13 046 läst · 74 svar
13k läst
74 svar
Festool CMS och tillbehör
Ja eftersom just denna procedur måste göras på bord så får det bli rullar. Köpte några för spottstyver då Classe bytte färg.Mats Bengtsson skrev:Du har redan fått ett svar från ottot som säger att om det är så långa fräsningar som skall göras, eller bredder i så långa ämnen, så fundera på att göra det med ämnet liggande och fräsen lös. Om det inte går, så istället för att använda stöd med rullar, använd stöd med rullager som löper åt alla håll. En rulle före och en efter löser mycket på en bordssåg. På en fräs kan det bli svårt att pressa ner ämnet över fräsen och du kan behöva ha två extra rullar för att slippa en nedhängning i kanten som resulterar i att du inte får ner ämnet ända ner till fräsbordet (detta kan lösas med hela rullbord, men rullar kan man köpa billigt på till exempel KRauta (jag använder Best Tool). Rullar gör det lättare att flytta materialet än bordsbreddare och förlängare. Vinkelanslag och justerbord kommer inte göra så stor nytta på så stora saker. Du har redan en sida (300) som är lång nog att styra efter. Det är lättare att få det rätt genom att pressa mot anhållet, än att förlita sig till att vinkelanslaget skall orka hålla emot ett så stort ämne utan glapp.
--- Mats ---
Tolkar ditt inlägg som att det skulle funka med rullar så jag struntar i förlängarna nu och investerar i annat.
Låter som om det är enklare att montera sänksågen på CMS modulen än fräsen. Det var ganska många steg för att montera OF på modulen.Mats Bengtsson skrev:Ja det var snopet, tur ottot visste. Eftersom skenan är standardbredd trodde jag modulfästena för sågen var samma, antar att fästena helt enkelt sitter några centimeter längre fram på TS75an.
Det där med sågen är en vana, och en ovana. Jag använder sänksågskniven i bordssågsläget. Detta för att bordssågskyddet är klumpigt. Det är en ovana, men det gör bytet lättare. Det är sällsynt jag pillar ur min sänksåg ur bordssågen, men det är inte otroligt svårt:
Det jag gör ofta är att byta från fräsmodul till sänksågsmodul, men det tar inte någon nämvärd tid, 2 skruvar ett halvt varv för vardera, då tar det mer tid att hantera sladden.
- Skruva loss de två skruvarna som håller modulen i CMS bordet, halvt varv vardera, 10 sekunder
- Slit bort plastknappen som pressar på avtryckaren, 5 sekunder
- Ta ut metallknappen i snöret som sitter på samma band, 5 sekunder till (men 10 sekunder tillbaka i, lite tryck skall till)
- Skruva av höjdinställningen, det ä en enda skruv, gör man det med skruvdragaren och sexkantbit är det inte mer än 10 sekunder (men det är mer i, för den är lite svår att få träff på. säkert en hel minut eller mer)
- Skruva loss sågen från modulen, 4 plastrattar som skall lossas, och en plastkläpp som skal tryckas nedåt framåt (1 minut, görs för hand)
- Lossa skenspännena (de som gör att sågen inte glappar sidled på skenan) om de inte sitter för hårt, 10 sekunder till.
- Så det tar ett par minuter, det är ett ställmoment. Skall man byta kniv kommer det till en eller två minuter till. Det är inget man drar sig för, men det är inget som är lämpligt att göra ofta heller. Å andrs sidan, med sågen ur så har man en såg på skena, och man behöver inte skruva i den igen innan den behövs i bordet.
Jag brukar säga att CMS kostar nära som en Hammer men inte är i närheten i precision. Dock tar den också mycket mindre plats, och för mig är det viktigt, jag har inte plats til en Hammer.
--- Mats ---
Och ändå är jag inte helt säker på att jag gjorde rätt, speciellt de tre byglarna som ska skruvas. Det var ju lite godtyckligt på var i fräsen det ska sättas fast. Bilderna på Festools manual är ett skämt så man ser inte exakt var i fräsen byglarna vilar på.
Dumt av mig, jag trodde hela tiden att du menade så här:Mats Bengtsson skrev:När jag fräser på högkant kör jag i pincip alltid med en vertikal MDF, då kan inget slungas in, men med ett 16 mm tjockt ämne på högkant kommer ämnet att vilja gå in i springan om springan är 16 mm tjock (och den blir tjock om du har en 15 mm bit för att fräsa en tapp. Ännu värre, har du inte nått till utbordet med ämnet och råkar vinkla det, fräser du en bit in på ämnet, tryggheten vid fräsning att man kan göra om gäller bara så länge du vickar mot den bit som redan ligger på inbordet eller utbordet, då går ämnet längre från fräsen, annars kommer det närmre. Med ämnet liggandes ner är det inget problem med springan i ditt exempel, men du måste upp på högkant för att fräsa av tappar från kanterna.
