K
Bra tips!

kirderf83 skrev:
Bra tips!
Varför raderad då... ? :rolleyes:

Jag återkommer i frågan. ;)

DarrenB skrev:
Jag återkommer i frågan. ;)
Spänningen är olidlig... :rolleyes:

Jag hann läsa inlägget innan du raderade det, och det var ett utmärkt inlägg. I och för sig mest självklarheter, men de kan inte nog betonas. Att det sedan innebär bensin på elden i sedan länge pågående konflikt är en annan sak. Även det faktum att du presenterar dig som IT-konsult kommer säkert att vara ett rött skynke för somliga. Just IT-konsulterna brukar alltid plockas fram som exempel på nånting ännu värre, när hantverkares prissättning ifrågasätts.

Wow! Kände inte till någon "konflikt". Ville inte reta upp någon utan bara komma med några välmenande tips eftersom jag upplever dessa grundläggande brister hos många av de som jag träffat. Kan tänka mig att hantverkare har lika många kängor att dela ut till kunder, med all rätt för de får säkert träffa många knäppskallar till kunder också! Det skulle vara kul med en separat lista för hur en kund skall agera också.
Jag har bara utgått från min verklighet som präglas av hög kundservice och kundvård.
Jag återkommer med listan.

Hantverkare och byggfirmor behöver kanske inte vara så bra eftersom virket som oftast är bra?
IT-konsulter måste vara bra eftersom datorer i regel INTE är bra.
:D

OK här kommer tipsen igen:

OBS: Nedanstående vänder sig till alla seriösa hantverkare som VILL förbättra sin service! Ni andra kan fortsätta som vanligt, men förvänta er inga uppdrag från mig! ;)

Redan efter ett fåtal erfarenheter från hantverkare och några mindre byggprojekt skulle jag vilja dela med mig av mina tips, efter 17 år i IT-branschen som konsult och projektledare med mycket kundkontakt, till er hantverkare!
Ni kunder till hantverkare/byggfirmor fyll gärna på med tips!
Hantverkare/byggare: Skapa gärna en separat tråd med tips till oss beställare/kunder!

1. KOM I TID
En sån enkel sak som att komma i tid kan minska frustrationen rejält och ni kommer definitivt att höja er status hos kunden.

2. RESPEKTERA KUNDENS TID
Om du har sagt att du ska komma kl 10 eller 10-tiden så är det inte okej att komma kl 12. Kunden har kanske stannat hemma från jobbet bara för att ta emot dig. Ring om du kommer för sent men vänta inte tills fem i tolv! Helt oacceptabelt är att säga att man ska komma en dag men utebli helt och hållet. Ring och meddela i god tid om du inte kan komma en viss dag. Att förklara nästa gång vi ses att "jag fick influensan" gör mig inte så glad.

3. TACKA NEJ TILL UPPDRAG SNABBT
Om ni vet att ni inte kommer att ha tid för uppdraget tacka nej direkt och inte efter 3 veckor. Den tiden kan användas för att hitta en annan hantverkare som har tid. Duktiga hantverkare behöver inte helgardera med fler uppdrag än de har tid med, de får förmodligen uppdrag ändå.

4. SKRIV TYDLIGA OFFERTER
Skriv en så detaljerad offert som möjligt på ett språk som inte är för fackmannamässigt. Skilj tydligt på delmomenten så att kunden har lätt att stryka eller prioritera om delmoment.
Specificera material och arbete för sig. Var tydlig med pris före och efter ROT.

5. DOKUMENTERA TILLÄGGSARBETE TYDLIGT
Använd gärna ett gemensamt dokument där beställaren och byggarna kan skriva upp tillägg som inte ingår i den ordinarie offerten, speca tydligt och skriv upp antal timmar/kostnad. Gå igenom dokumentet ett par gånger i veckan. Som beställare är det lätt att gå runt och peka men man uppskattar om byggaren är övertydlig då något leder till ett tillägg och prispåslag. På detta sätt slipper man otrevliga prisdiskussioner i slutet av projektet.

6. KOMMUNICERA MERA
Om kunden måste ringa DIG hela tiden för att få reda på vad som händer i projektet så är du förmodligen dålig på att kommunicera! Ta för vana att avrapportera för kunden i slutet av dagen hur byggarbetet gått. Vissa kunder kommer att vilja ha information oftare, andra mer sällan. Men kunden ska inte behöva dra ut all information ur dig!

7. VAR ÄRLIG/SKIPPA ALL BULLSHIT!
Jag är inte intresserad av att höra en massa ursäkter om varför inte materialet kommer i tid, eller varför hantverkarna uteblir osv speciellt inte då ursäkterna övergår i rena lögner! Det kanske funkar ett par gånger men efter femton valser blir man rejält trött som kund och genomskådar alla påhittade ursäkter. För mycket "bullshittande" kladdar dessutom av sig på resten av hantverkarna och projektet. Som beställare blir man extra misstänksam även mot ekonomifrågor mm.
Jag respekterar någon mycket mer som öppet och ärligt berättar att han gjort ett misstag och är beredd att rätta till det.

