54 286 läst · 405 svar
54k läst
405 svar
Fåniga sätt att spara energi
Jag radade upp förutsättningarna för att det inte skall vara dyrare att använda torktumlaren. 12abc får förklara närmare. Själv använder jag torktumlar ett par gånger om året när något måste torka fort. Och jag tror att jag sparar energi på att torka på lina.lurk12345 skrev:
Erik
Jag använder Nexas mottagare (EYCR-2300) samt en tellstick kopplad till en router för att styra tändning och släckning av all belysning i fönstren (inkl. LED-ljusstaken).shadowsinthesun skrev:
EYCR-2300 drar 0.2 W i standby vilket innebär att den drar mindre energi än vad LED-ljusstaken skulle ha gjort om den hade varit påslagen. Nu har jag dock inte räknat in routerns elförbrukning, men den elförbrukningen måste ju ändå slås ut på all annan belysning som styrs på detta sätt. Routern hade ändå varit igång, oavsett belysningsautomatikens vara eller icke vara.
Men nu är det oftast inte av ekonomiska skäl man automatiserar belysningen (iaf. inte jag), samt att det gissningsvis skulle ta ganska lång tid att räkna hem investeringskostnaden för tellsticken samt alla nexa-mottagare, givet den låga förbrukningen i LED-lampor. :blushing:
Däremot är det förbannat skönt att slippa springa runt och tända alla lampor när det blir mörkt för att sedan ta samma runda igen innan man går och lägger sig. Jag inbillar mig även att det är bra om det lyser i huset när jag är borta. Alltid lurar det någon inbrottstjuv? d^_^b
Ett annat intressant missförstånd är när folk inte vill använda start-läget på ugnen, för att de tror att det drar mycket ström. Har pratat med flera som resonerar så.
Den enda effektförlusten som sker i en ugn är ju när värme läcker ut till omgivningen (vilket i vissa fall inte är en förlust, som redan sagts, men ofta är det det). Därför är enda optimeringen man kan göra (förutom att isolera ugnen) att se till att den är varm så kort tid som möjligt, eller möjligtvis att sänka temperaturen.
Förmodligen liknar folk mentalt en ugn vid en bil, och för bilen är det ju sant att om man accelererar snabbt drar bilen mer soppa. Men en ugn funkar inte riktigt som en bil. En bättre modell för att beskriva ugnen skulle vara en vattenhink med ett litet hål i botten. Har man lite vatten i hinken (=låg temperatur i ugnen) rinner det långsamt ur hålet. Har man mycket vatten i hinken (=hög temperatur) rinner det snabbt. Vilket är den optimala strategin för att fylla hinken - genom att tillföra vatten långsamt eller snabbt? Givetvis att göra det snabbt - även det innebär högre flöde (=effekt) under påfyllningen.
Den enda effektförlusten som sker i en ugn är ju när värme läcker ut till omgivningen (vilket i vissa fall inte är en förlust, som redan sagts, men ofta är det det). Därför är enda optimeringen man kan göra (förutom att isolera ugnen) att se till att den är varm så kort tid som möjligt, eller möjligtvis att sänka temperaturen.
Förmodligen liknar folk mentalt en ugn vid en bil, och för bilen är det ju sant att om man accelererar snabbt drar bilen mer soppa. Men en ugn funkar inte riktigt som en bil. En bättre modell för att beskriva ugnen skulle vara en vattenhink med ett litet hål i botten. Har man lite vatten i hinken (=låg temperatur i ugnen) rinner det långsamt ur hålet. Har man mycket vatten i hinken (=hög temperatur) rinner det snabbt. Vilket är den optimala strategin för att fylla hinken - genom att tillföra vatten långsamt eller snabbt? Givetvis att göra det snabbt - även det innebär högre flöde (=effekt) under påfyllningen.
Är det så förbannat dyrt/svårt att utveckla ett KERS-system för "civila" bilar? (KERS= Kinetic Energy Recovery System, återvinner bromsenergin i formel 1 bilar). Det vore ju ett fantastiskt sätt att återvinna energi som annars bara "försvinner" (jo jag har läst fysik och vet att energin blir värme så om vi bara bromsar inomhus så vore det ju ett annat sätt att använda energin).
Systemet för vanliga bilar behöver ju inte bygga på någon komplicerad batteriuppladdning (som i formel 1-bilar). Skulle det inte gå att använda någon form av mekaniskt fjädersystem där energin lagras i en fjäder när man bromsar in för rödljus och sedan används denna energi för att dra upp bilen i ca 20-30 km/h när motorn tar över. Jag tycker det låter som en enkel och billig lösning, men det kanske är krångligare än jag tror och energivinsten kanske inte är så stor som jag tror heller.
Förhoppningsvis så är det krångligt och med mycket liten energivinst för i så fall är det ju i alla fall on topic, alltså fånigt. I annat fall ber jag om ursäkt för detta Off T-inlägg.
Systemet för vanliga bilar behöver ju inte bygga på någon komplicerad batteriuppladdning (som i formel 1-bilar). Skulle det inte gå att använda någon form av mekaniskt fjädersystem där energin lagras i en fjäder när man bromsar in för rödljus och sedan används denna energi för att dra upp bilen i ca 20-30 km/h när motorn tar över. Jag tycker det låter som en enkel och billig lösning, men det kanske är krångligare än jag tror och energivinsten kanske inte är så stor som jag tror heller.
