Hej! Finns ju ett gäng sånna här trådar i forumet redan men då jag själv läser och följer de flesta med stor behållning tänkte jag att någon kanske skulle kunna få ut något av att jag dokumenterar mina misstag och framgångar här.

Då jag har mycket kvar att göra inne (http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/163854-vattenburen-vaerme-2011-a.html) och knappt har börjat ute kommer det bli bråda dagar. Det är tur att jag har ett par veckor semester kvar.

Detta är vad jag tänkt installera:

Vedpanna: ETA SH 40 (Bild 1)
Tankar: en som jag redan har, på 750 l med elpatron och beredare (Bild 2, den gröna med folie på) samt en på 2000 l som jag hittade på blocket (Bild 3). Jag har nästan bestämt mig för att koppla tankarna i serie. Till detta blir det öppet expkärl som troligen kommer sättas rakt upp från toppen på 750 liters tanken - blir enklast så även om det blir lite högre förluster i expkärlet.
Kulvert: 22 meter Maxitherm 4-vägs 25+25/28+22 (Bild 4)

Jag har tänkt installera TVA också men det blir nog först nästa år (förbereder och sätter på kulventiler). Till en början kommer jag använda beredaren i 750-liters tanken. Jag kommer behålla befintlig VVB i huset, så tills vidare kör jag utan VVC. Om jag vill ha det efter att ha installerat TVA, ska jag använda beredaren för VVC då, eller hur brukar man göra med det när man har TVA?

Imorgon tömmer jag det gamla systemet på vatten...

• EtaPanna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • GamlaTankar.jpg
    Skapa konto
  • Tank.jpg
    Skapa konto
  • Kulvert.jpg
    Skapa konto
Hej.
Det blir kul att se en installation från början.
Jag håller på med en liknande installation, fast jag har precis grävt ner min kulvert som är 22m mellan husen. Det har tagit ca en månad(kvällar och helger) med dränering och gjutning av anslutning mot pannrum. Min kulvert är ca 70cm djup, då fick det bli lite special in i pannrummet.
Under nästa vecka tänkte jag börja att riva i det gamla systemet.

Jag ser fram emot fortsättningen! Kanske skulle jag lägga upp en tråd när jag har börjat riva?

Mvh Gordon

Klart du ska lägga upp en installationstråd Gordon. Jag lovar att följa den i alla fall :).

Hur noga dränerade du under kulverten? Jag hade bara tänkt gräver ur lite extra och lägga sand runt om, för dränering och skydd, kanske så det blir 30x30 cm med sand ungefär (jag ska lägga den ca 60 cm ner). Jag tror inte det är så blött i marken där min ska ligga - under en grusplan.

Min rivning går framåt, vattnet rinner ut ur tankarna just nu och jag har kopplat bort elen från gamla pannan osv. Ska ta med mig röravskäraren ut nu och gå loss på det hela. Lägger upp lite bilder ikväll.

Hej.
Jag har gjort en seriös dränering med singelbädd med dräneringsrör invirat i fiberduk och sand i 30*30 runt slangen. Inne emot huset vid kulvertens lägsta punkt har jag grävt iväg dräneringsröret emot diket. På denna avstickare har jag inte lagt någon singel utan har virat in dräneringsslangen med fiberduk för att den inte skall slamma igen.

Min gamla kulvert(typ avloppsrör med rör i) var fylld med vatten så jag var extra försiktig. I ditt fall går det säkert bra.

Blev sent igår, men fick i alla fall en hel del gjort. Tömde tankar och panna genom att skruva på gardenakopplingar och trädgårdsslang. Skar sedan ner systemet uppifrån och ner. Stökigt och dammigt blev det, men ingenting som inte gick att städa bort :). Samlade alla bra att ha saker (rör, pumpar mm) i ett annat rum). Hann med att få upp gamla pannan på pallyften också, så den ska ut idag. Slänger med lite bilder.

