En tanke är att ställa sågen så att du har iallafall min 2,5m från bakkant klinga till fönstret så att man slipper öppna både dörr och fönster vid en sådan klyvning tex skivmaterial många plywoodskivor är just 2,5m mdf är 2,44m.

Mvh PÄr H
 
Dr_Jerkyll skrev:
Ok. Jag glömde den lilla svarven. Det innebar att jag lyckades förhandla till mig en meter på ena ledden. Rektangulärt som ni föreslog. Hur tycker ni det artar sig?
Av misstag (?) verkar du ha fått in kap/gersågen i extrabordet framför rikten - det är verkligen ingen dum ide! Ofta använder du ju inte hela det utrymmet för stycken som ska riktas. Och skulle det behövas så plockar du helt enkelt bort kap/gersågen under tiden. Samtidigt har du utmärkt stöd för allt du ska såga. Ingen optimal lösning, men kan nog blir riktigt bra, och ett litet utrymme kräver ju kompromisser.
 
phl skrev:
Mattiasp här på forumet har en väldigt fiffig lösning på hur man hanterar dimensionering av fullskivor. Det handlar om ett väggmonterat uppfällbart bord som även fungerar som lyft för skivan. Konstruktionen skulle nog gå att anpassa till montering på annat sätt än på vägg. Kanske värt att kolla på?
Bordet är nu dokumenterat och finns beskrivet här:
http://www.swedishwoodworking.com/the-micro-workshop-part-2
 
Snyggt ! Den stora fördelen jag ser är att man lastar på sina skivor i nerfält läge, istället för som nu, kastar upp dem på ett par rangliga bockar. Men den tar helt klar väggyta, frågan är om den får plats. Det gäller att placera den bakom något flyttbart. Dessutom så hanterar jag inte så mkt skivmtrl i snickarverkstan, det gör jag mest i husrenoverandet. Jag får ta mig en funderare.
 
Man får onekligen en del inspiration från dessa trådar med planering av verkstad. Har själv hållt på, och håller fortfarande på, med en lite verkstad. Måtten är väl ca 4*5,5m. Där jag i mesta möjliga mån försöker kombinera mek/metall arbete, trä/snickeri, samt förvaring av verktyg, lite byggmaterial, färg, samt trädgårdgrejer som röjare, motorsåg o.s.v. Det blir onekligen tajt så det förslår, men det börjar arta sig, ska se om jag kan fixa ett par bilder nästa vecka, även om det inte är helt färdigt än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.