8 376 läst · 53 svar
8k läst
53 svar
Pelletspanna
Sida 1 av 4
Varför går det nästan inte hitta några trådar som diskuterar vilken pelletspanna som är bra/dålig? Verkar som alla bara installerar pelletsbrännare i befintliga pannor? Är det helt förkastligt att köpa ny pelletspanna som är anpassad för pelletsbrännare?
Har även kollat på pelletsinfo, finns inte mycket information där heller tycker jag.
Har även kollat på pelletsinfo, finns inte mycket information där heller tycker jag.
Finns egentligen bara 2 alternativ. Ariterm Biomatic 20+ eller Ctc Ecoflex. Den förstnämnda är dyrast och bäst med automatsotning. Samma brännare i båda.
jag personligen anser att det kanske är smartare att lägga till det dubbla på investeringen och skaffa berg/jordvärme.slipper hålla på med pelletsen och mycket lägre värmekostnad.
nackdel med dom skulle väll vara att man är beroende av elpriset.
enda fördelen med pelletsen skulle väll vara att det suger ur fukt ur källaren om man har den där.
tycker det låter välldigt dumt att investera 50k+ i en anläggning som producerar så dyr värme.skulle tro det är därför dom flesta konverterar sin gammla olje/kombi panna med en brännare.kan bli välldigt billig investeringskostnad och billigare än elvärme.
för mig finns det 3 alternativ när det börjar kosta större summor:
flis
ved
värmepump.
vid flis/ved eldning ska bränslet vara i princip gratis för att vara värt jobbet.
finns ju även dom som eldar med spannmål och torv men tror inte det är lika vanligt.
nackdel med dom skulle väll vara att man är beroende av elpriset.
enda fördelen med pelletsen skulle väll vara att det suger ur fukt ur källaren om man har den där.
tycker det låter välldigt dumt att investera 50k+ i en anläggning som producerar så dyr värme.skulle tro det är därför dom flesta konverterar sin gammla olje/kombi panna med en brännare.kan bli välldigt billig investeringskostnad och billigare än elvärme.
för mig finns det 3 alternativ när det börjar kosta större summor:
flis
ved
värmepump.
vid flis/ved eldning ska bränslet vara i princip gratis för att vara värt jobbet.
finns ju även dom som eldar med spannmål och torv men tror inte det är lika vanligt.
Redigerat:
Nu var det ju pelletspanna det var frågan om.
Att då komma med det gamla tjatet om värmepump är knappast relevant.
Att då komma med det gamla tjatet om värmepump är knappast relevant.
Jag tror att det har med investeringskostnaden att göra. För att det ska vara intressant med pellets så ska det vara en billig investering.dijonken skrev:
Hög investering + jobb + relativt hög drift är inte intressant.
Där har vi en viktig orsak till att pelletspannor har haft det lite trögt. Börjar lossna allt mer nu när elpriserna är i ständigt stigande och pelletspriserna faller. Värmepump blir nog aldrig roligare än det var 2007-2008.abrovink skrev:
Jag är inte helt främmande för värmepump, men eftersom källaren är odränerad och huset har självdrag, byggt -34 tvåvånings funktishus, så är jag intresserad av pellets. Det finns också utrymme att bygga stort pelletsförråd då huset är 160 kvadrat plus källare.
I dagsläget sitter där en ved olja panna från 50-60 talet
I dagsläget sitter där en ved olja panna från 50-60 talet
Du har redan fått 2 av värstingarna i 2 inlägget ....
Sen har du bulkförråd så har du en latmansanläggning för halva vp kostnaden...
Sen som jag själv och med många andra installerat i gamla pannor mm=Så blir det såklart x-tra arbete för ursotning mm ...Man får det man betalar för ...
Lycka till!
Sen har du bulkförråd så har du en latmansanläggning för halva vp kostnaden...
Sen som jag själv och med många andra installerat i gamla pannor mm=Så blir det såklart x-tra arbete för ursotning mm ...Man får det man betalar för ...
Lycka till!