I natt har jag funderat på, och nästan bestämt mig för att använda den svarta tanken i stället för den gröna. Detta av ett par anledningar. Den gröna har så våldsamt mycket anslutningar och jox, och det vill jag ha så lite som möjligt av när allt ska packas in. Trots att det är ett kopparsystem så har man använt smådelar, typ bussningar, d-nipplar och sånt av järn ("svarta delar") i stället för mässnig detta har jag tänkt ändra på, vilket blir ett mindre projekt på den svarta tanken. Sen har jag fått för mig att VVC i TVA går att lösa med självcirkulation om man sätter den lite smart, det skulle innebära att jag får en VVB som inte används, och det kan ju bara innebära problem. Nä, enkelhet är en dygd - den gröna tanken ska ut... :)

Dagens ambitioner:

1. Få ut gamla pannan
  2. Koppla loss gröna tanken (från tappvatten, vilket jag inte gjorde igår eftersom jag fortfarande trodde den skulle vara kvar).
  3. Få ut gröna tanken
  4. Ta bort isolering från skorsten (där ny anslutning kommer behövas)
  5. Få på ett lager färg mot väggen där pannan ska stå, den är så ful nu och går inte att komma åt när pannan är på plats
  6. Tejpa ut exakta positioner för panna, tankar och tankisolering.

@Gordon: Det är nog så att den andra kulvert man gräver ner blir bättre gjord än den första :).

• 1Koppling.jpg
    Skapa konto
  • 2Oordning.jpg
    Skapa konto
  • 3Stadat.jpg
    Skapa konto
  • 4Sidbyte.jpg
    Skapa konto
  • 5Prylar.jpg
    Skapa konto
Får väl ta och summera dagen med att titta på vad som blev gjort

superpaco skrev:
  1. Få ut gamla pannan
  2. Koppla loss gröna tanken (från tappvatten, vilket jag inte gjorde igår eftersom jag fortfarande trodde den skulle vara kvar).
  3. Få ut gröna tanken
  4. Ta bort isolering från skorsten (där ny anslutning kommer behövas)
  5. Få på ett lager färg mot väggen där pannan ska stå, den är så ful nu och går inte att komma åt när pannan är på plats
  6. Tejpa ut exakta positioner för panna, tankar och tankisolering.
1. Nästan :) har baxat upp pannan på en pall, så nu ska den bara dras ut, piece of cake
2. Done
3. Nja, pannan står ivägen. Men har baxat ut den i rummet i alla fall, den är rätt lätt att flytta.
4. En del, får se om jag behöver riva bort lite mer sen eller om det räcker, den satt fast rätt ordentligt.
5. Jepp, är glad att jag gjorde det också, blir nog roligare att elda när väggen matchar pannan. Slänger upp före och efterbild
6. Inte helt klart, för mycket saker ivägen fortfarande.

Imorgon kommer en kompis hit och hjälper till, det behövs nog...

• Fore.jpg
    Skapa konto
  • Efter.jpg
    Skapa konto
Kul att nån till slut slog till på en Eta vedpanna oxå....:) .Är det en demo panna du köpt?

Det är typ en demopanna - låg ute på Blocket i vintras. Den har gått en säsong uppe i Kalix, men håller förhoppningsvis några till.

Jag tycker också att det är kul, om den brinner lika bra som jag tycker den är fin så kommer jag bli riktigt nöjd i slutändan också!

ETA är en grym panna du kommer definitivt inte att bli besviken :)

@Ichgary: jag tror också den är grym...

Har blivit dags att summera helgen, har hjälp av en kompis nu, så det har gått frammåt. Vi har gett oss på kulvertläggningen och har:

Grävt utanför pannrummet (bild 1) och bilat i pannrummet. Vi hade två borrhammare att tillgå, en röd och en blå (bild 2). Den röda var bättre än den blå :). Det var en tjock kaka att bila igenom men till slut gick det också (bild 3). Vi har varit inne i husets krypgrund och rekat, samt grävt ner till klacken utanför (bild 4). Vi har också hämtat sand - massa vändor (bild 5) samt "byggt" en platå utanför pannrummet. Från denna har vi tagit ut gamla pannan och gröna tanken och ställt upp nya tanken (bild 6).

Imorgon har vi hyrt minigrävare, det blir nog en rolig dag.

