13 801 läst · 34 svar
14k läst
34 svar
Hur liten verkstad kan man ha?
En tanke är att ställa sågen så att du har iallafall min 2,5m från bakkant klinga till fönstret så att man slipper öppna både dörr och fönster vid en sådan klyvning tex skivmaterial många plywoodskivor är just 2,5m mdf är 2,44m.
Mvh PÄr H
Mvh PÄr H
Av misstag (?) verkar du ha fått in kap/gersågen i extrabordet framför rikten - det är verkligen ingen dum ide! Ofta använder du ju inte hela det utrymmet för stycken som ska riktas. Och skulle det behövas så plockar du helt enkelt bort kap/gersågen under tiden. Samtidigt har du utmärkt stöd för allt du ska såga. Ingen optimal lösning, men kan nog blir riktigt bra, och ett litet utrymme kräver ju kompromisser.Dr_Jerkyll skrev:
Bordet är nu dokumenterat och finns beskrivet här:phl skrev:
http://www.swedishwoodworking.com/the-micro-workshop-part-2
Snyggt ! Den stora fördelen jag ser är att man lastar på sina skivor i nerfält läge, istället för som nu, kastar upp dem på ett par rangliga bockar. Men den tar helt klar väggyta, frågan är om den får plats. Det gäller att placera den bakom något flyttbart. Dessutom så hanterar jag inte så mkt skivmtrl i snickarverkstan, det gör jag mest i husrenoverandet. Jag får ta mig en funderare.
Man får onekligen en del inspiration från dessa trådar med planering av verkstad. Har själv hållt på, och håller fortfarande på, med en lite verkstad. Måtten är väl ca 4*5,5m. Där jag i mesta möjliga mån försöker kombinera mek/metall arbete, trä/snickeri, samt förvaring av verktyg, lite byggmaterial, färg, samt trädgårdgrejer som röjare, motorsåg o.s.v. Det blir onekligen tajt så det förslår, men det börjar arta sig, ska se om jag kan fixa ett par bilder nästa vecka, även om det inte är helt färdigt än.
Liknande trådar
-
Hur behandla gammal sliten trall?
Altan & Uteplats -
Vad är det här för liten låda på toan?
Badrum -
Grävd brunn med liten diameter - problem med underhåll
Vatten & Avlopp -
Hur lång tid tar det att bygga en Hakiställning till en liten röd stuga?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ny gjuten platta, behandling, garage/verkstad/gym
Grund & Markarbeten