Förhoppningsvis så är det krångligt och med mycket liten energivinst för i så fall är det ju i alla fall on topic, alltså fånigt. I annat fall ber jag om ursäkt för detta Off T-inlägg.
Har blivit tillsagd att det drar mer el att koka upp spagettivatten med salt i. Har betraktat det som nonsens. Genom att först koka upp vattnet och sedan tillsätta salt varvid kokningen upphör för att sedan koka upp det på nytt borde landa på samma energiåtgång som när saltet är i från början.
Vem har rätt?
Vem har rätt?
Du har rätt i att det är nonsens. Det spelar ingen roll för energiåtgången när du tillsätter saltet.findus42 skrev:Har blivit tillsagd att det drar mer el att koka upp spagettivatten med salt i. Har betraktat det som nonsens. Genom att först koka upp vattnet och sedan tillsätta salt varvid kokningen upphör för att sedan koka upp det på nytt borde landa på samma energiåtgång som när saltet är i från början.
Vem har rätt?
Men tillsätter man inte alls salt så går det lite mindre energi och så sparar man även något öre på saltkontot.
Uhm... har inte BMW detta?Hene skrev:
http://www.bmw-ics.com/se/sv/newveh...oom/efficiency/brake_energy_regeneration.html
Vet inte om jag köper din sammanfattning. Hur fungerar en torktumlare som varken värmer rummet eller blåser ut varm luft? Även om det finns effektivare torktumlare än de allra enklaste måste de väl ändå producera värme?
Jo det produceras värme, som jag förstår det återanvänds merparten för att torka innehållet. Självklart sker detta inte 100% igt, men förvånansvärt lite läcker ut i rummet.
Blev själv väldigt imponerad av denna torktumlare, då den dels är väldigt tyst, och dessutom inte värmde upp tvättstugan noterbart mycket.
Läser Energimyndighetens förklaring (?)
"torktumlare som drar cirka hälften så mycket energi som en vanlig torktumlare. Anledningen är att den har en inbyggd värmepump som gör att värmen kan användas två gånger."
Hur den skiljer på värmen från första varvet respektive andra är för mig ett mysterium.
Jo det produceras värme, som jag förstår det återanvänds merparten för att torka innehållet. Självklart sker detta inte 100% igt, men förvånansvärt lite läcker ut i rummet.
Blev själv väldigt imponerad av denna torktumlare, då den dels är väldigt tyst, och dessutom inte värmde upp tvättstugan noterbart mycket.
Läser Energimyndighetens förklaring (?)
"torktumlare som drar cirka hälften så mycket energi som en vanlig torktumlare. Anledningen är att den har en inbyggd värmepump som gör att värmen kan användas två gånger."
Hur den skiljer på värmen från första varvet respektive andra är för mig ett mysterium.
Oj, det hade jag missat. Då så, bara för övriga att hänga på, så kanske det snart kommer på en bil som man faktiskt har råd med... Tills dess fortsätter jag att inte bromsa, förutom i mitt 100 meter långa garage, där värmen från bromsarna återanvänds i en snillrik koppling till frånluftsvärmepumpen.gadu^ skrev:
Jo förvisso, men genom att det även finns en braskamin installerad centralt i huset med hög skorsten bör nog den, även när det inte eldas, skapa ett tillräckligt stort undertryck för att fuktvandring inte ska ske. Kan faktiskt känna att det drar ganska ordentligt vid spällöppningarna.andersmc skrev:
Jag besökte en mindre bilverkstad en vinter för många år sedan, där inne stod det 3-4 bilar igång och spydde ut avgaser så man knappt kunde andas, enligt en kollega som är släkt med verkstadsägaren så gjorde han ofta så på vintern, kundernas bensin betalar ju inte han, så det blev gratis uppvärmning, fast det är ju också lite OT eftersom det var rätt smart, även om det inte var speciellt schysst mot sina kunder.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 919 inlägg
Köra en bil inomhus för värmens skull? Smart? Ja det förstås om man tar livet av sig så *tillför* ju ens efterlämnade krops nedbrytning energi till omgivningen, snarare än att behöva energi från omgivningen, så det är ju i någon mening det ultimata energisparandet...Daniel78 skrev:Jag besökte en mindre bilverkstad en vinter för många år sedan, där inne stod det 3-4 bilar igång och spydde ut avgaser så man knappt kunde andas, enligt en kollega som är släkt med verkstadsägaren så gjorde han ofta så på vintern, kundernas bensin betalar ju inte han, så det blev gratis uppvärmning, fast det är ju också lite OT eftersom det var rätt smart, även om det inte var speciellt schysst mot sina kunder.
Nej, jag röstar på dumt sätt. Även om han sparar energi så sker det på bekostnad av en hel del annat...
Att inte använda snabbstarten på på gamla ugnar med sådan är ett utmärkt sätt att spara energi då man kan stoppa in det som skall värmas under uppvärmningstiden och därmed förkorta tiden som ugnen behöver vara påslagen, likaså att utnyttja eftervärmen.bjomape skrev: