Jonstorp skrev:
Hej.

I väntan på att svensk variant av cyklon kommer funderar jag på att beställa en Dust Deputy från Oneida. Inga problem så långt, de vill ha $119 för shipping and handling. Misstänker att totalpriset går ner betydligt om fler beställs.

Således, är det någon från Skåne som önskar sambeställa med mig? Kan ombesörja beställning etc. mot en handpenning, säg 50-100%. Jobbar i Lund men rör mig mot östsidan av Skåne ofta. Skicka ett PM eller svara i tråden om någon mer är sugen.

Jag tänkte beställa [länk]
Har du beställt ännu? Sitter själv och planerar ett köp från http://store.oneida-air.com/plasticdustdeputy.aspx nu och med låg dollarkurs känns det rätt. Men kanske fler som vill vara med?
 
martinradbo skrev:
Har du beställt ännu? Sitter själv och planerar ett köp från [länk] nu och med låg dollarkurs känns det rätt. Men kanske fler som vill vara med?
Ett bra sätt att veta kan vara att fylla i fler enheter och se vad som händer i deras kostnadskalkyl. Från USA har det hänt mig flera gånger att man sparar pengar på att beställa inköpet i flera paket (om någon undrar upptäckte jag det av en slump när jag ville hindra en "finns inte inne" från att fördröja de andra delarna).

--- Mats ---
 
Det är väldigt enkelt att bygga en mini cv från Bills ritning. Det tar inte många timmar. På köpet får man en extremt bra separering och så är det kul att lära sig något nytt.

Det knepigaste är lödtennet om man väljer att bygga i galvad plåt kan vara svårt att hitta i små mängder.

Själv fick jag köpa från en firma i Göteborg tenn 1 kg + fluss i 1/2 l och det är inte billigt tror det rörde sig om en tusenlapp ink frakt men i mitt fall gjorde det inget då jag även har byggt två fullstora cycloner och har kvar. Tänker nämligen bygga en till mini till andra dammsugaren i verkstaden.

Men man behöver verkligen inte bygga i galvad plåt och då hittar man lödtenn över allt en liten gas löd finns på biltema som funkar tillräckligt bra för ändamålet
och är billig om man nu bara vill använda den enkom för att bygga en mini cv

Mvh Pär H
 
Redigerat:
Jag är inte intresserad av att bygga själv. Du kanske är intresserad av att bygga en åt mig? Men frågan är om det blir billigare / bättre, de tar ju bara 39 dollar (plus frakt) för ett exemplar av DIY-modellen.
 
Om du bygger en mini cv så får du garanteraten bättre cyclon till samma peng.

Mvh Pär H
 
Hej Pär. Jag håller med dig, men jag är inte beredd på att börja leta material, lödtenn m.m., känner mig inte hemma på just det området.

Har du allt material hemma så kanske du vill tillverka en åt mig? Jag betalar så klart ett rimligt pris för detta.
 
Fast å ena sidan så är 39 dollar billigt men jag undrar om inte frakten är hög
funderar du på att köpa den från usa eller uk

Pär
 
Jag chattade med en kille i USA igår som skulle återkomma om fraktkostnaden. Kanske är fler som är intresserade då. UK-kontakten var det väl ngn som skrev i denna tråden att det var svårt att få just kontakt med eller?
 
Han är omöjlig och senast jag kontaktade Oneida angående UK-säljaren så sa de att han slutat sälja DD. Den säljs i Europa även av ett finskt företag (som tar _hutlöst_ betalt) samt ett norskt. Det norska företaget har jag kontaktat och fått svar från men fick inget pris. De hänvisade till någon svensk kontaktperson men där orkade jag inte dra det vidare.

För övrigt har jag varit i kontakt med Oneida om agentur i Sverige. Tyvärr tyckte jag att slutpriset skulle landa alldeles för högt för att man skulle våga satsa och sätta sig på ett lager.
 
Norska firman har också rejält mycket högre priser än vad man vill betala, jag har kollat på deras sida. Men en svensk kontakt låter intressant, jag kan ringa den om du har några kontaktuppgifter.

Annars lutar det väl åt att ta ta billigaste fraktalternativet från Oneida och bara köra på, blir ju dyrt i längden att sitta flera timmar och leta efter några hundralappar billigare inköp också.
 
Skickar dig ett PM med kontaktuppgifterna!
 
  • Gilla
Dwarfe
  • Laddar…
Fast nu när jag läser mailet från norrmännen så var det väl inte så dåligt pris:

"Dust Deputy sett med to stk. plast bøtter på 19 liter og 2,5 " slage til støvsuger koster 1290 i Norge + frakt til kunde. Prisen blir lik i Sverige bare omregnet til Svensk krone. Syklonen i plast alen koster 760 kr."
 
Redigerat:
martinradbo skrev:
Jag har nu fått offert från Oneida på gruppinköp av minst fyra cykloner, har startat en egen tråd om detta:
[länk]

Med ett dollarpris runt 6:50 skulle varje enhet av DYI-modellen hamna totalt inklusive uppdelad fraktkostnad på 436 kr. Norge tar 760 kr + FRAKT vilket alltså är minst dubbelt så dyrt.
Har du då lagt till tull och moms för att på in paketet genom tullen?

--- Mats ---
 
Jag är nog inte säker på hur det fungerar detta med tull och moms. Tull är kanske självklart, man kan där hoppas att de inte "hittar" paketet men om de gör det kommer man få betala tull. Hur hög är i så fall den?

Men moms. Jag beställer alltid genom min firma. Från utlandet brukar jag ange vårt momsreg-nr och då skall inte säljande bolag lägga på moms. Ej heller skall väl svenska staten ta ut denna moms från mig?

Men jag är som sagt osäker på reglerna. Om någon kan hjälpa mig att räkna ut vad det kan kosta så kanske vi får lägga på detta på summan. Klarar paketet sig igenom tullen utan avgift så kan pengarna betalas tillbaka såklart.
 
  • Gilla
P.l
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.