Nu snackar vi grundböcker. Mycket bra!! Skulle satsa på Bågsvetsning Grundkurs samt Materiallära för svetsare om jag skulle behöva börja svetsa igen.
Även om jag kursat i svets så tappar man kunskaper med tiden även om jag kanske har lättare för att komma igen än en novis på området.
Även om jag kursat i svets så tappar man kunskaper med tiden även om jag kanske har lättare för att komma igen än en novis på området.
Skall man göra det rätt och säkert så tycker jag att det är en rätt ok investering. 269:- för grundboken är väl inte dyrt. 474 för den andra var väl lite svettigare
Vad kostar nya blad till hyveln eller en ny och bra klinga till gersågen. Det kostar att göra bra böcker. :
Vad kostar nya blad till hyveln eller en ny och bra klinga till gersågen. Det kostar att göra bra böcker. :
Ska vi inte röra till det med inert eller aktiv gas också :Hansson28 skrev:Jovist oK48 är ju en likströms elektrod.. Men det är ju inte så många som svetsar med växelström :
Jag har hållit lite internkurser på jobbet och en bok som jag kan rekomendera är fakta om bågsvetsning "liber". Men igentligen är det väl bara att prova sig fram. Köp lite skrot och testa på.
När ni säger att MIG blir starkt och fina svetsar vad menar ni då? Menar ni inte MAG? Mig används ju inte så ofta..eller är det flussfylld tråd ni pratar om eller? Det är ju rena junken
Det går ju också att svetsa med rörtråd, meeeen för hobbybruk, skulle inte rekomendera det!
Nog med A så går det att svetsa det mesta med MIG/MAG även aluminium för husbehov. Visst skulle det vara trevligt med en liten 220V inverter och en AC/DC TIG (inte TAG ;D ) i verkstan, men enligt min mening är en 3-fas MIG/MAG den bästa hobbysvetsen och enkel att komma igång med. Lite skrotbitar för att testa instälningar av ström och trådmatning, sen är det oftast bara att åka.
Jag känner också en sådan där svetsägare som var licenssvetsare på 50-talet... : Då vill det till sig att svetsjobben jag gör blir rätt när han synar.Fasting65 skrev:
Varandes äkta kontorsråtta -[) så vill jag också lära mig lite basic svetsning o material-/elektrodlära. Jag kollade upp rätt noga för ca 1 år sedan efter ngn grundläggande svetskurs bland bildningsförbund, yrkesskolor i Sthlm, men hittade tyvärr absolut ingenting. Märkligt, märkligt, men kanske man kunde tubba ngn "maestro" och köra några kvällspass med rätt antal gubbs o kvinns? Har inga uppslag för stunden, sorry.
Ett boktips till, 98 spänn: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=20074
Den boken kan vara nog så bra. Innehåller ju teori, praktik och övningar.
Hörru ClasseClas, din ide om några kvällssittningar med likasinnade och en kunnig i fronten vore en jättebra ide... Fler som skulle haka på? Antar det men vi behöver ju också en maestro som sagt och inte minst viktigt... en lokal med svets och skrotbitar.
Hörru ClasseClas, din ide om några kvällssittningar med likasinnade och en kunnig i fronten vore en jättebra ide... Fler som skulle haka på? Antar det men vi behöver ju också en maestro som sagt och inte minst viktigt... en lokal med svets och skrotbitar.
Är väll inget fel på Migsvets ??? Blir väldigt bra resultat när jag svetsade sist i alla fall. Till en staketstolpe räcker det gott och väl 8)
Men nu var det ju en pinnasvets fasting hade tillgång till och som sagts här innan: Träna och OM det inte blir dom finaste fogarna när du väl svetsar staketet, kör med slipen så blir det jämt och snyggt
Jag är ytterligare en kontorsslavande Stockholmare med hus och bilintresse som skulle hänga på.geschwint skrev:Den boken kan vara nog så bra. Innehåller ju teori, praktik och övningar.