Jag har lagt upp några bilder här i forumet, det är lite svårt att förklara den vertikala MDFen i text. Jag kan hitta bilden om ovan blev oklart.
--- Mats ---
Och då behövs det ju inte MDF i springan mellan anhållen.
Nu förstår jag att du menade så här:
Och då är det klart att ämnet kan slungas in om man inte täcker runt frässtålet med MDF.
Jo, det finns en stor skillnad mellan fräs och såg. Sågen måste sitta exakt likadant varje gång, för man måste ha den vinkelrät mot anslagen. Fräsen kan sitta vriden hur den vill, likaså fräsanhållet, eftersom det inte ha någon betydelse om man fräser vinkelrätt eller i vinkel mot bordet.End skrev:Låter som om det är enklare att montera sänksågen på CMS modulen än fräsen. Det var ganska många steg för att montera OF på modulen.
Och ändå är jag inte helt säker på att jag gjorde rätt, speciellt de tre byglarna som ska skruvas. Det var ju lite godtyckligt på var i fräsen det ska sättas fast. Bilderna på Festools manual är ett skämt så man ser inte exakt var i fräsen byglarna vilar på.
Byglarna är otäckt korta...
--- Mats ---
Precis. Jag skulle ha använt bilder.End skrev:
--- Mats ---
Jag har inte exakt samma byglar, mina är kortare. Men jag har fäst dem ungefär likadant, med handtaget av fräsen pekande rakt bak från bordet, precis som du, och sedan byglarna så mycket in över huset som de gick att få.End skrev:
--- Mats ---
Maskinen sitter i alla fall stadigt och det är väl huvudsaken. Men visst hade det varit skönt med guppar avsedda för byglarna så man vet att det är där byglarna ska sitta.
Vad använder man det transparenta "skyddet" till?
Vad använder man det transparenta "skyddet" till?
Det svarta skyddet är ett starkt och bra featherboard. Det transparenta skyddet är ett featherboard det med, men klent. Det fungerar bra för att håla ditt ämne in mot fräsanhållet så länge inte frässtålet vill annorlunda (det vill säga så länge du fräser åt rätt håll (mot rotationen) och utan trä från ämnet mellan frässtålet och fräsanhållet så fungerar det bra.End skrev:
Det är dock ett bra exampel på vad som inte är ett staket. Fräser du från fel håll, med en chans för frässtålet att klättra, till exempel med en fräst ränna genom mitten på ämnet, så riskerar du att frässtålet kastar ämnet mot plastskyddet, som ger efter så mycket att ämnet lämnar staketet och frässtålet greppar i ämnet på andra sidan rännan, så att ämnet kastas längre ut (fräsen klättrar). Då måste du sätta ett staket och inte plastskyddet på utsidan. Ett lämpligt staket har du i form av vinkelanslaget. Bilder på detta har jag lagt någonstans, tror bland olyckor.
Normalt fräser man inte i fel riktning, men det finns tillfällen när man vill göra det, dock måste man då känna till riskerna.
--- Mats ---
Angående bordsbreddare från första inlägget: VB-CMS/CS 50 verkar ju vara den mest intressanta av dessa, inte minst eftersom man faktiskt kan montera en modul i den i stället för "blindplattan" som sitter där. Det skulle ju vara smutt i vissa lägen att ha sågen i ena halvan och fräsen i andra när man t.ex skall såga och fräsa lister, det blir ju lite mer serieproduktion då utan modulbyten...
Är det någon här som har en sådan? Är den värd pengarna?
Det är alltså den här jag menar:
http://www.festool.se/Produkter/Acc...=495531&name=Tillbehoer-foer-CMS-VB-CMS-CS-50
/fth
Är det någon här som har en sådan? Är den värd pengarna?
Det är alltså den här jag menar:
http://www.festool.se/Produkter/Acc...=495531&name=Tillbehoer-foer-CMS-VB-CMS-CS-50
/fth
Med tanke på att man för en tusing till får en grundenhet till, självständig och med en säkerhetsströmbrytare vet jag faktiskt inte om den är värd pengarna om det är extra maskin du tänkte ha. Jämfört med grundenheten tycker man att den borde kosta 3000-3500. Men som vanligt har de tendens att ta oproportionerligt mycket betalt ju ovanligare produkt det är.
Hade nog köpt den enbart om jag behövde öka anläggningsytan på grundenheten.
Vad gäller CMS förlängare så har jag nu bestämt mig att strunta i deras överprissatta förlängare och köra med rullbockar tills jag köper Kapex med UG-bordet.
