Tyresö
Glufsglufs skrev:
Nu gled ämnet iväg lite va? :cool:
Hahaha, som det brukar vara i alla trådar......förlåt.

Över till bloopersämnet igen.
 
Jag har väl inte gjort någon grov tabbe i bygget än så länge (tror jag!).

Men flera gånger så har jag lyckats såga ur fel bit ur skivor, brädor och liknande.
T.ex när man ska göra ett urtag ur en golvskiva för ett hörn och mäter upp från fel sida och inser att man sågat bort biten som man egentligen skulle vara kvar......
 
Uj ja, det där jävla mätande med talmetern, det har blivit ett par bitar som varit just 100mm fel i längd, kör med hultafors 5m röda, som jag älskar i alla lägen, utom när jag just råkar kapa dessa 100mm fel.

Det grövsta är väl när jag skulle ha in en liten kortling i en vägg jag höll på med. Mätte, och kapade då givitvis 100mm fel. Provar, passar inte, slår sig i pannan och kontrollmäter för att vara på säkra sidan. Går och kapar en ny bit, som återigen blir 100mm fel. När jag kommer tillbaka med den nya biten som igen är 100mm fel så var min far (som jag till råga på allt retas med för att han fortfarande kör med tummstocken) rätt snabb med att idiotförklara mig (jag klandrar honom inte i det här fallet :D) Jag fick kapa samma bit tre gånger, tur man inte jobbar så i längden för det hade blivit dyrt :wow: Man ska inte heller försöka bygga något när man är stressad eller trött, det är något man lär sig den hårda vägen...

En roligare incident, som inte dirket är byggrelaterad utan snarare mekar-relaterad kanske kan få slinka med.

Höll som bäst på att fixa med en lastmaskin vi införskaffat, och det är väl ganska viktigt att påpeka att jag har ytterst lite erfarenhet att meka med alla typer av fordon, det är i princip däckbyte som är erfarenheten. Men det ska väl lösa sig med lite vilja och en hög handböcker. Detta var precis när vi fått maskinen, och för att vara på säkra sidan hade jag begett mig till en verkstad för att få lite hjälp, men var där själv och fixade/hjälpte till för att snabba på det hela lite.
Här ska vi kanske börja med att flika in faktan kring att dessa maskiner har ett tryckluftsbaserat bromssystem och det sitter tre (numera vet jag att det är tre..)tryckluftstankar på maskinen. När man kört bör dessa luftas/dräneras från vatten, man trycker på en ventil i botten och vattnet pyser ut, precis som när man luftar kompressorn.

Ena meken på verkstaden ber mig kryp under och lossa en plugg, varvid jag glatt kryper under bakänden när jag ser en tryckluftstank. Jag trodde bara det var två st som sitter tydligt synbara på varsin sida och blev lite nyfiken. Innan jag ens själv har gett det någon egentlig tanke så har jag fingrat på avluftningsventilen. Och innan jag har reagerat på vad som hände så hann den sprutlackera övre halvan av mig själv med ett par deciliter gammal gråbrun sörja mest bestående av gammal vattenblandat olja, rost och skit. För att illustrera hur det blir när man luftar så tänkt er verkligen en sprutpistol med en 6-7 bars tryck som det nog var i tankarna, en sprutpistol laddad med sörja i ungefär latexfärgkonsitsten.

Den bakre tanken var tydligen inte luftad på ett bra tag. Sen vet jag inte hur jag tänkte när jag tryckte på ventilen. Vem lägger sig med huvudet precis under en avluftningsventil och SEN faktiskt trycker på den/avluftar den?

Meken fick sig ett gott skratt iaf när jag till slut krälade ut indränkt i ja.. gammal sörja. Det såg ut som jag fått en lerinpackning, fast det här luktade nog lite värre, och var inte lika lätt att få bort hellre (olja i håret... jippie).
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Höll på att göra bort mig igår...monterade våtrumsskivor i badrummet och skulle göra hål för rören till duschblandaren...wirsbo combipex-rör monterade i stålskena...och när jag mätte upp för hålen så kom jag turligt nog på att det var lite kort mellan hålen...visade sig att wirsbos stålskena inte var idiotsäker...fick springa över till grannen och kontrollmäta...och mycket riktigt fick jag montera loss skenan och flytta ett av rören ett hål ut på skena så att det blev cc 160...
hade just varit snyggt att komma på detta efter plattorna var satta och duschblandarfästet inte passar...huuu...
 