8. PRATA INTE SKIT OM FÖREGÅENDE HANTVERKARES ARBETE
Gå inte runt och kommentera tidigare hantverkares arbete för mycket. För det första kan det faktiskt vara beställaren som har gjort jobbet och för det andra så kan du mycket väl stå där i slutet av ditt byggprojekt som inte blev helt lyckat. Jag kommer att komma ihåg hur kaxig du var då jag synar ditt hantverk!

9. UNDERSKATTA INTE KUNDENS ÖGONMÅTT/ANVÄND LASERPASS
Även om jag själv inte kan bygga rakt så ser jag då något är snett. Använd laserpass för det har jag börjat göra som kund!

10. RESPEKTERA KUNDENS BOSTAD
Tänk på att er arbetsplats först och främst är kundens bostad. Håll rent. Städa upp och sopa undan skräp och byggbråten efter varje dag. Fimpa inte på tomten. Rök inte inomhus.
Var noga med att skydda kundens golv och egendom från skador och damm. Se till att bygga ordentliga luftslussar i dammiga miljöer mm. Ta av eller torka skorna utanför själva byggarean.
Om ni inte avtalat något moment för att skydda golv mm med kunden upplys kunden om konsekvenserna om att lämna bostaden oskyddad.

11. GÖR KLART ETT MOMENT I TAGET
Som kund är det svårt att överblicka vad som är färdigt respektive återstår om hantverkarna småduttar med alla byggmoment på en gång. Det är bättre att avsluta ett delmoment till 100%. Det ökar dessutom den mentala inställningen hos kunden att saker händer i projektet. Å andra sidan kan småduttandet vara en taktik för att försvåra för kunden att avbryta arbetet, jag vet inte, här kanske någon med mer erfarenhet ge sina tips?

12. OPTIMERA ER TID PÅ PLATS
Alla hantverkare på plats behöver inte åka och handla tillsammans. En kan åka iväg och resten stannar kvar och bygger!

13. FÖRVÄNTA ER ETT ÖKAT MÅTT AV KUNDINBLANDNING VID FÖRSENINGAR
Så länge arbetet pågår inom den tidsram man avtalat är jag beredd att låta hantverkarna arbeta ostört och framförallt litar jag på deras planeringsförmåga och vill inte lägga mig i hur de arbetar. Men om projektet går rejält över tiden kan ni förvänta er att jag kommer att lägga mig i hur ni arbetar om jag märker att ni inte sköter uppdraget!

14. LÅNA INTE KUNDENS VERKTYG, MATERIAL UTAN LOV
Detta är kanske lika självklart som att kunden inte får låna hantverkarnas verktyg utan lov... men snälla ta med er egna verktyg!

15. TACKA NEJ TILL UPPDRAG NI INTE KLARAR
Det kan tyckas självklart att rörmokare inte gör eljobb osv men det finns ändå förvånansvärt många hantverkare som tar sig vatten över huvudet och tar på sig uppdrag de inte har så stor erfarenhet av. Oseriösa hantverkare skiter i det och blåser kunden ändå men till er seriösa hantverkare; tänk på att ert dåligt utförda arbete förmodligen leder till backjobb som ni inte får betalt för.

16. LITE FOLKVETT TACK!
Igen; ring om ni kommer mer än 1 timme försent om ni bokat en specifik tid. Om kunden är hemma stick in huvudet och säg Hej då när arbetsdagen är slut i stället för att bara smita från platsen. Kunden kanske har något viktigt att meddela som kan vara bra att veta.

Detta är vad jag kommer på just nu. Ni hantverkare som inte känner igen er i tipsen/kritiken ovan får gärna kontakta mig, ni andra hoppas jag tar åt er och lär er. Allt ovan är baserat på verkliga erfarenheter.

Jag vet att jag kastar sten i glashus då IT-konsulter är hatobjekt i mångas ögon men det är en chansning jag får ta! ;)

//D

• Gilla
Peter4321 och 4 till
  • Laddar…
När jag började läsa tråden så tänkte jag: "Den här killen kommer att få det hett om öronen!" Precis som du säger så är det lite vanskligt för en IT-konsult att komma och berätta hur hantverkare ska göra sitt jobb. Men de punkter du har tagit upp är egentligen bara vanligt folkvett, någon som alltför många börjar tappa.

Det kan ibland vara bra att få en liten tankeställare om hur man förväntas uppföra sig. Ibland har man helt enkelt glömt/inte haft tid att tänka efter över det uppenbara.

Tack för en bra lista som jag kommer att ta till mig även om jag själv tycker att jag uppför mig exemplariskt. ;)

Arbetar som beställare och kommer ta med detta efter semestern och dela ut till våra hantverkare! Visst, alla jobb e olika, men folkvett som sagt. Tumme upp

Kanonbra lista men precis som vojma måste jag säga att min lista är identisk och jag följer den till punkt och pricka...
Kanske därför man är överhopad av jobb... Hehe ;)

Tack för de ödmjuka svaren från er seriösa hantverkare! När jag läser listan igen så märker jag att den i princip går att applicera på IT-folk också så visst handlar det om ett stort mått vanligt folkvett. Det skulle vara intressant om man kunde ha detta som en bilaga till ett standardkontrakt? Det blir vad man brukar kalla för Code of conduct.

Kanonbra lista!!!

Jag tror att jag ska "råka" bifoga denna nu när jag är på väg att upphandla entreprenörer för ett husbygge ;)

Bra skrivet ochså.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.