19 360 läst · 53 svar
19k läst
53 svar
Gräsklipparreparationstips sökes
Det är ungefär som att hälla i syntetolja i en bil som inte haft det innan. En massa avlagringar släpper och till följd av det kan det sätta sig någonstans det inte ska vara eller skära. Fast visst kan det funka, så är det ju med allt men risken ökar ju
Hade precis samma symptom på min klippare och jag höll på att försöka finjustera allt utan resultat. Till slut så var jag så less på den att jag tänkte köpa en ny klippare. Fick tipset att det var förgasarmembranet som behövde bytas. Kostade under hundralappen (en mindre gummilapp med lite hål i) och var ganska lätt att byta. Alla symptom försvann och numera går den som en dröm igen. Orsaken är att den bensin som man köper på mackarna är aggresiv på gummi och gör att det åldras i förväg. Det gamla membranet var buggligt men visade inget annat tecken på att det påverkats av bensinen. Bytte ändå vilket visade sig vara lösningen på det hela! Tog ca 30 minuter och då var ca 15 minuter rengöring av skruvar etc från gräs och bensin...
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
min klippoklenod från 80talet går inte alls på miljöbensin... 95 oktan och den smäller igång på första knycket ...miljösoppa icke... klippo med b&s=>kan inte bli fel
Min klippare har nu tjänstgjort tre klippningar (tror jag det är) och går fortfarande perfekt. Det räckte att släta ut membranet och noga dra skruvarna till förgasaren jämnt och fint vid monteringen.
Usch vad jag är less på B&S skitmotor >
Klipparen är 4-5år gammal och det händer något nästan varje gång den används >
Började köra mossrivare i vår istället för att kratta.
Gick bra en stund, men så helt tvärt stannade den och efter div felsökning och krånglande visade det sig vara membranet...
Hej å hå, kostade bara några tior och byts på några minuter enkelt fixat.
Så var det dags för första klippningen.
Gick bra i början men märkte rätt snart att den började puffa svarta moln.. Jahaja, luftfiltret igensatt igen.. Har inget minne av det någonsin hände på 80-talet, men nu verkar det sättas igen varje år
Äh, pillade bort det värsta skiten från öppningarna i luftburken och körde vidare. En stund senare tappar den plötsligt varvtalet igen > Körde vidare, hade inte så mkt kvar. Felsökningen visade att högvarvsfjädern gått av .
Så iväg till serviceverkstan igen, bara för att konstatera att dom behövde motornummer för att hitta några prylar.
Gjorde ett nytt försök några dagar senare utrustad med en fin liten lapp, bara för att konstatera att fjädereländet måste beställas :-?
Nu sitter man här å väntar på en fjäder medan gräset växer som attan och klipparen bara går på tomgång
Klipparen är 4-5år gammal och det händer något nästan varje gång den används >
Började köra mossrivare i vår istället för att kratta.
Gick bra en stund, men så helt tvärt stannade den och efter div felsökning och krånglande visade det sig vara membranet...
Hej å hå, kostade bara några tior och byts på några minuter enkelt fixat.
Så var det dags för första klippningen.
Gick bra i början men märkte rätt snart att den började puffa svarta moln.. Jahaja, luftfiltret igensatt igen.. Har inget minne av det någonsin hände på 80-talet, men nu verkar det sättas igen varje år
Äh, pillade bort det värsta skiten från öppningarna i luftburken och körde vidare. En stund senare tappar den plötsligt varvtalet igen > Körde vidare, hade inte så mkt kvar. Felsökningen visade att högvarvsfjädern gått av .
Så iväg till serviceverkstan igen, bara för att konstatera att dom behövde motornummer för att hitta några prylar.
Gjorde ett nytt försök några dagar senare utrustad med en fin liten lapp, bara för att konstatera att fjädereländet måste beställas :-?
Nu sitter man här å väntar på en fjäder medan gräset växer som attan och klipparen bara går på tomgång
Nåt som näastan alltid funkar:Ubbe skrev:Usch vad jag är less på B&S skitmotor >
Klipparen är 4-5år gammal och det händer något nästan varje gång den används >
Började köra mossrivare i vår istället för att kratta.
Gick bra en stund, men så helt tvärt stannade den och efter div felsökning och krånglande visade det sig vara membranet...
Hej å hå, kostade bara några tior och byts på några minuter enkelt fixat.
Så var det dags för första klippningen.
Gick bra i början men märkte rätt snart att den började puffa svarta moln.. Jahaja, luftfiltret igensatt igen.. Har inget minne av det någonsin hände på 80-talet, men nu verkar det sättas igen varje år
Äh, pillade bort det värsta skiten från öppningarna i luftburken och körde vidare. En stund senare tappar den plötsligt varvtalet igen > Körde vidare, hade inte så mkt kvar. Felsökningen visade att högvarvsfjädern gått av .
Så iväg till serviceverkstan igen, bara för att konstatera att dom behövde motornummer för att hitta några prylar.
Gjorde ett nytt försök några dagar senare utrustad med en fin liten lapp, bara för att konstatera att fjädereländet måste beställas :-?
Nu sitter man här å väntar på en fjäder medan gräset växer som attan och klipparen bara går på tomgång
Höstservice!
Då brukar man slippa detta när klipparn ska igång till våren
Jag har nyss blivit ägare till en Klippo Comet.
Ska man tanka miljöbensin i den eller köra med 98.
Jag frågade repratören på granngården och han sa att jag skulle köra
på bensin. Den var nog dyr.
Ska man tanka miljöbensin i den eller köra med 98.
Jag frågade repratören på granngården och han sa att jag skulle köra
på bensin. Den var nog dyr.
Här har du din förklaring Leif.gådeberg skrev:
Jag kan bara säga vad jag själv har upplevt som reparatör och vad generalagenterna sagt ang trädgårdsmaskiner.Leif... skrev:Tack, men jag tycker inte den håller.
Det var väl längesedan som bensinen gav avlagringar. Det var har jag för mig när man experimenterade med olika blyersättningar som något bolag fick problem och den seglivade iden att man måste tömma tankarna eller åtminstonde förgasarna i alla båt/gräsklippare/MC motorer inför vinterförvaringen uppstod.
Och
När det gäller båtmotorer dock så finns det en anledning till att man antingen ska ha tom eller full tank.. KONDENS.. Förgasarna kan gegga igen.. Det vet jag av egen erfarenhet efter nästan 10 år i branschen.
Jag kan nästan ta gift på att det är gummimembranet i förgasaren som behöver bytas! Hade nämligen exakt samma fel som du beskriver. Försökte själv justera fläktvingarna mm innan jag fick det här tipset av en auktoriserad reparatör. Det är ett vanligt fel som beror på att de flesta använder bilbensin till sina klippare och inte den miljövänliga gröna Aspen eller vad den heter. Bilbensinen är aggresivare och påverkar gummits egenskaper efter några år! Byt membran för under hundralappen och du har en ny maskin! Allt annat tar bara tid och det slutar ändå med att du kommer byta membran...
Man kanske ska etanol konvertera
http://etanol.nu/ombygg-grask.php
http://etanol.nu/ombygg-grask.php