Har en liten grej efter helgen iaf. Håller på med en övervåning och sätter taket först, sen vissa innerväggar, så att dom ska gå att plocka ner senare om man skulle vilja. Börjar från ena gaveln, tänker "måste bestämma var innerväggen ska vara, måste ju gå med flexslang från takdosan till brytare och ett uttag, men .. jag tar det sen. Bankar på. Sex meter tak senare "justja..". Sånt gör jag jämt. Så nu blir det till att kniva ur ett extra hål i dosan och försöka skjuta in slang att fiska ut ur borrat hål längre bort istället. Glesat iaf och därmed en schysst kanal att fippla i så ganska tacksamt att åtgärda ändå.
 
  • Gilla
Odur
  • Laddar…
hahalj
Jag bytte ut de resterande tvåglasfönstren och -altandörrarna mot nya energieffektiva 3-glas med argongasfyllning för ett par år sedan. Hade aldrig bytt fönster innan så jag förvånade mig själv när det hela flöt på utan några större problem. Visst, lite småjusteringar här och där, t.ex. så var de nya fönstren inte lika tjocka som de gamla så det blev en del meck med uppreglingar och listverk, men sånt är väl normalt.

Det var när hela jobbet var klart, alla fönsterlister uppspikade och persiennerna skulle skruvas upp som jag fick hjärnsläpp och satte persiennfästet i altandörren och skruvade... tills det sade knak och rutan sprack i övre hörnet. Jag hade alltså skruvat rakt in i glaset. Nu är jag för snål för att köpa en ny altandörr för 7000:- bara för detta så det sitter numera en pålimmad glasskiva över sprickorna så de inte växer sig större. Snyggt? Näe, men en blooper att berätta om iaf.
 
hahalj skrev:
Jag hade alltså skruvat rakt in i glaset. Nu är jag för snål för att köpa en ny altandörr för 7000:- bara för detta så det sitter numera en pålimmad glasskiva över sprickorna så de inte växer sig större. Snyggt? Näe, men en blooper att berätta om iaf.
Spontant tänker jag: "byte av glaskassett". Det finns ingen anledning att byta hela dörren bara för att glaset är trasigt.
 
hahalj
eviljava skrev:
Spontant tänker jag: "byte av glaskassett". Det finns ingen anledning att byta hela dörren bara för att glaset är trasigt.
Det är möjligt, men det funkade med lite silikon och en glasbit även om det är fult. Byte får vänta tills rutan inte håller ihop längre.
 
Jag gör alla småbloopers då och då, som att kapa bort fel bit ur en skiva, kapar på 2m märket, diagonalar tapeter och platon så att de bara passar "ut och in", glömmer verktyg i hängrännor och mellan golvreglarna under skruvat golv, har för mycket vatten i sista spackel/betong säcken, tänker åt fel håll med planlasern, kör "dragracing" med handklingan, glömmer att jag spännbandat tryckknappen på slipmaskiner...känns som ett rent under att man får ihop nåt alls när man tänker efter.

Skrattar dock så jag trillar av stolen varje gång kompisen berättar om en grej, när han jobbade hemma: Frugan tjatade om att han aldrig gjorde nåt hemma, slutade med att han i halv ilska flöt och satte klinker hemma i farstun dagen efter: missade att tejpa tempgivarslangen så han inte fick i givaren:), fick inte plats med eluttaget vid golvet pga av frugan bestämd megasockel och flyt+klink:), drog ur trådarna när han skulle flytta det och fick inte i nya så det bidde inget uttag:D frugan droppade färg i våta fogar för hon skynda sig att måla skruvhålen i sockeln:)"så det blir klart nångång":Dtjatade sen ut honom mot sin vilja, när han låg och skrapa ur och gjorde om delar av "färgfogarna" för att kapa innerdörren mot köket så den kunde hängas på utan att ta i det nu högre golvet,"så det blir klart nångång", trött och tjurig sent på söndagskvällen halkade han iväg med dörren i snögloppet till snickarboa och körde av dörren 25-30mm halkade tillbaka in hängde på dörren och ja ni förstår väl ...dörren kapad i överkant:D:Dahhaha skrattar nu igen..det bästa är när han berättar så blir alla missar hennes fel liksom:D:D
 
Redigerat:
Gick här och retade mig på att sonen brutit av ytterligare en tumstock och införskaffade en ny för ett par veckor sedan. Den funkade utmärkt under hela tiden jag byggde dörrar till mitt elskåpshus. Sen kunde jag inte hitta den och trodde sonen snott den....tills jag lyfte dörren från bockarna..... Nu vet jag alltid var min nya tumstock är....
 
