Hej!

Jag kan ställa in pannan på vilken temp jag vill att den ska ligga och sen ställer den in shunten i laddkopplet så returen blir 69 grader (jag tror detta är statiskt, men jag är inte säker) och varvtalsstyr laddpumpen så pannan håller inställd temp. Jag har ställt in så att laddpumpen startar vid 70 grader och strävar efter att hålla pannan på 82 grader. Det gör att tankarna blir cirka 82 grader på första varvet. På andra varvet brukar det öka ca 10 grader (shunten i laddkopplet är då helt öppen). Jag har bara eldat så att pannan slagit ifrån en gång, då hade jag 95-94-92, jag var alltså i början på tredje varvet.

Den som gillar att räkna tänker snabbt ut att jag skulle nå högre i temp om jag lät pannan hålla 85 och laddade två varv eller lät pannan hålla 75 och siktade på tre varv, men det där är rätt ointressant för mig då jag nästan aldrig eldar helt fullt. Han som hade pannan innan mig hade slutet system och hade enligt egen utsago haft över 100 grader i hela tanken.

Jag gör nog lite annorlunda än många andra i detta avseende, men jag ser ingen poäng med att försöka fylla tankarna till max varje gång. Kanske har det att göra med att jag inte behöver göra någon startbrasa eller hålla på med näver eller gaständare och sånt. Det är lika mycket jobb att gå ut och fylla på med ved x timmar efter tändning som att fylla på med ved och tända ett par dagar senare, men om jag väljer det senare får jag bättre chans att välja tidpunkt på dygnet. Oftast så eldar jag på kvällen efter jobbet typ klockan sju. När brasan brunnit ut frammåt midnatt har jag ingen lust att lägga i mer ved.

Kan uppdatera lite kring hur vintern fortlöpt också när jag ändå håller på. Problemen jag pratade om tidigare har jag åtgärdat genom en strypning vid C samt att jag släppt lite på strypningarna på radiatorerna inne i huset samt flyttat shuntstyrningens framledningsgivare närmare shunten så den blir lite rappare. Jag har fortfarande lågt flöde och stor diff men upplever inte längre vatten-åt-fel-håll-genom-shunten-problemen.

I stora drag har systemet fungerat mycket bra. En typisk vintervecka har jag eldat ungefär tisdag och torsdag kväll, lördag morgon och söndag kväll. Blir nog lite mer när jag fått in värme till övervåning också, och tappvarmvatten. När det var -25 och kallare ändå nu i helgen har det också funkat bra, men då gjorde jag en brasa varje dag.

Det eventuella problem som kvarstår är att det av någon anledning tycks finnas lite lite luft kvar i systemet. Ibland kan man hör små knäppningar eller klonk från pannan som jag tycker låter som att det skulle kunna vara luft i vattnet :(. Det är aldrig i närheten av att det är problem med laddning eller så, men nervös som jag är funderar jag på om det kan vara så att det blir undertryck på laddpumpens sugsida då seriekopplingen gör att den måste snurra på bra och den befinner sig bara ca 4 meter under expkärlet. Det som oroar mig är att är att jag skulle köra på som jag gör, allt funkar bra, men att jag introducerar ny luft vid varje eldning som, hemska tanke, håller på att äta upp min fina panna. Om jag är rätt ute i min analys, hur mycket/snabbt slits pannan då? Finns det något sätt jag kan testa hypotesen på? Inkopplingen av pannan framgår rätt bra av bilderna ovan. Expkärlet sitter rakt ovanför lilla tanken.

Mina vänner har i alla fall förstått vad som spelar någon roll här i världen, se vilken fin mugg jag fick i julklapp!

Oj, vad långt det blev...
 
  • kopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.eta.co.at/index.php?eID=...2c&PHPSESSID=9e0e218db882cf025ced67bd61ffbfb2

Om man läser den tekniska beskrivningen på pannan står det reglerområde mellan 70-85 grader. Men du menar att pannan stannar först vid ca 95 grader? Vad stannar den annars normalt på? Rökgastermostat, tempen i pannan eller ett lamdavärde?

Det fenomen du beskriver angående luften som bubblar har jag också i mitt system. Har tidigare sökt förklaringar men det enda jag kommit fram till är någon typ av ångbildning? Jag har expansionskärlet ca 5 m ovanför laddpumpen. Jag har parafinolja som ett lock i expansionskärlet som enligt gamla rörmokareknep hindrar syret att syresätta expansionskärlet och vattnet. Jag har stängt in/omslutit laddpumpen och cirkpumparna med en typ av plastsäck (Har sådana på jobbet när man suger in gas för att analysera gasinnnehållet i en gaskromatograf) Om laddpumpen och cirkpumpen sugit in luft så borde den tunna plastsäcken dragit ihop sig runt pumparna? Men icke.. Jag har även eldat upp systemet med cirkpumparna för för radiatorena och golvvärmen avstängda och laddomaten helt inplastad, hårt tejpad och helt tät mot omgivningen...

