renovera badrummet för 50-100.000:- och jagar hundralappar genom att välja det absolut billigaste tätskiktet...
Det har du ju ingen aning om ...

Vi bygger badrum helt från scratch och det kommer inte på långa vägar kosta ens 50.000:-
Och en del i att hålla ner priset är ju att även välja billiga, -ehh fel-, prisvärda tätskikt menar jag naturligtvis.

• Gilla
1
  • Laddar…
nino skrev:
Ett badrum behöver inte komma i närheten av dessa siffor om man gör allt själv och använder billiga produkter.

• Gilla
1
  • Laddar…
nej det har jag iof inte...
men ska man byta avlopp, tappvatten, el, köpa plattor, våtrumsskivor, tätskikt och inredning så drar det ju iväg
eget arbete är ju också värt en heldel (iaf är min fritid värdefull) även om det är gratis så är det inte roligt att göra om...

Det jag menar är att jag tycker att man snålar (eller är ekonomisk) på fel ställe, tätskiktet är det viktigaste i ett badrum även om det inte syns (om man har keramik som ytbeläggning)

nino skrev:
Du är inte den första som inte inser att många bäckar små bildar en väldigt stor å. Världens största flod också, för den delen ;)

Jag renovererar hela huset för mycket mer än så, och sparar flera tiopotenser mer än några hundralappar på att välja rätt produkter, entreprenörer och försäljare.

Bauhaus tätskiktsfolie är 1000:-/rulle billigare än Kiilto. Biltemas Hidroflex är 500:-/burk billigare än Bauhaus motsvarande, som också är lågpris, har inte priset på Kiilto, casco etc i huvudet. Det handlar alltså inte om hundralappar utan tusenlappar ganska omgående. Jag frågade inledningsvis i tråden om de dyrare systemen var värda pengarna. Det skriver du ingeting om, jag förmodar att du egentligen inte har en aning. Men det faktum att jag frågar hänger du upp dig på!? Använder du alltid dom dyraste produkterna, eller försöker du spara några hundralappar på att inte göra det?

När det sedan gäller mitt badrum, så har du ju egentligen ingen aning om vad jag har valt. Att jag ställer frågor här av intresse innebär inte att jag har valt just de produkterna.

Som jag skrivit i andra trådar är det viktigaste för mig att sova gott om natten. Jag sover bättre med vetskapen om att jag har ett tätt badrum. än med tron på att försäkringsbolaget kommer ta en eventuell skada. Därför väljer jag att göra konstruktionen i mitt badrum på det sätt som jag finner bäst, jag följer lagen och jag följer GVK's regler så långt möjligt. Ex.vis kommer jag att ha plastmatta som tätskikt på golvet (inte ytskikt alltså). Jag kommer inte att göra något så totalt vansinnigt som att följa rekommendationen att använda fix som suger fukt.

Men vem vet, kanske blandar jag probau och hidraflex för att spara ett par tusenlappar, jag menar, det är ju ändå samma produkt ;)

Redigerat:
Jo jag inser att man kan spara pengar på att välja billigare produkter, det jag hakar upp mig på är att jag tycker att endel väljer att spara på vad jag tycker är fel ställen.
Till alla badrum jag gör så använder jag uteslutande Ardex, från flytspackel till fog även silicone och glättningsmedel

Jag vet att med Ardex så går det ca 1,3kg fix/m2 och med Biltemas kakelfix så går det åt 2,4-4kg enl. deras hemsida
Jag väljer att inte använda diskmedel som glätting pga att det bryter ner antimögelmedlet i siliconen snabbare

Ja jag tror att de dyrare produkterna är bättre.
Jag tror också att dom har bättre Tekninsk support om du undrar nått.

Nej jag vet inte vad du använder för produkter

vad ska du fästa plattorna med för nått då?

nino skrev:
Jo jag inser att man kan spara pengar på att välja billigare produkter, det jag hakar upp mig på är att jag tycker att endel väljer att spara på vad jag tycker är fel ställen.
Till alla badrum jag gör så använder jag uteslutande Ardex, från flytspackel till fog även silicone och glättningsmedel

Jag vet att med Ardex så går det ca 1,3kg fix/m2 och med Biltemas kakelfix så går det åt 2,4-4kg enl. deras hemsida
Jag väljer att inte använda diskmedel som glätting pga att det bryter ner antimögelmedlet i siliconen snabbare

Ja jag tror att de dyrare produkterna är bättre.
Jag tror också att dom har bättre Tekninsk support om du undrar nått.

Nej jag vet inte vad du använder för produkter

vad ska du fästa plattorna med för nått då?

Ja, det är inte alltid man får vad man betalar för. Allt tyder på att Bauhaus och Biltema, och även Kakelhuset (har jag för mig det var) säljer samma produkter under olika namn. Bauhaus tätmembran är dubbelt så dyrt som biltemas, men knappast dubbel så bra. Biltemas folie är dyrare än Bauhaus. Att det blir så beror kanske på att Bauhaus tillämpar en utstuderad prissättning. Dom sätter låga priser på de produkter folk noterar mest, som t.ex. folien, sen drar kunden slutsatsen att övriga produkter har samma prisförhållande till konkurrenterna som den jämförda produkten, men så tar dom igen det med betydligt högre priser på vissa övriga grejer. Biltema tillämpar kanske en prissättning som innebär en mer eller mindre fast avans/produkt.

