Jag har kollat upp min energiförbrukning och det skulle vara intressant med en ovetenskaplig jämförelse med Er andra.

Jag gör av med ca 19 till 23 m3 travad kluven torr ved/eldningssäsong.
Jag eldar from slutet av sep till april ungefär.
Jag har 10 m3 solfångare.
Jag gör av med ca 6000 kwh el/år.
Jag har en el vvb som spetsar vv om acc inte är varm (jag tror inte den går mycket, men jag har inte mätt den)

Jag håller 120 m2 bostad och 80 m2 garage/pannrum uppvärmt. (15 m kulvert). Trög golvvärme i betongplatta.
Självdragsventilation utan återvinning.
Med ekofiber ett välisolerat bostadshus med treglas gasfyllda fönster.
Jag snålar inte på vv och värme, vi badar ganska ofta och har ca 21-22 gr inne (lite kallare i garage/pannrum).
Vi är 2 pers.

 
23500 kWh sept 2003-sept 2004 (lyse, vv & värme)

ca 157 m2 taxerad yta, 1½ plan (8x12 tror jag bottenyttermått)
Ett Svenssonhus (Hortlax) by -84, välisolerat i princip (men lejde på isol av övervåning och det blev "dyrt" pga slarv, drar igenom vid blåst)
vattenburen el, konvektorer i varje rum
2 pers, dusch 1½ ggr/dag
FTX som dock inte varit inkopplad (trasig TL-fläkt)

garage+förråd ca 50 m2, Välisolerat (gjort själv) men tätningslist runt porten saknas fortfarande
Temp hålls på 5-10 C vintertid
(förrådet blir vid - 10C 25C varmt med 250 W skotork, normalt brukar en gammal frys värma det) (garaget håller 10C med 600W vid samma utetemp, )

Som kompensation till slöseriet i garaget så är jag "tempmedveten" i huset men slösar med varmvatten

bytt panna 2001 ! (fina löften om att offeranod ej behövs)

när 3 tonåringar bodde hemma låg vi över 30000 kWh per år (tror 32 MWh)

....och jag som ritat och ville bygga ett lågenergihus - men som jag någonstans skrivit så var det på den tiden ett heltidsarbete om man ville ha statliga lån/räntebidrag (dom pengarna eller tiden hade jag inte)
 
Jag trodde att jag levde (och bodde) någotsånär energisnålt,(även om jag inte sparar när pannan brinner) men om det stämmer att 1m3 kluven torr vedtrave motsvarar 1000 kwh så gör jag ju av med ca 24-29 tusen kwh/år.(även fast jag har solfångare).
 
Det är många som blir förvånade när de börjar räkna. Själv behöver jag nåt år till för att veta hur det ligger till ;D
 
snillet skrev:
Det är många som blir förvånade när de börjar räkna. Själv behöver jag nåt år till för att veta hur det ligger till ;D
Ja faktiskt. Förra året räknade jag ordentligt och vi gjorde av med MER hushållsel än vad värme och vv förbrukade tillsammans..... smaka på den ni! Totalförbrukning drygt 22kkWh. Gissa om det snabbt införskaffades timers till allehanda lampor och belysningsförbud infördes dagtid...
 
Hej
Here are the results from the Jämtland jury.
Uppvärmd yta 270 kvm. 90 kvm källare 14 grader
180 kvm "boyta" 20-21 grader.
Stenhus(Siporex) utan extra iso. i väggar. 40 cm kutter i tak.
Bergvärmepump 10 kw+braskamin ca 3kbm ved.
Tot elförbr. 20 000 kwh
självdrag

MVH Lars B

ps: Ta gärna med var ni bor.
 
Robert,

Är 6000kWh allt ni gör av med? Inkl hushållsel?
Det måste jag säga är världsklass.
Eldar själv med ved (första säsongen) och räknar med att komma under 10000kWh på årsbasis.
Hur kommer man ned till 6000? Slänger ut tumlaren?