Hörru ClasseClas, din ide om några kvällssittningar med likasinnade och en kunnig i fronten vore en jättebra ide... Fler som skulle haka på? Antar det men vi behöver ju också en maestro som sagt och inte minst viktigt... en lokal med svets och skrotbitar.
tror man lär sig mer på att svetsa i 5min som att läsa i 2h det handlar ju bara om att testa sig fram en vacker svets är konst i mina ögon antingen en fin tig svets eller en fet pinnasvets.
vem behöver solarium nar man har mig svets 8) 8) 8)
vem behöver solarium nar man har mig svets 8) 8) 8)
Jepp, beror helt! på MIGen (vattenkylda=härligt)
Årsmodell? Söker efter ett projekt : ;D
Så sant, har man bara någon med sig som berättar lite om det grundläggande så lär man sig genom att göra !moliden141 skrev:
Å visst är det gött med svets, 10mm stålplåt med pinne och snygg "rot" på baksidan känns fint ;D
Så en bunt skrot och igång bara !
en 73:a, så det är den sista modellen. Har sålt av det mesta. Karossen, bottenplattan, växellådan och lite inredning finns kvar.
Motorerna (hade två folkor) är sålda. Likaså en del rutor och inredning.
Nä, jag tror det åker på skroten i ett fint paket, för det lär inte vara något att pyssla med.
Jo, jag _vet_ att 1303S togs in till och med 1975.
Vad jag menade var att jag har sista karossmodellen - den med välvd framruta, mackpärsonframvagn och en fet(!) motor .
Intressant är att just -75:an har en något förhöjd mellanplåt bak för att rymma en katalysator. Denna mellanplåt är trevlig att hitta att sätta på andra årsmodeller för att få rum med ett fetare avgassystem.
Dessutom sitter blinkers i kofångarn på 75-orna. Samma blinkers återfinns sen på generation 1 av Golfen.
Visst ska man granska objektet innnan man börjar. Vissa bilar är dömda från början att överlämnas till en metalltugg, men när objektet var gratis och jag själv var 16 så satte man kemppin i plåten och började
Vad jag menade var att jag har sista karossmodellen - den med välvd framruta, mackpärsonframvagn och en fet(!) motor .
Intressant är att just -75:an har en något förhöjd mellanplåt bak för att rymma en katalysator. Denna mellanplåt är trevlig att hitta att sätta på andra årsmodeller för att få rum med ett fetare avgassystem.
Dessutom sitter blinkers i kofångarn på 75-orna. Samma blinkers återfinns sen på generation 1 av Golfen.
Visst ska man granska objektet innnan man börjar. Vissa bilar är dömda från början att överlämnas till en metalltugg, men när objektet var gratis och jag själv var 16 så satte man kemppin i plåten och började
Nu börjar det bli OT men kom inte bullen i bakplåten snarare sent -74? dvs. före augusti 74 när man bytte till -75 års modell. Samtidigt kom blinkersen i stötfångaren. Det är heller inte samma blinkers som på Golfen, den från Golfen passar men ser inte lika ut då den till bubblan är lite välvd (om det är original). För övrigt tillverkades väl modellen med den välvda framrutan till -78 (i Tyskland). De andra fanns ju iaf fram till slutet av -90 talet från diverse andra länder. Det såldes nya folkvagnar i Tyskland så sent som på -90 talet.
//Markus
//Markus
Ok, här verkar vara nån som har meckat folka senare än 1994 då jag slutade. Jag bockar och bugar för detaljkunskapen.
Svetsa kan jag fortfarande inte, men det ska bli ändring på det till våren.
Svetsa kan jag fortfarande inte, men det ska bli ändring på det till våren.
He he njaaa meckat senare än -94 det vet jag inte men vissa saker biter sig fast i minnet ;-)
Och nej svetsa är inte jag heller nån klippa på... Mekanik, el osv. går bra men svetsa har jag haft svårt för. Kanske mest beroende på att jag aldrig har investerat i någon riktig svets...
//Markus
Och nej svetsa är inte jag heller nån klippa på... Mekanik, el osv. går bra men svetsa har jag haft svårt för. Kanske mest beroende på att jag aldrig har investerat i någon riktig svets...
//Markus