7 315 läst · 33 svar
7k läst
33 svar
LK Spårad golvspån, plåtar ända ut?
Sida 1 av 3
Jag håller på att lägga spårad 22mm golvspån på ett helt våningsplan, samt värmefördelningsplåtar och golvvärmeslang. I manualen står det att plåtarna skall gå till skarven på vändskivan, vilket käns lite konstigt då man utan vidare kan lägga plåtarna ända fram till böjen.
Vi har lagt första slingan nu på detta sätt, men när jag räknar på hur många plåtar jag har, framräknat av LK, så har jag 60st för många. Om jag lägger ända ut till kurvan så bör det räcka precis.
Någon som har koll på om det är ok att lägga dem ända ut till böjen?
Vi har lagt första slingan nu på detta sätt, men när jag räknar på hur många plåtar jag har, framräknat av LK, så har jag 60st för många. Om jag lägger ända ut till kurvan så bör det räcka precis.
Någon som har koll på om det är ok att lägga dem ända ut till böjen?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 453 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 453 inlägg
Hur många spårade golvskivor med plåt jag lagt ut?! Massor
Gillar jag LK? Fråga någon här... Ja!
Om du läser "föläggningssätt" i heatfloor 22 så stor det inget ordagrannt om när du ska sluta med plåten... Men i glespanel ska plåten avslutas 25-30cm från vägg. Saxat direkt från LK: "Plåtläggningen avslutas ca 250 - 300 mm från rörets vändzon."
Jag har alltid lagt plåtarna så det passar, om det har varit 20cm från väggen eller 30cm ifrån spelar ingen roll, dom ska inte under några omständigheter ligga i kontakt med böjd slang, endast raksträcka.
Men nu har du facit från LK!
Läs mer här...
http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...varme/Monteringsanvisningar/Forlaggningssatt/
Gillar jag LK? Fråga någon här... Ja!
Om du läser "föläggningssätt" i heatfloor 22 så stor det inget ordagrannt om när du ska sluta med plåten... Men i glespanel ska plåten avslutas 25-30cm från vägg. Saxat direkt från LK: "Plåtläggningen avslutas ca 250 - 300 mm från rörets vändzon."
Jag har alltid lagt plåtarna så det passar, om det har varit 20cm från väggen eller 30cm ifrån spelar ingen roll, dom ska inte under några omständigheter ligga i kontakt med böjd slang, endast raksträcka.
Men nu har du facit från LK!
Läs mer här...
http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...varme/Monteringsanvisningar/Forlaggningssatt/
Super, tack för det. Svårt med källkritiken när man inte är tillräckligt aktiv för att "känna" medlemarna, men du har passerat mitt internetexpertfilter =)
Jag har givetvis läst infon ang. förläggningssätt. Nu när du säger det så ser jag dock att det är ändrat från manualen som är medskickad i pappersformat, där står det nämligen i första meningen "LK Värmefördelningsplåt skall vid vändfacken läggas kant i kant med spårskivan".
På internet står det inte något om det, där står det istället att det är viktigt att det inte tandar. Mellan alla vändskivor på pallen så låg det en varningslapp där det stod att det är mycket viktigt att det inte tandar för då kunde oljud uppstå. Detta tyckte jag var lite tokigt då plåtarna ju inte skulle gå över skarven.
Men, jag tolkar det som att LK nu godkänner att man lägger plåt även i skarven mot vändskiva, bara det inte tandar. Och om det har fungerat bra för dig så känner jag mig trygg med det. Så stort tack för hjälpen.
Jag har givetvis läst infon ang. förläggningssätt. Nu när du säger det så ser jag dock att det är ändrat från manualen som är medskickad i pappersformat, där står det nämligen i första meningen "LK Värmefördelningsplåt skall vid vändfacken läggas kant i kant med spårskivan".
På internet står det inte något om det, där står det istället att det är viktigt att det inte tandar. Mellan alla vändskivor på pallen så låg det en varningslapp där det stod att det är mycket viktigt att det inte tandar för då kunde oljud uppstå. Detta tyckte jag var lite tokigt då plåtarna ju inte skulle gå över skarven.
