13 532 läst · 65 svar
14k läst
65 svar
säljaren höjer priset!!!
Nu kan jag väl iofs till viss del förstå dig (BorgP), men det här med att man inte skulle ha råd med att flytta till annan ort för att man fått jobb där är väl en sanning med modifikation?
Att man över huvud taget kan få en reavinstskatt på över 700k beror ju på att priserna i Sthlm/Gbg/Mmö är som de är... Skulle man då bli tvingad (p.g.a. jobb) att flytta till, säg, Säffle så skulle det väl inte vara några problem att betala av lånen, betala reavinstskatten samt handla ett nytt hus?
Vad gäller TS så hade jag också försökt att stå på mig... Men det kan för all del vara lättare sagt än gjort om det är ett hus man verkligen vill ha!
Att man över huvud taget kan få en reavinstskatt på över 700k beror ju på att priserna i Sthlm/Gbg/Mmö är som de är... Skulle man då bli tvingad (p.g.a. jobb) att flytta till, säg, Säffle så skulle det väl inte vara några problem att betala av lånen, betala reavinstskatten samt handla ett nytt hus?
Vad gäller TS så hade jag också försökt att stå på mig... Men det kan för all del vara lättare sagt än gjort om det är ett hus man verkligen vill ha!
Du har helt rätt, AndersMÖ, om man flyttar till Säffle.AndersMMÖ skrev:
Men ett möjligt scenario vore att vi som bor i Stockholms norra delar får jobb i de södra. Kommunalt skulle det kunna ta en-och-en-halv timme kommunalt i varje riktning, eller 50 minuter med bil (utan köer) i varje riktning. Jag tackade nej till ett drömjobb av den anledningen förra året. Ville varken pendla eller flytta och kunde ju välja att jobba kvar ....
Nä, vi får nog flytta igen, trots allt. Någon som vet nåt bra hus och nåt bra jobb i Säfffle?
@addo: Det finns ett maxtak hur mycket man får skjuta upp vid beskattningen. Vi hade ett överskott sedan förra flytten för 12 år sedan. Under den tiden har vi fått barn och jobbat på, vi hade "glömt" den vinsten, eftersom den inte påverkar vardagen.
Till sist: Förlåt TS om din tråd blev kapad. Egentligen ville jag bara ge lite förståelse till din säljares handlande, så att du skulle kunna bedöma situationen efter bästa förmåga.
En morgon i början av februari i år berättade en kille på mitt jobb att
han lagt bud på ett hus ett par mil ut på landet. De bjöd 1,9 vilket även var
utgångspriset. På eftermiddagen samma dag berättade han att säljaren plötsligt ville ha 2,1 miljoner. Så de erbjöd då 2,0. Dagen efter ringde mäklaren och sa att säljaren isåfall avaktar. Så arbetskamraten höjde till 2 050 000. Vilket mäklaren meddelande att säljaren accepterade, så de skrev kontrakt. (Jag blev upprörd när jag hörde vändorna, men försökte behärska mig för att inte förstöra arbetskamratens glädje över första egna huset.)
Ironiskt nog hittade de mögel i huset och drog sig ur köpet. Huset finns fortfarande på Hemnet, nu med utgångspris 2 050 000.
han lagt bud på ett hus ett par mil ut på landet. De bjöd 1,9 vilket även var
utgångspriset. På eftermiddagen samma dag berättade han att säljaren plötsligt ville ha 2,1 miljoner. Så de erbjöd då 2,0. Dagen efter ringde mäklaren och sa att säljaren isåfall avaktar. Så arbetskamraten höjde till 2 050 000. Vilket mäklaren meddelande att säljaren accepterade, så de skrev kontrakt. (Jag blev upprörd när jag hörde vändorna, men försökte behärska mig för att inte förstöra arbetskamratens glädje över första egna huset.)
Ironiskt nog hittade de mögel i huset och drog sig ur köpet. Huset finns fortfarande på Hemnet, nu med utgångspris 2 050 000.
Det jag tror att han/hon reagerade på var nog uttrycket "mycket skruttigare" när man gjort vinster på husaffärer som överstiger maxgränsen med 3,2Mkr. dvs 4650 000(bara i vinst)BorgP skrev:Så kan man ju tycka när man ser på det utifrån.
Men sanningen är att det bara är papperspengar, som vi aldrig har sett. Vi har bott i två vanliga medelklassbostäder, med ganska modesta inkomster. Av någon outgrundlig anledning har vi båda gångerna lyckat skaffa bostäder som ökat ordentligt i pris, utan att själva kunna påverka.
Så länge vi vill ha en bostad som inte är en hyreslägenhet kommer vi inte se ett öre av den så kallade vinsten, men måste ändå betala skatt på den.
Det här är ett storstadsfenomen.
Konsekvenserna blir att vi i princip inte har råd att flytta.
Bara att flytta tvärs över gatan skulle lösa ut skatteeffekten. Att flytta för att man får jobb på annan ort kan bli svårt för många .....
Att bli utan jobb i den här situationen och därmed tvingas flytta skulle vara en sann mardröm.