/Jögga
 
Postad av: lob. ps: Ta gärna med var ni bor.
Bra synpunkt! Borde spela en stor roll på förbrukningen.
(Jag bor i Roslagen)

Postad av: jorwes Postad den: Idag kl 15:32
Robert,

Är 6000kWh allt ni gör av med? Inkl hushållsel?
Det måste jag säga är världsklass.
Eldar själv med ved (första säsongen) och räknar med att komma under 10000kWh på årsbasis.
Hur kommer man ned till 6000? Slänger ut tumlaren?

/Jögga

Det hamnar ju där nånstans, ca 13- 22 kwh/dygn.
Har diskmaskin,tvättmaskin,två kylskåp,ett frysskåp, en frysbox (jobbigt mycket vitvaror, nu när man specar)

Men det går ju åt ved istället, med allt vad det innebär.
 
Postad av: lob Postad den: Idag kl 14:54
Hej
Here are the results from the Jämtland jury.
Uppvärmd yta 270 kvm. 90 kvm källare 14 grader
180 kvm "boyta" 20-21 grader.
Stenhus(Siporex) utan extra iso. i väggar. 40 cm kutter i tak.
Bergvärmepump 10 kw+braskamin ca 3kbm ved.
Tot elförbr. 20 000 kwh
självdrag

MVH Lars B

ps: Ta gärna med var ni bor.
Vad hade du för förbrukning före vp? Det låter ju som en grym besparing med tanke på vilken verkningsgrad man kan förvänta sig av vp.
 
Var inte orolig för vitvarorna, de är inga bovar.
Köpte nyligen en frysbox (Elektrolux 2255) som är A+ klassad= 212 KWh/år
Har en tvättmaskin ( Miele 2888 ) som tar 0,85 KWh/tvätt.

Har till och med sett på konsumentverket att det blir totalt sett billigare att ha en diskmaskin av modernare snitt än att diska för hand. Detta för att man i moderna diskmaskiner inte behöver skölja av disken innan man pyttsar in den i maskinen. Det blir rent ändå !
Boven är nog som vanligt spiseln, torktumlare, byggfläktar, AC osv...
Allt kul är dyrt har man ju lärt sig efter livets gång...
 
Aha! Ni bor där nere.
Själv så bor jag i Piteå, gissar att ni inte lägger så stor förbrukning på motor och kupevärmare samt utebelysning 16h om dygnet.
Med tanke på breddgraden så tycker jag nog att mina beräknade 10000kWh per år är OK.

/Jögga
 
Läste av mätaren nu och räknade tillbaka ett år och fick förbrukning på 6551 kwh. detta plus 19 till 23 m3 ved blir ca 25 till 30 tusen kwh/år.
 
Jag startade en annan tråd om samma sak förut och där kom det fram litet statistiskt underlag. Normalt är 100-200KWh/m2.
 
Postad av: AndersG Postad den: Idag kl 21:39
Jag startade en annan tråd om samma sak förut och där kom det fram litet statistiskt underlag. Normalt är 100-200KWh/m2.
Då hamnar jag på ca 140 och det kanske inte är så tokigt? (även om jag tycker att min förbrukning är ganska hög)
 
more results from jämtland....
7000kwhtimmar.25-30kubikmeter klyven travad björkved
ingen elpatron för varmvatten,ingen torktumlare,timer ALLTID för motorvärmare vintertid.gammalt hus byggt-1957 två plan +lika stor källare dvs 95kvm på tre plan.värme källare ca 12c.ingen tillägsisolering,tvåglasfönster,MEN ekofiberblåst vind...gisses vilken skillnad.eldar året runt för vv+värme
Har kört pellets jan-april förut men efter installation av
1000l acc +laddomat 4030 så vart det betydligt bekvämare att elda ved.Panna diom el o ved 25kw men vill gjärna stoppa in nåt nyare...
Får väl se när lotto vinsten kommer.

lennart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.