Hej

Jag har sökt och letat bland trådar ganska ordentligt efter tips på hur man ska göra för att isolera övervåningen och blivit delvis klokare.

Tanken med denna tråd är att med bilder visa hur man kan gå tillväga för att inreda sin övervåning.
Visa andra hur jag har gjort.
Jag ser gärna att ni fyller på med mer bilder och beskrivningar på hur ni har gjort och använt för material.
Då kan denna tråd bli en bra vägledning för många andra med mycket bra beskrivningar och idéer.
Jag ser gärna att man kan lämna konstruktiv kritik, vad kan man göra bättre och lättare.
Tips på andra enklare material och arbetsmetoder.



Så här har jag jag gjort.

Jag började med att fixa insektsnätet nere vid takfoten. Därefter spikade jag fast råplan 22 x 45 på högkant på takstolarna mot yttertaket, sen nitade jag fast en liggand råplan i mitten på en tillkapad massonitskiva som jag sedan fäste upp mellan takstolarna, detta bildar tillsamman luftspalten.

Har även salat på takstolarna med en 45x95 som jag skruvade fast med en 180mm skruv. får då ett fack som är 240mm djupt.

För att få till en vindavledare spikade jag fast en trekantsregel mellan takstolarna där jag fäste massonitskivan som jag stuckit ner mellan isoleringen i golvbjälklaget och hammarbandet (om det kallas så i denna konstruktion) Tätade med lite fogskum.

Därefter började isoleringen mellan takstolarna, tyvärr har hustillverkaren inte gjort avståndet lika mellan alla takstolarna så man får skära bort några cm för att det ska passa i "facken".

Jag kör med 2 x120mm isolering vanliga skivor för trä, När jag stoppat in några skivor märker jag att de vill bukta ut och trilla ner.
Försöker då nita fast plasten och stoppa ner skivorna mellan, men det går inget vidare då plasten inte hålls kvar av nitarna. Jag skruvar då fast 45x45 reglar (istället för glespanel 28x70) på cc 30 vartefter jag travat i isoleringen. Jag sätter såna reglar för att kunna lägga ytterligare ett lager 45mm isolering, det blir då totalt 285 mm isolering.
Detta arbetsätt känner jag blir lite besvärligt och tar tid.

På andra sidan provade jag med att stoppa in några skivor för att sedan hålla dom kvar med ett polypropulengarn (nylonsnöre) som jag nitar fast vartefter jag travat i mera skivor.
Det här tycker jag fungerade bra, då kan jag sedan kan nita upp plasten på en gång och skruva fast reglarna efter det.
 
Redigerat:
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
Vart tog bilderna vägen?

Kommer förhoppningsvis här! :S
 
  • P4260078.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P4260081.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P4280084.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P4280082.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P4280083.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ArdathRhynn och 3 till
  • Laddar…
Kommer att följa denna tråd med intresse...

Har ingen SMV men en 1.5plan LB som behöver 70 kvm övervåning inredd.

Bilder, sådana gillar vi

// Erik
 
Tycker också att det är en intressant och bra tråd.
Själv står jag i startgroparna för inredning av ö.vån på "Ugglan 102" (LB-hus),ca 52 kvm golvyta.
Tänker vänta in lite varmare nätter bara,eftersom jag tänkte lyfta upp isoleringen som i nuläget ligger i mellanbjälklaget.
Följer dock din tråd med stort intresse,bra jobbat med fina bilder..
MVH/Baritz
 
Vi håller på förbereda för isoleringen av vår SMV och undrar om du hade besök ifrån elektrikern och rörmåkaren innan du började? Om inte har du behövt dra några rör i förhand?

Tacksam för all hjälp!
/Grant
 
Amerikanen skrev:
Vi håller på förbereda för isoleringen av vår SMV och undrar om du hade besök ifrån elektrikern och rörmåkaren innan du började? Om inte har du behövt dra några rör i förhand?

Tacksam för all hjälp!
/Grant
Hej
Vi börjar också att isolera övervåningen på vår SMV. Steg ett blir det lösull i snedtaket, hela vägen till takfoten så då blir alla rör och plaströr fortfarande framme. En fråga, behöver luftspaltens masonit tätas med skum?
Luftspalten mellan takkupan och "vanliga" taket är inte så lätt, vi ska prova med vindavledare som är vaxad wellpapp.
 
Det ser bra ut och väl utfört, men lösull hade varit mycket enklare.
 
Jag har en Smålandsvillan klar 2013, och jag är inne på att nyttja lösullsisolering.
Jag har principskiss från Smålandsvillan hur de rekommenderar tilläggsisoleringen med luftspalt och de ritar 28x45 (typ) och sen masonitskiva.
-Min fråga är HUR plasten ska sitta och hur man gör för att skära ut för stödbenen.
Hade gärna testat göra ett fack först för att lära mig...
Hade varit sjukt kul att ha ett vinterprojekt inför den mörka tiden! :)
 
Vilken typ av masonit har ni kört med? Oljehärad eller vanlig?
 
Hade också velat veta den detaljen @smvdavid
 
Oljehärdad masonit förstås :)
 
Jag pratade med en lösullsfirma igår och han rekommenderar den "vanliga" masoniten. Om det mot förmodan skulle finnas fukt i konstruktionen skulle den kunna vandra ut genom boarden. Den oljehärdade skulle då vara för tät för fukten. Hmm....
 
smvdavid skrev:
Jag pratade med en lösullsfirma igår och han rekommenderar den "vanliga" masoniten. Om det mot förmodan skulle finnas fukt i konstruktionen skulle den kunna vandra ut genom boarden. Den oljehärdade skulle då vara för tät för fukten. Hmm....
Alla dessa val...

Något tips på leverantör som har takfönster som är mer rektangulära än "standard"?
 
Redigerat:
Hur går det med bygget av övervåningen? Är ju nyfiken!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.