12 900 läst · 53 svar
13k läst
53 svar
Ritning nytt kök, osäker
Tycker absolut att du ska ha 80-skåp mellan spis och vask. Min tanke med att sätta in ett smalt skåp var att du skulle ha 80 + smalt skåp sedan spis och skippa passbiten. Men det funkar ju inte om 30-skåp är det minsta. Vi har lådor överallt och det är jättebra men som jag tidigare sa så saknar vi verkligen en plats för stora platta saker. Ni kanske kan ha det högst upp i en av era 80-lådor. Jag har ju dille på att ha kryddorna liggande i bokstavsordning så de tar upp hela vår 90-låda och sedan så har vi bara 60-lådor och där får inte vår stora bricka som är så bra plats. Och den är inte så snygg att ha framme så nu måste vi komma på ett snyggt sätt att bygga en smal liten hylla på kanten av kylskåpets täckskiva. Hade jag tänkt på det innan så hade vi tagit ett 40-skåp bredvid spisen istället för 50 och gjort en 10cm lösning där istället.
Har försökt rita upp några förslag men Ikeas program kraschar hela tiden...
Till att börja med, använd 92cm höga överskåp istället för 70cm som du har på din ritning. Då får du ett till hyllplan för förvaring. Tycker även att det är lite skralt med lådor för bestick och redskap.
Klarar du dig med 5cm passbitar på varje sida, är det här det första förslaget:
DM, 80 diskskåp, 60cm 3-lådig, 60cm 3-lådig, 60 cm 3-lådig+häll, 40cm besticklådor(el 3-lådig el skåp)
Ett 30cm överskåp kan sättas till höger om fläkten.
Du kan ju även snurra på det förslaget:
DM, 80 diskskåp, 40cm besickskåp (el 3-lådig e. skåp), 60cm 3-lådig, 60cm 3-lådig+häll, 60cm 3-lådig
Då får du plats med ett 40-50cm överskåp, beroende på hur mycket luft du vill ha runt fläkten.
Edit* Har gjort mina förslag av måttet du angav, alltså 3600mm.
Till att börja med, använd 92cm höga överskåp istället för 70cm som du har på din ritning. Då får du ett till hyllplan för förvaring. Tycker även att det är lite skralt med lådor för bestick och redskap.
Klarar du dig med 5cm passbitar på varje sida, är det här det första förslaget:
DM, 80 diskskåp, 60cm 3-lådig, 60cm 3-lådig, 60 cm 3-lådig+häll, 40cm besticklådor(el 3-lådig el skåp)
Ett 30cm överskåp kan sättas till höger om fläkten.
Du kan ju även snurra på det förslaget:
DM, 80 diskskåp, 40cm besickskåp (el 3-lådig e. skåp), 60cm 3-lådig, 60cm 3-lådig+häll, 60cm 3-lådig
Då får du plats med ett 40-50cm överskåp, beroende på hur mycket luft du vill ha runt fläkten.
Edit* Har gjort mina förslag av måttet du angav, alltså 3600mm.
Redigerat:
Hej!
Tack för förslagen. Så ni tycker alltså att 3 st 60-skåp med lådor är bättre än två 80 skåp med lådor? Man vill få plats med dels bestick, grytor, men även alla specerivaror. 60-lådor känns lite små..... men det är kanske inbillning.
Ni får sen inte glömma att vi har 2x80 skåp med lådor i köksön, det kanske framgår dåligt på bilden. Därräknar vi med att kunna gömma en hel del grytor, bestick etc... vi har även ett högskåp med två lådor längst ner.
Vi har varit negativa till 40-lådor pga att vi idag har ett 80-talskök med en sån där "lådpelare" med 5 st smala grunda lådor där precis ingenting får plats. Besticken blir uppdelade på alla olika lådor och det är ibland svårt att komma ihåg om det var i låda 3 eller 4 som soppsleven låg i. Därför tänkte vi ha 80-lådor så man får plats med mycket mera och får en helt annan överblick... fel eller rätt?
Har satt dit 90-överskåp, det var tanken från början... Tack för påpekandet.
Vi ska ha denna häll;
http://www.tretti.se/vitvaror/inbyggnadshallar/induktionshallar/husqvarna-qhc7506n
Den är 70 cm bred, passar den i ett 70-skåp?
