Hei!

Bestemte meg for å bygge vedanlegg for ca 6mnd siden og har fulgt med på forumet siden da :)
Finner ikke forum for vedanlegg i Norge så jeg prøver meg her :)

Litt om huset, bygd i 1954, etterisolert og skiftet vinduer(dobbelisolerte) oppvarmet areal ca 135m2 regner med dette økes til 195m2 som er max, når ungene blir større.
Bruker i dag ca 21000kWh strøm og ca 13paller (1m3 sekker) med ved.

Så til anlegget.
Calmarpannan V33, 3X750L ack, den ene med FV10+VV10+SOL10, 300L trykkexpansjonstank, ladomat 21-60, 4stk Vicot v.konvektorer og en radiator i hobbyrommet nede i kjelleren. Har i dag Devilink varmestyring i huset og dette kan brukes til å styre v.konvektorene og radiatoren.

Ellers har jeg tenkt å kjøre fulltemp ut til viftekonvektorene på varmekretsen.
Vicot VEF032 yter ca 2550 ved 50 grader turvann, ca 3403 ved 60 grader og ca 4253 ved 70 grader osv.
Eller er det en dum ide å kjøre fulltemp (med tanke på sjikting i tankene)?
Ønsker minst og kunne kjøre 60 grader ut så lenge det går.

FV10 og VV10 kobles med 2 stk ESBE 30LR 22 og videre inn i den eksisterende vv tanken, slik som beskrevet i denne linken:
http://www.byggahus.se/forum/biobra...arventiler-tappvarmvatten-hur-ska-de-sta.html

Har bestemt meg for billigtvvs som leverandør av anlegget.

Sender med noen skisser, så kom gjerne med tips og kommentarer :)

Mvh
Magnar

• Koplingsskjema varmeanlegg 640x400.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plantegning kjeller 640x400.png
    Skapa konto
  • Plantegning 1. etg. 640x400.png
    Skapa konto
Flytta ut expansionskärl och lägg till en 750 tank till, altså mer ackvolym. eller köp en tank om du får in den. Tänk på att sätta kranar överallt, detta är mycket viktigt den dan du ska in i tanken eller monteran något på ledningarna.
Jag har märkt att mitt expansionskärl blir mycket varmt i toppen(ca60 gr 10 cm ner) när jag har 90 grader i botten på acktankarna, har samma anslutning som du ritat men ansl. på expkärl på topp. Läste någonstans att om man fick upp expkärl lite högre (topp-topp) så skulle detta upphöra- beroende på tryck i systemet också.

Ok, så 4 X 750 anbefales altså. Har vært inne på tanken selv også ja. Men hva er formelen på expansjon og ackvolum? Har blitt fortalt at jeg må minst ha 10% av total vannmengde i systemet! 3000L + 90L i V33 pluss det som er i rør og konvektorer, blir sikkert fort 3200L eller 3300L, holder det fremdeles med 300L expansjonstank?

10% av totalvolymen, Jag hade tagit 2X200 liter vid slutet exp kärl, alternativt 5 % vid öppet exp kärl

Da blir det V33, 4X750 ack og 2X200 exp :)

Det blir bra, vore kul o se lite bilder senare, under installationsförloppet om du hinner.

Bilder av bygging av fyrrom og installasjon skal jeg ta mye av, slik at jeg kan dokumentere hva som er gjort når feieren kommer for å godkjenne anlegget :D
Skal legge ut bilder ettersom prosjektet skrider fremd^_^b
Håper at utstyret kommer til jeg har ferie i uke 30-31 og 32 :)

Good Luck! ser fram emot bilder, det är alltid kul och lärorikt.

Vilke erfaringer har dere som har vedanlegg, med varme i fyrrommet?
Blir det mye varmetap når man isolerer rør og koplinger med rørisolasjon ala clas Ohlson eller biltema og bruker 40mm purisolasjon på acktankene?
Er redd det skal bli varmt i rommet om sommeren!
I dag ligger tempraturen på ca 5-8 grader om vinteren og 15-18 grader om sommeren.