Ibland innebär dyrt också bättre, men ibland är billigt bättre än dyrt. Därför kan man inte bara blint köpa det dyra och tro att man gjort en bra affär.

Jag har inte studerat "fix" ingående ännu, så jag har inte bestämt vad det blir, men jag har hört att ardex har en vattentätt fästmassa. Jag såg idag att biltema också har det, till min förvåning. Om det är bra eller dåligt har jag ingen aning om, men saken får så klart undersökas.

Jag har inte sett skymten av ardex, annat än när jag specifkt letat efter det på nätet och då hittat det i någon nätbutik efter att jag hört talas om det här. När jag var på bauhaus idag mer eller mindre trillade deras anvisningar i en bra broschyr mig i nävarna, jag fick också bra svar på alla mina frågor av en kunnig medarbetare. Det är bra service för mig.
I ett sånt här läge vill jag kunna köpa på mig så jag har så det räcker, och sen lämna tillbaka det jag inte behövt. jag vill också kunna klämma känna och kolla på grejerna före köp, och ställa de frågor som dyker upp i samband med detta. Nätbutiker funkar dåligt då.Ardex kanske finns i nån butik i göteborg också, vad vet jag, men jag har inte sett det i någon av alla de jag varit inne i. På biltema hade dom också bra anvisningar (dom bästa hittills tycker jag) och broschyrer såg jag, men jag tvivlar på att de skulle kunna svara på mina frågor. Men det ligger inte i biltemas koncept, det ska man vara medveten om när man handlar där, och det blir man ju varse ganska kvikt om inte annat, vid första frågan, typ ;)

Folk pratar om att LIP är bra grejer, men också att dom är billigare än biltema totalt sett. Så då kan det ju inte vara bra, eller?

Min erfarenhet av fackbutiker, "dom som kan nåt", är att dom mest bara blir trötta när GDS'are kommer och ställer frågor som deras "normala kunder" (fackmännen) aldrig ställer. Så hjälpen där är ofta betydligt sämre än i butiker riktade till GDS'are. Fackbutikerna säljer gärna en och annan stor dyr grej utan allt för många frågor. Men börjar man fråga efter alla småpryttlar, tillbehör och extras, då tittar dom knappt åt en. En fackbutik här i göteborg hänvisade mig till hornbach när jag frågade om lite vvs-kopplingar, trots att han hade hela sortimentet rakt bakom ryggen, och trots att jag bett om en offert på många tiotusen för badrumsindredning. Jag handlade ingenting i den butiken.

Mikael_L
thomasx skrev:
Ja, det är inte alltid man får vad man betalar för. Allt tyder på att Bauhaus och Biltema, och även Kakelhuset (har jag för mig det var) säljer samma produkter under olika namn. Bauhaus tätmembran är dubbelt så dyrt som biltemas, men knappast dubbel så bra. Biltemas folie är dyrare än Bauhaus. Att det blir så beror kanske på att Bauhaus tillämpar en utstuderad prissättning. Dom sätter låga priser på de produkter folk noterar mest, som t.ex. folien, sen drar kunden slutsatsen att övriga produkter har samma prisförhållande till konkurrenterna som den jämförda produkten, men så tar dom igen det med betydligt högre priser på vissa övriga grejer.
Eller så är det så att membranet är dyrt hos bauhaus för Probau tar mycket betalt för det, och Biltemas folie är dyr för att Litokol tar mycket betalt för den.
Så tror jag.
Sen kan man ju undra över varför det är den prisskillnaden i så fall.
Möjligen har Litokol en mer avancerad och tät folie och kan därför använda en billigare och enklare gucka, och tvärtom med Probau.
Nu säger jag inte att det är så, men man kan ju fundera lite.

Min erfarenhet av fackbutiker, "dom som kan nåt", är att dom mest bara blir trötta när GDS'are kommer och ställer frågor som deras "normala kunder" (fackmännen) aldrig ställer. Så hjälpen där är ofta betydligt sämre än i butiker riktade till GDS'are. Fackbutikerna säljer gärna en och annan stor dyr grej utan allt för många frågor. Men börjar man fråga efter alla småpryttlar, tillbehör och extras, då tittar dom knappt åt en. En fackbutik här i göteborg hänvisade mig till hornbach när jag frågade om lite vvs-kopplingar, trots att han hade hela sortimentet rakt bakom ryggen, och trots att jag bett om en offert på många tiotusen för badrumsindredning. Jag handlade ingenting i den butiken.
Du ska inte bara fokusera på vad butiken kan göra för dig, utan även importörsledet.
När jag hade frågor om Biltemas system gapade dom som fågelholkar både i butiken och när jag ringde Biltema centralt. Så för att få svar skulle jag nog ha varit tvungen att gå en Italiensk språkkurs och ringa Litokol direkt. Jag hoppas det kommer fungera bättre om jag behöver ringa LIP-sverige.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.