Men, jag tolkar det som att LK nu godkänner att man lägger plåt även i skarven mot vändskiva, bara det inte tandar. Och om det har fungerat bra för dig så känner jag mig trygg med det. Så stort tack för hjälpen.
En följdfråga när jag har dig på tråden..
Håller på att provtrycka systemet nu, och det står att man skall upp i 9 bar. Jag kommer bara upp i 3 bar med vattentrycket vi har här.
Jag har inget minne att vi använde något annat än vårat eget vattentryck vid provtryckning när vi göt in slingorna i källarplattan för 2 år sedan.
Vet du om det är ok att provtrycka med endast 3 bar?
Håller på att provtrycka systemet nu, och det står att man skall upp i 9 bar. Jag kommer bara upp i 3 bar med vattentrycket vi har här.
Jag har inget minne att vi använde något annat än vårat eget vattentryck vid provtryckning när vi göt in slingorna i källarplattan för 2 år sedan.
Vet du om det är ok att provtrycka med endast 3 bar?
Ytterligare en fråga dessutom. Frågade efter lin när jag var hos rörfirman idag och köpte en manometer och lite annat för provtryckningen. Går lika bra med gängtape sa han så jag köpte med mig det.
För by-passen så sitter det en 90-gradersanslutning som inte har något stopp där den gängas in i ändpluggen, så jag antar att gängtapen självt skall stå för tätningen, men har jädrigt svårt att få det tätt. Något tipps?
För by-passen så sitter det en 90-gradersanslutning som inte har något stopp där den gängas in i ändpluggen, så jag antar att gängtapen självt skall stå för tätningen, men har jädrigt svårt att få det tätt. Något tipps?
Hej.
Har lagt in LK,s golvvärme i spårad spånplatta för ca ett år sen, Funkar kanonbra.
Provtryckning gjorde jag med slingorna färdigmonterade i fördelaren.
Manometern satte jag med en slangstump på ett ledigt uttag samt en T-koppl med kulventil och tryckluftnippel, tryckluften behövs för att få upp tillräckligt tryck.
Vet inte vad du har för slang men jag har LK,s 16mm och den ska tryckas med först 6bar i 30min och sen 3bar i minst 2tim.
Fyll med vatten och avlufta slingorna, trycksätt med vatten och stäng sedan inloppet.
Öka sedan trycket med tryckluften till angivet tryck (i mitt fall 6 bar) i minst 30min, under dom första minuterna kommer trycket att sjunka en del eftersom slangen sväller och kopplingar mm "sätter" sig, under denna tid bör du upprätthålla trycket eftersom det kan sjunka ganska mycket.
Efter 30 min sänker du trycket till 3bar i minst 2tim.
Under denna period skall trycket inte sjunka, om det är tätt kommer det snarare att öka något eftersom slangen drar ihop sig.
Jag tror du måste upp i 6bar för att få en bra funktion.
Har lagt in LK,s golvvärme i spårad spånplatta för ca ett år sen, Funkar kanonbra.
Provtryckning gjorde jag med slingorna färdigmonterade i fördelaren.
Manometern satte jag med en slangstump på ett ledigt uttag samt en T-koppl med kulventil och tryckluftnippel, tryckluften behövs för att få upp tillräckligt tryck.
Vet inte vad du har för slang men jag har LK,s 16mm och den ska tryckas med först 6bar i 30min och sen 3bar i minst 2tim.
Fyll med vatten och avlufta slingorna, trycksätt med vatten och stäng sedan inloppet.
Öka sedan trycket med tryckluften till angivet tryck (i mitt fall 6 bar) i minst 30min, under dom första minuterna kommer trycket att sjunka en del eftersom slangen sväller och kopplingar mm "sätter" sig, under denna tid bör du upprätthålla trycket eftersom det kan sjunka ganska mycket.
Efter 30 min sänker du trycket till 3bar i minst 2tim.
Under denna period skall trycket inte sjunka, om det är tätt kommer det snarare att öka något eftersom slangen drar ihop sig.
Jag tror du måste upp i 6bar för att få en bra funktion.
Redigerat:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 453 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 453 inlägg
Vid provtryckning ska du använda 1,3 gånger systemtryck, i ett normalt värmesystem i en villa är det 1,5 bar, alltså blir det 1,5*1,3=1,95
Alltså duger dina 3,0 bar alla tiders!