• 1Ute.jpg
    Skapa konto
  • 2Maskiner.jpg
    Skapa konto
  • 3Bilat.jpg
    Skapa konto
  • 4UteHuset.jpg
    Skapa konto
  • 5Sand.jpg
    Skapa konto
  • 6Tank.jpg
    Skapa konto
Trevligt projekt d^_^b

Vilken fin panna du har fått tag i! En sån skulle man gärna haft.
Om du bara ska lägga kulverten på runt 60cm djup, får du säkert gräva lite djupare i någon ände. Kolla min tråd om du vill se hur man kan göra. Det finns en halvtaskig bild på det.

Kul att det går framåt för dig. Se till att inte gräva av för mycket imorgon bara. Själv grävde jag av sugslangen till vattenpumpen, och elledningen till huset var i riskzonen :D
Jag har med börjat riva lite, jag kastar upp lite bilder imorgon!

Två långa arbetsdagar med minigrävaren senare...

Nu har vi lagt kulvert, lite fix kvar vid vardera hus, men merparten är klart. Såhär gjorde vi:

Ställde grävaren i den riktningen kulverten skulle gå och började gräva från ena änden till andra. Detta gick fort. Når det var så lite kvar att det inte gick att stå med grävaren där kulverten skulle gå flyttade vi till sidan av och fortsatte, detta gick mycket långsammare. Sen grävde vi runt en stor sten vi stött på, fick upp den också till slut.

Sen la vi sand i diket och krattade ut så det såg fint ut. Vi rullade kulverten till pannrumsänden av diket och började klippa upp banden som satt runt. Jösses vad besvärlig den var att jobba med. Vi drog, slet och krigade upp kulverten i pannrummet. Sedan rullade vi ut den till huset och la den "i en båge" så att andra änden låg mot hålet in till krypgrunden. Jag flyttade in i krypgrunden och sen drog vi. Det var så jobbigt att jag aktivt ångrade att vi jag inte valt att göra ett system med två pipor och slavtank. Väl inne ca 4 meter i krypgrunden skulle kulverten upp i tvättstugan. Lika jobbigt det. Till slut var den i all fall på plats.

Då fyllde vi på med mer sand runt och på kulvertröret. Sen la vi på lite cellplast som jag kommit över. ovanpå det mer sand och lite "massor" och sen tre tomrör - dessa var lite lättare att ha att göra med än kulverten.

På detta öste vi på med det vi grävt upp och nu ser det ut som hej kom och hjälp mig på hela gården - det får jag fixa sen.

Saker jag lärt mig:

Kulvertröret är mycket jobbigt att ha att göra med. Gör stora hål och gräv mycket där det ska dras fram. Det är tungt att böja det i de vinklar som uppges av tillverkaren.

Se till att ha massor av sand. Vi kände att vi behövde snåla med den för att vi hämtat så lite. Onödigt!

Lägg massorna så snyggt du kan, det har du igen när det är dags att lägga tillbaks och snygga till.

Såga av kulverten när du inser hur mycket för lång du köpt. Det gjorde inte vi, så det blev 1,5 meter som vi drog igenom krypgrund, hål i golv osv i onödan...

Hyr en minigrävare, det är askul.

• IMAG0103.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0107.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0108.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0111.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0113.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0116.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0121.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0125.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0128.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0129.jpg
    Skapa konto
Kul! Vad kostar det att hyra en minigrävare?

Den grävare jag hyrde kostade 1250 ink moms per åttatimmarsdag. Kan vara värt det bara för att det är så kul!

Fortsätter med installationen sakta men säkert. Har varit mycket annat några dagar nu :(.

Panna och tankar har i alla fall kommit på plats i pannrummet och jag har ställt upp tankarna på lite tryckt virke så jag kan få in lite isolering under.

Jag har också gått och påtat lite ute på gårdsplan, som fortfarande ser lite skändad ut.

Sen har jag gjort en beställning på Rinkaby Rör också, så nu tror jag att jag har alla delar för att sätta ihop det hela - men jag gissar att delarna kommer först på onsdag eller torsdag.

Idag ska jag förhoppningsvis beställa rökrör, så att pannan går att ansluta till skorsten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.