Denna UG-KA-Set innehåller KA-UG-L och KA-UG-R vilket borde vara överlägsen alla CMS förlängare de tillhandhåller vad gäller anläggningsyta.
Bild från Festool Owners Group:
Hade nog köpt den enbart om jag behövde öka anläggningsytan på grundenheten.
Vad gäller CMS förlängare så har jag nu bestämt mig att strunta i deras överprissatta förlängare och köra med rullbockar tills jag köper Kapex med UG-bordet.
Denna UG-KA-Set innehåller KA-UG-L och KA-UG-R vilket borde vara överlägsen alla CMS förlängare de tillhandhåller vad gäller anläggningsyta.
Bild från Festool Owners Group:
Jo, KA-UG får det nog bli i framtiden, det verkar ju som sagt vara den bästa förlängaren.
Finessen med VB-CMS var som jag såg det just det att man fick både en bordsbreddning och möjlighet att montera en modul till.
Priset är dock som sagt rätt saftigt, men det beror till viss del på att blindskivan ingår, det idealiska vore VB-CMS utan skiva eftersom man lika gärna kan använda en av sina modulplattor (t.ex. PS-modulen utan sågblad). Enligt sprängskissen så kostar blindskivan 1239:- ex moms, vilket borde innebära att en VB-CMS utan platta skulle ha ett listpris på c:a 2500:- ink moms, vilket skulle kännas lite rimligare.
MFT/3 + VL enligt bilden skulle ju inte heller vara fel, det ligger också på önskelistan...
/fth
Finessen med VB-CMS var som jag såg det just det att man fick både en bordsbreddning och möjlighet att montera en modul till.
Priset är dock som sagt rätt saftigt, men det beror till viss del på att blindskivan ingår, det idealiska vore VB-CMS utan skiva eftersom man lika gärna kan använda en av sina modulplattor (t.ex. PS-modulen utan sågblad). Enligt sprängskissen så kostar blindskivan 1239:- ex moms, vilket borde innebära att en VB-CMS utan platta skulle ha ett listpris på c:a 2500:- ink moms, vilket skulle kännas lite rimligare.
MFT/3 + VL enligt bilden skulle ju inte heller vara fel, det ligger också på önskelistan...
/fth
Men som andra redan sagt så känns MFT/3 + VL inte så bra för då är man beroende av MFT-bordet. Poängen med CMS är ju mobiliteten. Velade ett bra tag innan jag kom till underfund med att om man ska ha något så otympligt är det ju nästan lika bra att köpa stationärt.
Intressant, undra om Festool säljer enbart bordet utan plattan, försökte få CMS-modulen till sänksågen utan WA men det gick inte. Tvivlar på att de skulle sälja detta bord utan plattan, men alltid värt ett försök.
BTW, var hittar man sprängskisslistorna?
Intressant, undra om Festool säljer enbart bordet utan plattan, försökte få CMS-modulen till sänksågen utan WA men det gick inte. Tvivlar på att de skulle sälja detta bord utan plattan, men alltid värt ett försök.
Reservdelslistorna hittar du från länken till reservdelskatalogen från denna sidan (http://www.festool.se/Service/Pages/Service.aspx)End skrev:Men som andra redan sagt så känns MFT/3 + VL inte så bra för då är man beroende av MFT-bordet. Poängen med CMS är ju mobiliteten. Velade ett bra tag innan jag kom till underfund med att om man ska ha något så otympligt är det ju nästan lika bra att köpa stationärt.
Håller helt med dig, skall man betala för alla delar av CMS ihop med MFT utan att det förblir flyttbart kan man köpa en Hammer för pengarna. Den är bättre, men då kan man inte flytta runt och man skall ha gott om plats.
Idén med att köpa bordet utan plattan är bra, för sent för mig nu, men ibland är reservdelar inte så dyra hos Festool. Jag kom aldrig på att försöka den lösningen, tog istället en extra bordsbreddare utan ben och satte på två träben på den yttersta av de två breddarna.
--- Mats ---
Jag räknade ihop delarna exkl plattan, och det verkar inte bli någon ekonomi i det, svenska listpriset blir c:a 3700:- ink moms, och hela breddaren inkl platta går att köpa från Miles för £355...
Miles har inte reservdelarna till breddaren listade, jag kanske drar iväg ett mail till dom och kollar vad delarna skulle kosta från dom, men det ser som sagt inte ut att finnas några större pengar att spara.
/fth
Miles har inte reservdelarna till breddaren listade, jag kanske drar iväg ett mail till dom och kollar vad delarna skulle kosta från dom, men det ser som sagt inte ut att finnas några större pengar att spara.
/fth