Har i princip aldrig fyllt på systemet med nytt vatten under flera år heller, eftersom nivån i expansionkärlet är konstant. Så någon typ av lokal ångbildning/kokning av vattnet är den enda förklaringen jag har. Hur ska annars den eventuella luften komma in?

Har du ork kan du prova att kapsla in laddpumpen du med så ser du om det blir någon skillnad? Har någon på forumet även andra ideér och tankar så är det bara bra.
 
Redigerat:
Det enda jag hittar i det dokumentet är "Range of setting for flow temperature 70 – 85°C" samt "Max. permitted operating temperature 95°C" där jag tror att 70-85 syftar till vad jag kan ställa in den på att försöka hålla i pannan, inte när den stänger av. Nu tror jag dessutom att han som hade pannan innan mig varit inloggad som installatör och höjt dessa värden för att kunna fylla sitt slutna system, men även från fabrik så tror jag inte den slår från innan 95.

Normalt så stänger den av fläkt och stänger spjällen baserat på lambda. Tror det är när syrehalten går över 15% (den strävar efter att hålla 4,5 % under eldningen). Det är detta som gör att jag får en massa fin kol kvar som tänder nästa brasa. Det finns en knapp att trycka på om man ska aska ur (vilket jag gör varannan till var tredje vecka) som gör att den brinner lite längre och inte lämnar massa kolbitar.

Intressant att du upplever och har forskat på samma fenomen som jag går och stör mig på. Jag har också parafinolja i expkärlet och tycker inte att vattnet borde syresättas i någon nämnvärd utsträckning där. Ja, jag borde göra ett inkapslingsförsök, får fundera på hur bara. Allra helst skulle man vilja omsluta den med en balja vatten, men det mår den nog inte så bra av. Tål åldersbeständig plast att ligga mot 70 gradiga rör? Jag får klura ut något och återkomma.

Och som du säger, om någon annan känner till något liknande så vore det mycket intressant att få höra deras erfarenheter...
 
Redigerat:
Hej alla intresserade!

Då det är jag som haft pannan innan, och även koden till installations läge ;)
kan jag säga att det funkar så här.

I pannans panel ställer man in ett börvädet som pannan försöker hålla, säg 90*
skulle tempen stiga över det, förmodligen pga för mycke ved
sitter det 2st mekaniska termostater, nr1 är (var) inställd på ca 93* över det
stänger fläkten av, när pannan sjunkit några grader startar fläkten igen.
Termostat nr2 är säkerhetsbrytaren det är inställd på nånting mellan 99-105*
löser den ut krävs manuell återställning.

Ang era "kokningar" tror jag det beror på lågt systemtryck.
Moderna/effektiva pannor kommer alltid ha zoner som blir väldigt heta det är där kokningen uppstår.
Med tryck höjs vattnets kokpunkt.
 
_JR_ skrev:
Hej alla intresserade!

Då det är jag som haft pannan innan, och även koden till installations läge ;)
kan jag säga att det funkar så här.

I pannans panel ställer man in ett börvädet som pannan försöker hålla, säg 90*
skulle tempen stiga över det, förmodligen pga för mycke ved
sitter det 2st mekaniska termostater, nr1 är (var) inställd på ca 93* över det
stänger fläkten av, när pannan sjunkit några grader startar fläkten igen.
Termostat nr2 är säkerhetsbrytaren det är inställd på nånting mellan 99-105*
löser den ut krävs manuell återställning.

Ang era "kokningar" tror jag det beror på lågt systemtryck.
Moderna/effektiva pannor kommer alltid ha zoner som blir väldigt heta det är där kokningen uppstår.
Med tryck höjs vattnets kokpunkt.
Hur högt kan man ha nr1 av de mekaniska termostaterna inställd? Kan man ladda acktanken till 100 grader utan att pannan stannar om man skulle vilja det?

Pannan har väl reglerbar effekt om jag fattar beskrivningen rätt och bla sänker sugfläktens varvtal. Hur fungerar det och hur kan man justera och påverka det?

ETA verkar vara en riktigt grym panna, men det jag minns av JR när han var på TV´n så var han en riktig "spillivink".. ;):D
 
termostat nr1 går, som dom flesta termostater att "påverka" :)

Har själv haft tanken 100-100-96.
Viktigt i de läget är att man inte har haft i för mycke ved!!

Pannan reglerar sin uteffekt beroende på acktankens behov, är givare 1 och 2 nöjda
ställer den ner fläktvarvet tills rökgaserna sjunkit till min läget,
vad min kan vara beror lite på vedkvalitén, med björk är 160* ett bra värde.
Max rökgas är inställt 220*
Min på 160*
 
Tack för förtydligandet JR!

Har man några meter vattenpelare över acktanken så är det kanon att kunna ladda den till 100 grader utan risk för kok. Har man en returtemp in till acktanken på 30 grader så ökar man ju ackkapaciteten med över 25 % jämfört mot att ladda acktanken till bara 85 grader (vid fungerande skiktning)...

Värt att tänka på det vid val av panna..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.