Vänligen
Steve
Tack för förslagen. Så ni tycker alltså att 3 st 60-skåp med lådor är bättre än två 80 skåp med lådor? Man vill få plats med dels bestick, grytor, men även alla specerivaror. 60-lådor känns lite små..... men det är kanske inbillning.
Ni får sen inte glömma att vi har 2x80 skåp med lådor i köksön, det kanske framgår dåligt på bilden. Därräknar vi med att kunna gömma en hel del grytor, bestick etc... vi har även ett högskåp med två lådor längst ner.
Vi har varit negativa till 40-lådor pga att vi idag har ett 80-talskök med en sån där "lådpelare" med 5 st smala grunda lådor där precis ingenting får plats. Besticken blir uppdelade på alla olika lådor och det är ibland svårt att komma ihåg om det var i låda 3 eller 4 som soppsleven låg i. Därför tänkte vi ha 80-lådor så man får plats med mycket mera och får en helt annan överblick... fel eller rätt?
Har satt dit 90-överskåp, det var tanken från början... Tack för påpekandet.
Vi ska ha denna häll;
http://www.tretti.se/vitvaror/inbyggnadshallar/induktionshallar/husqvarna-qhc7506n
Den är 70 cm bred, passar den i ett 70-skåp?
Vänligen
Steve
Redigerat:
Vad gäller lådskåp så tycker jag absolut att det är bättre ju bredare de är. Vi har 3 x 60, 1 x 50 och 1x 90 och 90-skåpet är verkligen toppen. Har bl.a. kastrullerna i det. Kan vara bra att redan nu fundera vad ni vill ha i skåpen för att se vad som passar bäst. Så som vi har är kastruller och matlagningsbestick nära spisen. "Vanliga" bestick, tallrikar och glas nära diskmaskinen. Maskiner i köksön nära eluttaget. Det tycker vi är jättebra, men alla vill ju ha olika. Vi testade att sätta besticken i köksön (=nära till matplatsen) men det blev helt fel för hur vi rör oss i köket så då fick vi byta tillbaka.
Hej!
Skrev lite fel ovan, den hällen passar givetvis bara i ett 80-skåp.
Jag tror vi kommer att försöka ha 80-lådor där det är möjligt, just pga att man får plats med så mycket.
Vänligen
Steve - som gärna tar emot fler tips
Skrev lite fel ovan, den hällen passar givetvis bara i ett 80-skåp.
Jag tror vi kommer att försöka ha 80-lådor där det är möjligt, just pga att man får plats med så mycket.
Vänligen
Steve - som gärna tar emot fler tips
Anledningen till att jag använde 60cm skåp i ritningen var att du skrev att du ville ha mycket arbetsyta. Hade 80 cm (mellan ho och häll) i mitt förra kök, nu 120 cm och vill inte vara utan en endaste centimeter! Har även arb.bänk på annat håll men den används mycket sällan.
Hej!
Tack för svaren. Jo jag får ju 10 cm mer arbetsyta med 60-skåpen då 50mm passbit på varje sida försvinner. Dock vet jag inte om det är värt att offra 80-lådorna.
Jag kollade upp denna häll och den vill ha 68 cm hål för montering. Dessutom vill den ha frästa kanter, skumt jag trodde att det bara var att såga ett hål med sticksågen.Det blir nog hantverkare på det.
Vänligen
Steve
Tack för svaren. Jo jag får ju 10 cm mer arbetsyta med 60-skåpen då 50mm passbit på varje sida försvinner. Dock vet jag inte om det är värt att offra 80-lådorna.
Jag kollade upp denna häll och den vill ha 68 cm hål för montering. Dessutom vill den ha frästa kanter, skumt jag trodde att det bara var att såga ett hål med sticksågen.Det blir nog hantverkare på det.
Vänligen
Steve
Du har fått många bra tips redan! Jag skulle dock förorda lådor isf skåp under diskbänken. Det är en smaksak men jag tycker det är smidigt att dra ut lådan litegrann och ösa ner skräpet ur diskhon rakt ner i sopkorgen.
Jag skulle också ha valt 90 höga väggskåp men täcka ovanför, för att slippa dammsamlandet och för att jag tycker det ser snyggare ut. Sedan tycker jag personligen om köksfläktar i väggskåp och inte stora fläktkåpor som man slår huvudet i och som man måste städa. Har du fläkten i ett skåp får du lite mer väggförvaring också. Smaksak.