Och på frågan om lin har jag aldrig rekomenderat någon att använda gäng-tape, rent av värdelöst i gämnförelse, kan va OK vid tillfällig provtryckning, men knappt jag skulle rekomnedera det då heller. Lin har används sedan 50-talet (Om inte ännu tidigare i rörsystem) och dessa gängor är täta än idag, så varför ens fundera på annat?! Glöm inte att repa gängorna lätt med ett bågfilsblad, polly eller liknande, så att linet dras med in i gängorna istället för att bara följa med gägningen...
Alltså duger dina 3,0 bar alla tiders!
Och på frågan om lin har jag aldrig rekomenderat någon att använda gäng-tape, rent av värdelöst i gämnförelse, kan va OK vid tillfällig provtryckning, men knappt jag skulle rekomnedera det då heller. Lin har används sedan 50-talet (Om inte ännu tidigare i rörsystem) och dessa gängor är täta än idag, så varför ens fundera på annat?! Glöm inte att repa gängorna lätt med ett bågfilsblad, polly eller liknande, så att linet dras med in i gängorna istället för att bara följa med gägningen...
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 453 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 453 inlägg
Gösses! En paragrafryttare ut i fingerspetsarna bara det att du ha en sak väldigt fel... I massiva anläggningar med 10-tusentals meter (typ IKEA:s utbyggnad i västerås för ett par år sedan 10,000m² yta med golvvärme som jag gjorde) slang skulle jag verkligen rekomendera ditt sätt att agera provtryckare... Bara det att provtrycka med luft är förbjudet, i en liten villa tror jag och hoppas du har ögon, skippa tryckluften och kör bara med vatten, om det skulle vara läck syns det mycket tidigare än tre bar! Enkelt är bra!Åspel skrev:Hej.
Har lagt in LK,s golvvärme i spårad spånplatta för ca ett år sen, Funkar kanonbra.
Provtryckning gjorde jag med slingorna färdigmonterade i fördelaren.
Manometern satte jag med en slangstump på ett ledigt uttag samt en T-koppl med kulventil och tryckluftnippel, tryckluften behövs för att få upp tillräckligt tryck.
Vet inte vad du har för slang men jag har LK,s 16mm och den ska tryckas med först 6bar i 30min och sen 3bar i minst 2tim.
Fyll med vatten och avlufta slingorna, trycksätt med vatten och stäng sedan inloppet.
Öka sedan trycket med tryckluften till angivet tryck (i mitt fall 6 bar) i minst 30min, under dom första minuterna kommer trycket att sjunka en del eftersom slangen sväller och kopplingar mm "sätter" sig, under denna tid bör du upprätthålla trycket eftersom det kan sjunka ganska mycket.
Efter 30 min sänker du trycket till 3bar i minst 2tim.
Under denna period skall trycket inte sjunka, om det är tätt kommer det snarare att öka något eftersom slangen drar ihop sig.
Jag tror du måste upp i 6bar för att få en bra funktion.
Låter som du aldrig varit ute i verkligheten när du rekomenderar att trycka med luft...
Jag provtryckte mina golvvärmeslingor med drygt tre bar innan dom gjöts in i betongplattan.
Och av exakt det skäl som krilleman anger tyckte jag det räckte alldeles utmärkt.
En tappvatteninstallation som kan få upp till 6 bar i kommunala vattennätet är vettig att prova upp till 9 bar, om slangen är godkänd för trycket.
Och av exakt det skäl som krilleman anger tyckte jag det räckte alldeles utmärkt.
En tappvatteninstallation som kan få upp till 6 bar i kommunala vattennätet är vettig att prova upp till 9 bar, om slangen är godkänd för trycket.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 453 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 453 inlägg
Jag hade fel angående antal bar vid provtryckning, det är ökat till 1,43 gånger systemtryck enligt säker vatten, sida 42 http://säkervatten.se/download/547/Branschregler_lg0075ppls0000pdf
Sätter man en golvslinga under 9bar's tryck ska man vara VÄLDIGT säker på att det är säkert stängt mot övriga värmeanläggningen annars så blir det dyrt! Finns få värmeanläggningar (pannor, värmepumpar och övrigt) som tål över 2,5bar.