Häll i köksön är inte möjligt på grund av ventilation/el eller, har inte sett något om det?
 
Jag hade ritat som TS från början med allt på långsida, min sambo ville absolut inte ha det så. Hon ville inte heller sänka taket mer än att få in LED-ljus (3 cm), men häll i köksön var ett måste för att få en lång arbetsyta bakom att baka på etc. Ok för mig. Vi sänkte taket 6,5 cm, för att få in högtalare, ljus och blev häll i köksön. Kompromissen var att fläkten inte går ut, bara kolfilter. Men det har nog utvecklats sedan förr, för ingen av oss har några problem med detta. Och min sambo är "pedant"....
 
  • inni.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Nej någon häll i köksän är inte möjlig, tror inte vi hade velat ha det heller.

Okej jag hade antagit att hällen skulle vara i det mittersta 60-skåpet.... ahaaa.

Men 30-skåpet längst till höger, vad kan man ha i det egentligen? IKEA har ju inte lådskåp i 30. minsta är 40. Och ett skåp med dörr där känns tämligen värdelöst, eller?

Vänligen
Steve
 
Mycket pusslande, vi fick lägga in ett 50 skåp för att få det att gå jämt ut. Hade hellre valt lådor från början... Men inte så tokigt. Vi har "dubbel" köksö. 40+60+40 mot kök 40+60+40 högskåp på baksidan mot matsalen, sväljer bra...

Långsidan fönster;
60 (pelare varmluft/micro) + 60 lådor + 80 stor enkelho + 60 (diskmaskin) + 60 lådor + 50 skåp + 60 lådor
 
Redigerat:
Vi beställde måttanpassad bänskiva, då är det viktigt att mäta, du friskriver allt typ två gånger vid beställning, passbitar är inte så noga, är väl därför programmet inte "bryr sig". Alla passbitar är hela täckskivor i fullbredd och höjd som skåp där det ska sitta. Svärfar har en bordcirkelsåg han tog hit, försökte själv med cirkelsåg/sticksåg, funkade inte... Köpte tillbehör från HTH-kök för att förfina det hela, svarat i annan tråd om detta...
 
steve5432 skrev:
Hej!

Men 30-skåpet längst till höger, vad kan man ha i det egentligen? IKEA har ju inte lådskåp i 30. minsta är 40. Och ett skåp med dörr där känns tämligen värdelöst, eller?

Vänligen
Steve
i mitt nuvarande kök har jag ett 30 skåp bredvid diskmaskinen iochförsig

i det skåpet har vi alla skärbrädor mm stående på högkant - tycker det funkar bra.
 
Hej Steve!
Måste börja med en fråga? Är du höger eller vänster hänt? I mitt gamla hus hade jag en lösning som påminner om din. Funderar på om det inte är smart att placera diskmaskinen så att den inte står direkt mot en vägg. Var ska du ha kylskåpet? Det är mellan spisen, diskbänken och kylskåpet som man rör sig allra mest. Det är bra att ha en avställningsyta i närheten av kylskåpet den underlättar när du ska packa ur matkassarna. Ta gärna en titt på min blogg gamla köket, planera det perfekta köket och drömköket. Se även bänkskivor, vitvaror och interiör Alex HUS. Lycka till med köksplanerna!
 
Vi hade ett 30-skåp mellan spis och vägg i vårt förra kök (ikea). Då hade vi en sånt skåp där man drar ut fronten så är det lådor bakom. Då kan man ha oljor och liknande saker som man använder i matlagning men inte behöver ha i kyl längst ner och stekspadar och liknande i den övre lådan. Sedan så ställde vi ett galler från ikea uppe på bänkskivan som man kunde ställa varma saker på.
 
Hej!

Stort tack samtliga för alla tips och ideér. Har testat varianten med 60-skåp men det blev inget bra då hällen kom för långt åt höger, vi fick ingen bra plats med fläkt och överskåp. Det får nog bli en lösning med 80 80 och 40.

Just det jo, jag hittade det 30-skåpet med utdragningsfunktion. Det verkar smart, men är det bättre än lådor? Hmm är tveksam. Fördel att det är just 30 dock :)

Nu är planeringen så gott som färdig, vi har några smådetaljer kvar som att välja kakel, bänkskiva och fläkt.

Jag lär nog skriva i denna tråden om det dyker upp fler funderingar... :)

/S
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.