Ska du ha 4x750L ? Bättre att ha 2 stora tankar eller 1 stor men ofta går inte det pga utrymme / takhöjd etc. Jag satte in en Calmarpanna v33 i november tillsammans med 2x1000L (fv+vv slinga i den ena) och jag får elda två ilägg vintertid för att fylla dom till ca 90'C. Ska du har mer akumelator volym än så måste du ju göra flera ilägg och därmed tar eldningen tid. Bättre att satsa på en v.65 och klara ladda tankarna på färre ilägg !

Skulle rekomendera v33 MAX 3x750L eller v.65 minst 3x750L

Kan rekomendera billgtvvs köpte min panna och laddpaket där. Tankar tog jag från Husqvarna Tanksvets, blev lite billigare än Rinkaby (hämt pris)

Ska du ha pur isolering ska du ha minst 90mm ! Isolera själv det lönar sig oftast optimalt är topp 400mm sidor 300mm pga utrymme fick jag ta top 250mm sidor 200mm. Ställde mina tankar i ett hörn 100mm frigolit mot yttervägg och mot golv (ej under tankfoten) reglade upp en vägg och satte gips nerifrån och fyllde efterhand med lös stenull (packa ej) skarvade gipsen vid rör för att få tätt.

Lycka till

Redigerat:
vill bara tipsa att man kan ställa tankarna tätt vid varandra och få mer plats för isolering runt om tankgruppen.
Kan du få in tankar 3x 1000l i ställer för de små? Du verkar ha plats och behöver mer volym med vatten över 50 grader.

Ang värmetap i fyrrummet - man kan isolera rör och tankar men pannan kommer att värma när den är igang för den har mindre isolering. Kanske flytta fryser till hobbyrum och isolera väggen mot värme?
gaia

Ovn og tanker er allerede på tur, håper de kommer til uka :)
Minste åpning ned til kjelleren er 80cm(når dør og karm er fjernet), skal jeg gjøre den større må jeg meisle ut veggen og det vil jeg ikke begynne med. Har tenkt å plassere tankene helt inntil verandre slik at jeg kan isolere ekstra i tillegg til pur isolering. ca 15cm rockwool forran og bak + det jeg har plass til på sidene, og ca 20-25cm på topp. Takhøyden er ca 225cm og tankene er 190 cm så jeg har ikke så mye å gå på, kanskje like greit å isolere helt opp til taket.

fidde66 skrev:
Jag satte in en Calmarpanna v33 i november tillsammans med 2x1000L (fv+vv slinga i den ena) och jag får elda två ilägg vintertid för att fylla dom till ca 90'C. Ska du har mer akumelator volym än så måste du ju göra flera ilägg och därmed tar eldningen tid. Bättre att satsa på en v.65 och klara ladda tankarna på färre ilägg !
Er du fornøyd med V33?
Hvor stort hus varmer du og må du ha 2 ilegg hver dag når det er kaldt? Hvor lenge brenner ovnen på 1 ilegg ca?
Jeg håper jeg klarer meg med 2 ilegg pr dag, har tenkt å bruke DeviLink styresystem på konvektorene slik at jeg kjører nattsenking, og dagsenking når vi ikke er hjemme. Har tenkt å fyre fra kl 18.00 og frem til ca 23.30 23.45

Har puslet litt med et excell ark for beregning av energi pr liter vann og pr kg ved. Er ikke helt sikker på om dette kommer til og stemme når jeg skal fyre med V33 med 120 liters vedvolum, men det gjennstår og se. Jeg bærer veden i en 48 liters sekk med hanker, jeg har veid sekkene nå og da og de ligger på ca 17kg i snitt (med grå or) Er spent på hvor mye jeg bommer med, på antall kg ved/kWh pr ilegg. Må nok prøve meg frem i begynnelsen.

• Gilla
jonasiskogen
  • Laddar…
Da har nesten alt utstyret kommet og jeg har endelig fått begynt med fyrrommet.
Er ferdig med 1. lag med gips og skal sparkle litt før jeg legger 2. laget. :)
Blir bare noen timer hver kveld etter at ungene har lagt seg, så litt tid vil det ta.
Men er endelig kommet igang :D

• DSC03757.jpg
    Skapa konto
  • DSC03758.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.