Håller med om att lådskåp är bättre ju bredare de är, men min mors 100cm breda lådor fyllda med porslin är ordentligt tunga att dra ut! Nu har inte ikea så breda lådor så det är inget problem egentligen. Välj så brett som det går !
Jag skulle också ha valt 90 höga väggskåp men täcka ovanför, för att slippa dammsamlandet och för att jag tycker det ser snyggare ut. Sedan tycker jag personligen om köksfläktar i väggskåp och inte stora fläktkåpor som man slår huvudet i och som man måste städa. Har du fläkten i ett skåp får du lite mer väggförvaring också. Smaksak.
Håller med om att lådskåp är bättre ju bredare de är, men min mors 100cm breda lådor fyllda med porslin är ordentligt tunga att dra ut! Nu har inte ikea så breda lådor så det är inget problem egentligen. Välj så brett som det går !
hej!
Verkligen jättebra tips jag har fått. Jag tror vi är så gott som färdiga med köksplaneringen.
När det gäller fläkten så ´är det frugan som fått vara med och bestämma där, idag har vi en kryddhylla med en fläkt där under, men när jag ritade in en sån där "tratt" tyckte hon att det blev så snyggt. Dock försvårar det ju dragning av el samt belysning runt spisen. Men jag ska anlita en ´kökssnickare som får sköta "finliret", dvs sätta upp skåp, såga ut för häll, montera vitvaror, fräsa spår för kablar bakom taklister och skåp. Räknar med ca 2 dagars jobb.
En sak vi märkte med IKEA är att de har väldigt dåligt sortiment av diskbänkar/hoar. Idag har vi en heltäckande från ifö med två ganska stora hoar. Men vi vill nog bara ha en stor idag men den största IKEA hade var inte speciellt stor. Någon som har bra tips?
Vänligen Steve
Verkligen jättebra tips jag har fått. Jag tror vi är så gott som färdiga med köksplaneringen.
När det gäller fläkten så ´är det frugan som fått vara med och bestämma där, idag har vi en kryddhylla med en fläkt där under, men när jag ritade in en sån där "tratt" tyckte hon att det blev så snyggt. Dock försvårar det ju dragning av el samt belysning runt spisen. Men jag ska anlita en ´kökssnickare som får sköta "finliret", dvs sätta upp skåp, såga ut för häll, montera vitvaror, fräsa spår för kablar bakom taklister och skåp. Räknar med ca 2 dagars jobb.
En sak vi märkte med IKEA är att de har väldigt dåligt sortiment av diskbänkar/hoar. Idag har vi en heltäckande från ifö med två ganska stora hoar. Men vi vill nog bara ha en stor idag men den största IKEA hade var inte speciellt stor. Någon som har bra tips?
Vänligen Steve
Har inga bra tips på ho. Vi har Franke och den är helt ok. Vill mer varna för att köpa Ikeas hoar, vi hade en sådan i vår lägenhet och det funkar om man tänker sig att flytta snart men inte om man har tänkt sig att bo där länge.
Breda lådor är nice, men tänk på vad ni har i dem. Gjorde ett Epoq kök där de valt ett 120 cm brett skåp. Var dit och fotade efter de gjort kaklingen och kollade skåpet. I stora bottenlådan hade de typ 2 serviser, sätter man fart på den lådan kommer den nog ut genom ytterväggen
Ja det har du helt rätt i. Vi har vårt porslin i 60-lådor och det får bra plats (1 stapel stora fat, en stapel små och 2 staplar djupa fat) och är inte tungt. Man kan ju testa på Ikea att ta deras porslinshållare och placera i lådorna i deras kök för att se hur många och hur breda lådor man behöver för porslinet.Monterat skrev:
Vi har ett ganska litet kök där vi just hållet på och sätter in nya ikeaskåp. Vi funderade också länge på vad vi skulle göra med fläkten och beslöt oss till slut för att offra den fina kåpan för mera förvaring. Även om man inte får plats för så mycket i själva fläktskåpet (om man väljer inbyggd fläkt) så får man ändå rum för andra högskåp vid sidan om utan att det ser konstigt ut. De andra högskåpen vi valt är 92 höga och så tog vid ett 70 cm under vilket fläkten kommer. Hoppas och tror det blir bra.