Status
Tråden går ej att kommentera.
O
Glufsglufs skrev:
Du har säkert rätt i något som gäller några men en sak har du fel i och det är att elyrket i sverige skulle vara hotat på något vis.
Du har fel. Det stora hotet så som elektrikerförbundet ser det är inte att medelsvensson skulle kunna utföra småinstallationer lagligt. Precis som du skriver är det inte där de stora pengarna ligger. Vad man istället är livrädda för är mycket av de relativt okvalificerade montörsarbeten som utförs på stora byggen kommer kunna utföras av andra. En sådan utveckling skulle definitivt få stora konsekvenser för de stora firmorna.

Exempel från verkligheten där elektrikerförbundet känt sig hotat:
http://webcache.googleusercontent.c...n&ct=clnk&client=safari&source=www.google.com

Rätt patetiskt att man säger "Elsäkerheten hotad" när verkligenheten är "Elfirmorna hotade" samt att man försöker förringa utbildningen genom att kalla den "snabbutbildning". Lärnia är ju trots allt samma företag som utbildar elektrikern som skall klara AB-nivån så man bör kunna utgå från att de vet vad de gör.
 
Redigerat:
Mikael_L
Steamboy skrev:
Du har fel. Det stora hotet så som elektrikerförbundet ser det är inte att medelsvensson skulle kunna utföra småinstallationer lagligt. Precis som du skriver är det inte där de stora pengarna ligger. Vad man istället är livrädda för är mycket av de relativt okvalificerade montörsarbeten som utförs på stora byggen kommer kunna utföras av andra. En sådan utveckling skulle definitivt få stora konsekvenser för de stora firmorna.

Exempel från verkligheten där elektrikerförbundet känt sig hotat:
[länk]

Rätt patetiskt att man säger "Elsäkerheten hotad" när verkligenheten är "Elfirmorna hotade" samt att man försöker firringa utbildningen genom att kalla den "snabbutbildning". Lärnia är ju trots allt samma företag som utbildar elektrikern som skall klara AB-nivån så man bör kunna utgå från att de vet vad de gör.
Och så här avslutas artikeln:
"Detta är lika osannolikt som att elektrikern på byggarbetsplatserna sätter upp takstolarna bättre än snickaren."

Men om jag förstått det Skanska vill så borde det kanske stått:
"Detta är lika osannolikt som att elektrikern på byggarbetsplatserna spikar fast vinkeljärnen till takstolarna bättre än snickaren."
 
O
Avslutningen kändes bara som ett fånigt och ganska desperat retoriskt utspel. För det första är det oväsentligt vem som gör det bäst. Det räcker gott och väl med att göra något tillräckligt bra. För det andra känns det självklart att snickarna får en adekvat utbildning för de uppgifter de förväntas utföra. Så om de utbildas för att bara "spika fast vinkeljärn" så kan de göra det tillräckligt bra. Om de utbildas för att "sätta upp takstolar" så kommer de kunna göra det tillräckligt bra. Elektriker är trots allt vanliga människor precis som alla andra och allt de fått lära sig kan alla andra också lära sig.
 
Redigerat:
Steamboy skrev:
Du har fel. Det stora hotet så som elektrikerförbundet ser det är inte att medelsvensson skulle kunna utföra småinstallationer lagligt. Precis som du skriver är det inte där de stora pengarna ligger. Vad man istället är livrädda för är mycket av de relativt okvalificerade montörsarbeten som utförs på stora byggen kommer kunna utföras av andra. En sådan utveckling skulle definitivt få stora konsekvenser för de stora firmorna.