Likadant är det för min svärmor som bor med ytterst liten pension i ett stort hus i Stor-Stockholm. Hon har inte pengar nog för skatteeffekten om hon ska kunna betala en mindre bostadsrätt. Som pensionär får hon inte mycket hjälp av banken. I hennes fall vägrar hon att flytta till hyresrätt för att hyrorna är höga och hon har inga vänner i de områden där hyresrätter finns. Utan körkort som hon är skulle det bli ensammare än nu.
Nä, skattereglerna för reavinsbeskattningen är inte anpassad till storstadsregionerna.
Men visst allt är relativt och jag gillar inte heller den nya flyttskatten, man straffas även om man som du nämner säljer och köper ett lika dyrt hus på andra sidan gatan.
Hej borgp, kapningen som du sa é helt OK, jag tyckte som du att det faktiskt förde in en ny dimension i tråden
Som läget ligger nu, så sa vi att v i kunde höja priset 50K, Tydligen så hade vinsten på tomten gått rakt in i mannens företag, efter det en skillsmässa & honan står kvar med skattesmällen, eftersom hela fastigheten står på henne.
Mäklarn sa att dom skulle sätta sej & räkna ut exakt hur mycket mer hon behöver ha för det för att gå skuldfri ur affären. så när vi fått det svaret så får vi la se.
Måste inlägga att det känns faktiskt inte som om dom försökerluras, trotts att jag kan tycka att hon kan få klara sin skatteskulld själv, men vi vill verkligen ha huset & det nya priset ligger ju minst 100K under vad vi va villiga att ge.
Som läget ligger nu, så sa vi att v i kunde höja priset 50K, Tydligen så hade vinsten på tomten gått rakt in i mannens företag, efter det en skillsmässa & honan står kvar med skattesmällen, eftersom hela fastigheten står på henne.
Mäklarn sa att dom skulle sätta sej & räkna ut exakt hur mycket mer hon behöver ha för det för att gå skuldfri ur affären. så när vi fått det svaret så får vi la se.
Måste inlägga att det känns faktiskt inte som om dom försökerluras, trotts att jag kan tycka att hon kan få klara sin skatteskulld själv, men vi vill verkligen ha huset & det nya priset ligger ju minst 100K under vad vi va villiga att ge.
Till BorgP: Om du nu gör en vinst på 3,2miljoner, så kan du få ganska okej bostad i Stockholm, men vad är problemet med att låna 700´ det skulle inte kosta mycket pengar alls....
Sen ser jag inte problemet. även om jag åxå bor i Stockholm. till bostad är det okej att låna pengar. Och reavinstskatten har vi haft länge, det var sossarna som såg till att vi kunde skjuta upp den.
Sen ser jag inte problemet. även om jag åxå bor i Stockholm. till bostad är det okej att låna pengar. Och reavinstskatten har vi haft länge, det var sossarna som såg till att vi kunde skjuta upp den.
Gå med på höjda priset, boka kontraktsskrivningsmöte så långt fram i tiden ni kan. (Är ni kanske bortresta?).
Ring sedan en timme innan mötet och säg att ni ångrat ert bud, och erbjud då det belopp ni tidigate kom överrens om. Kanske går säljaren med på det, om inte så har ni iaf spelat spelet enligt deras regler.
Ring sedan en timme innan mötet och säg att ni ångrat ert bud, och erbjud då det belopp ni tidigate kom överrens om. Kanske går säljaren med på det, om inte så har ni iaf spelat spelet enligt deras regler.
Jag hade sänkt mitt bud från 1,5milj till 1,4 som svar.
Hade mäklaren frågat varför så kan du ju alltid säga att du plötsligt kom på att du behöver 100000 extra.
Hur gick det förresten?
Hade mäklaren frågat varför så kan du ju alltid säga att du plötsligt kom på att du behöver 100000 extra.
Hur gick det förresten?
Det är precis det.. det gör vi oxå se du Sen jag pratade med mäklarn för ca 1 vecka sen har inget hänt, vi går här spända & väntar.
Nu har mäklarn & säljarn räknat ut vad säljarn behöver för att gå skuldfri från försäljningen & det gick upp till 1,580,000 alltså 85 mer än vårt bud, Men vi bestämde oss iaf. för att gå med på det, vi vill inte riskera att priset går upp ännu mer om dom lägger ut det igen
Grattis, men glöm nu inte klausulen avseende handpenningen i kontrktet!!!BlackDragon skrev:
Se bara till att göra en rejäl besiktning av huset, och att ni har möjlighet att kliva ur om det uppdagas fel.
Då de sitter så trångt till finns ingen möjlighet att gå ner i pris, eller ens reparera saker innan överlåtelse.
Dessutom kommer ni som jag nämnde tidigare inte kunna klämma dem på ersättning om huset visar sig ha dolda fel, så se det som att ni köper ett hus med friskrivningsklausul och besiktiga därefter.
Då de sitter så trångt till finns ingen möjlighet att gå ner i pris, eller ens reparera saker innan överlåtelse.
Dessutom kommer ni som jag nämnde tidigare inte kunna klämma dem på ersättning om huset visar sig ha dolda fel, så se det som att ni köper ett hus med friskrivningsklausul och besiktiga därefter.