Ja, i övrigt går den jämnt och bra. Möjligtvis att den börjar tugga lite ibland men det är när gräset är oskäligt högt och det får väl skyllas på en lat hustru kanske? ;)
Jag gjorde rent luftfiltret nu och det verkar som det är lite mindre avgaser. Samtidigt blir jag lite osäker på vad som är normalt. Nu är det inga svarta avgaser i alla fall.
 
Kanske ska kosta på dig ett helt nytt luftfilter och tändstift
 
Gummimembranet funkar även som bensinpump, när gummit efter några års användning stelnar, slutar det dra upp bensin. Haft problem på min stiga combi, bytte membranet, sen gick den bra igen.
 
galento
Selbepa skrev:
Jag kan nästan ta gift på att det är gummimembranet i förgasaren som behöver bytas! Hade nämligen exakt samma fel som du beskriver. Försökte själv justera fläktvingarna mm innan jag fick det här tipset av en auktoriserad reparatör. Det är ett vanligt fel som beror på att de flesta använder bilbensin till sina klippare och inte den miljövänliga gröna Aspen eller vad den heter. Bilbensinen är aggresivare och påverkar gummits egenskaper efter några år! Byt membran för under hundralappen och du har en ny maskin! Allt annat tar bara tid och det slutar ändå med att du kommer byta membran...   ;)
Ja,precis detta var det på våran Huskvarna klippare med B & S Sprint motor,bara membranet blev bytt gick den klockrent igen,det utbytta membranet såg lite "uttöjt,sladdrigt" ut så nu ska det finnas ett på reserven,det var mkt lätt att byta.
 
Jag har konstaterat att trots regelbundna oljebyten o servicar o iövrigt pedantisk skötsel av maskinerna kan de gå åt skogen... Tog fram gräsklipparen för ett par veckor sen då jag var så illa tvungen att klippa gräset. Det har inte blivit klippt på typ 1½ månad pga av torka o sen regnperioden som vi haft.. Nåja uppehåll en hel dag lika bra o ta fram gräsklipparen.

Tänkte jag skulle va snäll o började med att klippa på den högsta höjden, allt frid o fröjd. Körde sen på "mellanhöjden" fortfarande allt frid o fröjd o krattade upp ellt gräs, märkte att gräsmattan va lite fuktig så den fick stå till dan efter.. Startade gräsklipparen o ställde in den på den höjd jag brukar klippa på... Kör i kanske 3-4 min... Sen SKÄR f*nskapet!!!

Igår som först blev mattan klippt ordentligt.. Lånade svärmors trädgårdstraktor... Känns lite fel o klippa 600 kvm gräsmatta med en traktor... Men fort gick de.. :D

Har fixat en ny gräsklippare ska nu bara få tid att åka o hämta den... Fördelen med en svärfar som har en camping o byter ut gräsklipparna varje år.. :D :D
 
om det är en motor som förgasaren sitter på tanken så är det troligaste problemet att membramet iförgasaren är utslitet det syns inte iblan byt det ändå kostar ca 50kr plus 30min meck
 
Detta med att det inte går att köra på vanlig bensin är bara skitsnack, och ett försäljningtrick har sett gräsklippare av b&s som gått på vanlig macksoppa sedan de köptes in på 70 talet.
Om den inte går att köra på vanlig bensin så är den felkonstruerad.
 
Köpte en Stiga Garden 600E nyss. Varvtalet pendlar lite till och från. Så det hetaste tipset är alltså att byta membran? Inte pilla på några justeringsskruvar och tomgångsfjädrar?
 
Har haft samma problem med min plastförgasare, och tack vare alla era tips så fungerar den nu felfritt :D.
Skit i den lilla silen i botten på tanken i samarbete med trasigt membran, gjorde att den gick riktigt dåligt och lade trädgården i en blådimma senast sedd vid lützen. Gjorde ren silen och limmade den kant av membranet som hade släppt, och, Voila! Works like a charm..

Tack för alla tips! // Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.