Jag skulle koppla in vår nya tvättmaskin i badrummet. Visade min fästmö hur man på säkraste sätt ser till att rätt jordfelsbrytare är avstängd.

Helt sonika så slog jag på den gamla tvättmaskinen så att den lös, läste av lappen för jordfelsbrytarna och knäppte av nr 5 (Badrum). Och mycket riktigt slocknade den röda lampan och badrumsbelysningen.

"Sådär älskling, nu kan du sluta noja över att jag ska få ström i mig." Visade demonstrativt att kablarna inte längre leder ström.

**FRÄÄS** AAAJ SOM FAN!!!

Då hade dom knölat in en fjärde kabel för 380v som inte syntes och gick på en annan jordfelsbrytare.

Jag stängde av alla jordfelsbrytare och har nu även köpt mig en multimeter...:blushing:


/Christian
 
Chrissofsweden skrev:
Jag skulle koppla in vår nya tvättmaskin i badrummet. Visade min fästmö hur man på säkraste sätt ser till att rätt jordfelsbrytare är avstängd.

Helt sonika så slog jag på den gamla tvättmaskinen så att den lös, läste av lappen för jordfelsbrytarna och knäppte av nr 5 (Badrum). Och mycket riktigt slocknade den röda lampan och badrumsbelysningen.

"Sådär älskling, nu kan du sluta noja över att jag ska få ström i mig." Visade demonstrativt att kablarna inte längre leder ström.

**FRÄÄS** AAAJ SOM FAN!!!

Då hade dom knölat in en fjärde kabel för 380v som inte syntes och gick på en annan jordfelsbrytare.

Jag stängde av alla jordfelsbrytare och har nu även köpt mig en multimeter...:blushing:


/Christian
Skönt du klarade dig. Men det finns inga 380-volts kablar. 380 volt fås genom 4 fasade kablar, 3 för faser och en för en nolla, oftast plus en jordkabel. Har du en 3-fas maskin så har du alltid din fjärde kabel. Multimeter är kul, men en fasdetektorlampa utan kontakt är säkrare.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Skönt du klarade dig. Men det finns inga 380-volts kablar. 380 volt fås genom 4 fasade kablar, 3 för faser och en för en nolla, oftast plus en jordkabel. Har du en 3-fas maskin så har du alltid din fjärde kabel. Multimeter är kul, men en fasdetektorlampa utan kontakt är säkrare.

--- Mats ---
En "fasdetektorlampa" är aldrig säkrare än en multimeter eller spänningsmätare, har man jobbat några år som elektriker så vet man att man inte kan lita på dom, och det får man lära sig redan i skolan.

och för att få 380v behövs inte 4 kablar, det räcker med 2, du får 380v mellan 2 faser, och många 3-fast maskiner har ingen nolla ansluten alls, därimot ska dom alltid vara jordade.
 
Chrissofsweden skrev:
Jag stängde av alla jordfelsbrytare och har nu även köpt mig en multimeter...:blushing:
Det är nog automatsäkringarna du menar, inte jordfelsbrytare, jordfelsbrytare har man normalt sett bara en som skyddar hela anläggningen, även om det blir vanligare och vanligare att man sektionerar upp centraler på flera jordfelsbrytare.
 
Daniel78 skrev:
En "fasdetektorlampa" är aldrig säkrare än en multimeter eller spänningsmätare, har man jobbat några år som elektriker så vet man att man inte kan lita på dom, och det får man lära sig redan i skolan.
Förtydligande: Med "säkrare" menar jag inte risken att få ström i sig genom att röra ledarna vid mätningen, utan säkrare så till vida att få ett korrekt mätresultat, man är mycket säkrare på att det är spänningslöst om man mäter med en multimeter/spänningsprovare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.