40 970 läst · 64 svar
41k läst
64 svar
För och nackdelar med utanpåliggande el i nytt garage/verkstad
När jag elade mitt eget "garage" på 48 kvm, som för övrigt aldrig nyttjats som garage utan mer som snickeri och hobbyverkstad, så hamnade all installation infällt i taket.
Samtliga uttag, brytare, belysning, rubbet monterades i taket, den enda fria ytan i ett dylikt utrymme.
Rekomenderas å det varmaste, då ett sådant utrymme oftast belamrar väggarna med hyllor och annat nyttigt. Värmen hamnade såklart i golvet.
Bara att gödsla taket med uttag och belysningspunkter.
Editragströmbrytare i app-dosa i taket innanför dörren ifall någon undrar.
Håll väggarna fria
Samtliga uttag, brytare, belysning, rubbet monterades i taket, den enda fria ytan i ett dylikt utrymme.
Rekomenderas å det varmaste, då ett sådant utrymme oftast belamrar väggarna med hyllor och annat nyttigt. Värmen hamnade såklart i golvet.
Håll väggarna fria
Redigerat:
Det ligger mycket klokskap i detta inlägg !!WATTisPOWER skrev:När jag elade mitt eget "garage" på 48 kvm, som för övrigt aldrig nyttjats som garage utan mer som snickeri och hobbyverkstad, så hamnade all installation infällt i taket.
Håll väggarna fria
Eller livserfarenhet ska man kanske säga.
JO erfarnhetskunnskap, är klart underskattad idag
Jag har allt infällt, vägguttag ca var 3e meter, 16A 3-fas uttag vid kompressorn och på mitten av alla väggar.
Slang och kabelvinda på väggen, 6st 3x58w armturer, ingen golvvärme pga billyft.
Slang och kabelvinda på väggen, 6st 3x58w armturer, ingen golvvärme pga billyft.
Produkter som diskuteras: "kabelvinda"
Kabelvindor
Kabelvindor är utmärkta för att organisera, skydda och förlänga livslängden på dina kablar. De hjälper till att förhindra trassel och minskar risken för skada genom att hålla kablar snyggt upprullade när de inte används.
Läs mer
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 937 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Stående 200 kabelstege runt hela garaget?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
Jag håller på med bl.a. ett garage på jobbet. Där kör jag EQLQ easy och JR-klammer.
//Patrik
//Patrik
Drar du utanpåliggande matning till spisen?!?ds23 skrev:
Man kan också resonera som britterna: Om man drar alla ledningar på utsidan av husen så är det mycket lättare att laga dom när dom fryser sönder.
Medlem
· Västra Götaland
· 20 inlägg
Vid elrenoveringen av vårt garage så sattes det kabelkanal till allt. (utanpåliggande kabel innan)
Ser inte helt pjåkigt ut men infällt är snyggare.
Ser inte helt pjåkigt ut men infällt är snyggare.
Vad blir det för takhöjd? Kabelstege liggande uppe vid taket som man sen drar ner utanpåliggande från borde vara det mest flexibla och såsom jag hade gjort det i min verkstad.
Inte snyggt men oerhört praktiskt och man ändrar snabbt.
/Kent
Inte snyggt men oerhört praktiskt och man ändrar snabbt.
/Kent
Som sagt, trådstege skulle kunna bli riktigt snyggt oxå i ett garage
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
Ett tips om man gör en utanpåliggande installation i ett garage, köp distansringar till U-56 dosan eller klipp till små distanser av VP16. Då kan man sätta dem under dosan när man skruvar fast den och på så sätt kunna passera med kablar under den. Annars brukar det vara ett problem att försöka passera en dosa som sitter dikt tak.
//Patrik
//Patrik
Jag vet att yxan är ett skämt, men rent praktiskt så kan det ju faktiskt hända att prylar flyger iväg med rätt hög hastighet och landar på fel ställe i ett garage. (Ett löjligt exempel är om man glömmer chucknyckeln i borrmaskinen, tänk själv ut nåt mer realistiskt). Om något tungt träffar en utanpåliggande kabel och ger en liten skada så är väl risken rätt stor att man inte orkar se till att byta kabeln med en gång... "det är ju bara en lampa som matas nu", och ett halvår senare har man glömt vad som hänt med kabeln när man kopplar in en 2kW värmefläkt...Rrrrr skrev:
Jag skulle nog valt infällt och sett till att ha tillräckligt med dosor så att det går att använda sånadär doslock med kabelgenomföring eller liknande när det behöver kompletteras.