Exempel från verkligheten där elektrikerförbundet känt sig hotat:
[länk]

Rätt patetiskt att man säger "Elsäkerheten hotad" när verkligenheten är "Elfirmorna hotade" samt att man försöker förringa utbildningen genom att kalla den "snabbutbildning". Lärnia är ju trots allt samma företag som utbildar elektrikern som skall klara AB-nivån så man bör kunna utgå från att de vet vad de gör.
Men jösses....SEF är ett LO-anslutet fackförbund....vad har det med vad en firma (arbetsgivare) känner av markanden att göra? Om EIO eller elsäkerhetsverket hade uttalat sig så ja visst. SEF kör med skrämmselpropaganda i bästa vänsterstil och har så alltid gjort. Jag gillade dom inte som anställd och bryr mig i mångt och mycket inte ett skit om vad dom säger i sådana här saker alls för dom pratar bara i egen sak och inte ur allmänt intresse.
Sen har dom rätt i en sak, det är visst elsäkerheten som är det vanskliga och vad jag menar med det ser du i mitt förra inlägg så det behöver jag inte skriva en gång till och det SEF menar är ju att dessa 2-3 dagars utbildning då ska syfta till enkla arbeten och så långt så bra men problemet är ju att det sedan kommer att utnyttjas till att omfatta mer och mer för grabbarna har ju ändå "grunderna". Nä, firmorna känner sig inte hotade av detta för som jag skrev i förra inlägget så kommer det till slut bli en yrkesman som får fixa till grejerna i alla fall.
Åter igen paranoida tankar om att sveriges elfirmor skulle känna hot av något slag från andra yrkesgrupper, lekmän eller utländska arbetare.
 
Steamboy skrev:
Elektriker är trots allt vanliga människor precis som alla andra och allt de fått lära sig kan alla andra också lära sig.
Det har du rätt i men det ska då också ske med samma läroplan, samma tid i praktisk lärlingsarbete, samma tid till man nått gränsen för att ta ut relevant BB osv osv för inte tror jag att alla andra som inte valde ellinjen på gymnasiet eller tagit någon annan utbildning med samma/likvärdig läroplan lär sig yrket bättre och snabbare.

Att Lernia pysslar med "snabbutbildning" är ju en ekonomisk fråga mer än att ge en relevant utbildning till lekman för att utföra enklare i och urkopplingar och sen om det tex handlar om att koppla ur och i en spis samt plocka bort och återmontera ett uttag/brytare så finns det ju redan behörigheter att söka för det så en liten kurs för att möjligen säkerställa att det görs rätt är ju inte fel men att elfirmorna skulle vara oroade för brist på arbete genom det är inte sant (den firma som oroar sig kanske skulle ta och lägga om sin verksamhet lite isf). SEF har hjärnspöken.
 
Jag har då inget imot att vem som helst gör el-installationer. Bara jag slipper ta i skiten och reda upp var felet är eller koppla in det. För tro mig i 99,9 % av fallen när amatörer varit i farten är en skit installation. Det är min erfarenhet av när amatörer är i farten inom el.

Ursäkta om jag är lite grinig men jag har ägnat fyra dagar åt att göra om en installation i en villa där amatörer har lagt alla rör och satt gips. Fast det hör nog hemma i en annan tråd. ;)
 
På vårt företag fick vi in en kille som gått en "snabbutbildning".. Han kunde inte ett skvatt kan jag upplysa er om, men han var duktig att prata. Så cheferna genomskådade inte hans fasad förens det var för sent. Nu sitter vi kvar med honom pga att andra blivit anställda efter honom.
Han skulle sätta ut kabel och undrade om man kunde göra detta med spänningen på. (Sätta oisolerade klämmor direkt på kablarna.) En annan gång skulle vi sektionera kabelfel, han kunde inte för allt i världen förstå vad det var vi gjorde.
Nu har han dock blivit omplacerad till att sköta sysslor på kontoret. Tur är väl det.. Vi kommer INTE att ta in någon mer snabbutbildad!
 
Jag håller absolut med om att det finns mängder med livsfarliga och ologiska elinstallationer runt om i landet. Titta t.ex. in på vilken pizzeria eller småbrukare som helst. Stockholms innerstad kanske inte har detta fenomen. Men när man behöver hjälp med ett litet eljobb och 3 av 4 elfirmor inte vill befatta sig med dessa småjobb och det 4:e kanske kan komma om 6 veckor och tar 1+1 timme betalt bara som grunddebitering för att ens se om det är ett jobb de vill ta, vad gör man då? Man kanske vet nästan exakt hur man bör installera eftersom man har läst fysik och ellära och sett ett antal förmodat korrekta installationer. När man sedan blir lite osäker på en liten detalj önskar man sig lite tips från proffs från ett forum. Vad får man då för svar oftast? Anlita en elektriker? Då blir det i bästa fall 1+2 timmars debitering innan elektrikern säger att han inte vill forsätta för att man har gjort en del av jobbet själv.

Det jag vill förtydliga är att elsäkerheten blir sämre när man går till överdrift med att hänvisa till lagar och regler och behöriga installatörer. Lagstiftarna har gjort rätt och gör på samma sätt som inom andra områden så där se jag inte problemet. Det är den benhårda tolkningen och hänvisningen till elreglerna som jag anser kan få motsatt effekt. Jag vill absolut inte medverka till minskad säkerhet.
 
Vi skulle göra ett jobb på en pizzeria en gång.. När betalningen skulle ske undrade de om vi kunde ta en del i pizza! Vi avböjde såklart. Vi delade istället upp betalningen på flera gånger. Med erfarenheter likt dessa så drar man sig nästa gång för att ta åt sig jobb. Rätt som det är har ett ägarbyte skett och man har då ingen möjlighet att få ut betalning. Jag förstår dem som inte vill göra jobb åt pizzerior..
 
Mikael_L
storkarp, jag kan inte riktigt hålla med dig.
Just nu tycker jag elforumet fungerar jättebra ur den aspekten som du kritiserar.
storkarp skrev:
Jag tror det bästa är att lägga 10% av energin på att informera om att det egentligen är förbjudet och farligt och 90% på att informera om bästa och minst farliga alternativ.
Det finns en överenskommelse om att man inte nämner det behörighetskrävande mer än en gång i varje tråd, (det blir inte bättre av att gnälla om det flera ggr). jag vet inte riktigt var när och hur den uppstod, men det skedde iaf i slutet av en period då jättemånga trådar havererade pga behörighets-skrikandet.
Just nu fungerar elforumet jättebra. Det finns gott om elyrkesmän och kunniga amatörer som glatt svarar på frågor om ditt och datt. Ingen enda felinformation överlever längre än en snöboll i helvetet och ofta får man läsa om så många varianter att det inte är svårt att utifrån svaren avgöra vad som är det allra bästa utförandet.

Ibland dyker det upp frågeställare där man, (så gott det går att avgöra från den skrivna texten), inser att den grundläggane kunskapsnivån är så otroligt skral och det tänkta jobbet så pass komplicerat att det verkligen finns andra råd att ge än att försöka få personen att inse sin begränsning.
Det är inte särskilt ofta men är ganska tråkigt när det händer.
 
Mikael. Om det har blivit så mycket bättre nu så ber jag om ursäkt. Jag har inte tittat i eldelen på några månader eftersom jag gav upp efter att i nästan 2 år bara sett en massa behörighetsskrikande. Men även då var det någon enstaka elektriker som kunde ge riktiga tips. Det kanske bara var några få som egentligen förstörde delforumet.
 
Mikael_L
np. :)

Och det jag skrev är ju dessutom bara just min åsikt, inte någon sanning på något vis.
Likväl som du skrev din åsikt.
Så det är inte så att du eller jag har rätt, utan vi har bara vädrat vad vi tycker. :)
 
Jag har sett en länk här på bygga hus om en som kopplat in golv värme själv i duschen och som avled av det.
Sen är det en sak till förutom att någon kan skadas/dö.
Om det inträffar en brand skada så kan man stå utan ersättning om man gjort det själv, med så kallad omvänd bevisföring så måste vi vända oss till den som installerat anläggningen....
 
Mikael_L
Fast just i Sverige tillämpas ju inte omvänd bevisföring.
Vi tycker, till skillnad mot en del gamla kommunistländer, att det strider mot god rättssäkerhet.
 
Mikael_L skrev:
Fast just i Sverige tillämpas ju inte omvänd bevisföring.
Vi tycker, till skillnad mot en del gamla kommunistländer, att det strider mot god rättssäkerhet.
Det förekommer tyvärr. :S
Jag måste bevisa för Skattemyndigheten att jag inte kör servicebilen privat på fritiden.

Ursäkta att det blev lite off topic.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.