36 946 läst · 48 svar
37k läst
48 svar
Räcker det med en Pax fläkt med kallrasspjäll i badrum?
Du har fått många svar, men jag tror man missat en punkt och det är hur din kanal har sin frånluft. Så här brukar man rekommendera i normalfallet.Janett skrev:
* Är din kanal i taket och du har självdrag så ska din fläkt inte ha kallrasskydd. Här kan man välja fläktar med fuktstyrning, manuell inkoppling eller fläkt med konstant lågvarv som sedan ökar hastighet vid förhöjd luftfuktighet.
* Har du en kanal i yttervägg så rekommenderas att fläkten har kallrasskydd. Men om du tänker använda en fläkt med konstant lågvarv skulle man kunna tänka sig att utesluta kallrasskyddet då du mekaniskt alltid suger ut luft den vägen.
* All tilluft tar du via badrumsdörren, antingen i underkant eller överkant av dörren.
Redigerat:
Anledningen till att jag avrådde från kallrasskydd är att i vårt badrum är det oftast väldigt fuktigt. Har golvvärme och pax-fläkt styrd med en strömbrytare (inte samma som lyset). Under dörren har jag ordentlig tilluft. Men jag upplever att efter att man duschat så måste fläkten gå väldigt länge för att det skall bli ordentligt torrt. Stänger man fläkten innan det är snustorrt i badrummet så är det fuktigt en bra stund.
Min slutsats är att badrummet är så tätt att då kallrasskyddet är stängt så cikulerar ingen luft alls där inne. Att sätta en fläkt som alltid går på lågt varv borde ju i så fall förhindra att det kommer in kall luft, samtidigt som man får en liten cirkulation.
Min slutsats är att badrummet är så tätt att då kallrasskyddet är stängt så cikulerar ingen luft alls där inne. Att sätta en fläkt som alltid går på lågt varv borde ju i så fall förhindra att det kommer in kall luft, samtidigt som man får en liten cirkulation.
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Låter som ett bra alternativ till att, som vi gör, hålla badrumsdörren öppen. Dock drar lågvarvsfläkten en del ström. Hur mycket?Larsa skrev:
Nja, här måste du nog utgå från vilken övrig ventilation du har i huset. Vi kan ta vårt hus som exempel;Larsa skrev:Anledningen till att jag avrådde från kallrasskydd är att i vårt badrum är det oftast väldigt fuktigt. Har golvvärme och pax-fläkt styrd med en strömbrytare (inte samma som lyset). Under dörren har jag ordentlig tilluft. Men jag upplever att efter att man duschat så måste fläkten gå väldigt länge för att det skall bli ordentligt torrt. Stänger man fläkten innan det är snustorrt i badrummet så är det fuktigt en bra stund.
Min slutsats är att badrummet är så tätt att då kallrasskyddet är stängt så cikulerar ingen luft alls där inne. Att sätta en fläkt som alltid går på lågt varv borde ju i så fall förhindra att det kommer in kall luft, samtidigt som man får en liten cirkulation.
Byggt tidigt 60-tal och har självdrag med frånluft i princip i varje rum och takkanaler, både separat och via murstock.
Vi byggde om i källaren så att bad/duschrum där inte fick någon takkanal utan enbart via väggansluten. Den första fläkten vi köpte var en som enbart startade på luftfuktighet och utan kallrasskydd, och när inte fläkten snurrade så blev det otroligt kallras som sänkte temperaturen med många grader vintertid. Så här blev vi tvungna att byta.
Har du luftspringa i dörren så är det tillräckligt för att huset kan börja suga in luft via väggkanal om du saknar kallrasskydd eller fläkt som går konstant på lågvarv. Jag säger inte att det blir så i alla hus, men rent termiskt så blir det så i många fall.
Precis så är det, Om man har en väggmonterad fläkt så SKALL man ha kallrasspjäll annars blir det en tilluftsventil av fläkten då den snurrar, med spridning av fuktig och inte alltid så väldoftande luft till resten av huset.
Men om man har en lågvarvsfläkt, skall man då ha kallrasskydd? Känns spontant som man inte skulle ha det "motståndet" i kanalen.
Tror att det är dags för mig att ta tag i detta. Vårt hus är från 1907, så det är endast självdrag via skorstenen. Känns spontant som det skulle kunna vara bra med konstant undertryck i badrummet
Tror att det är dags för mig att ta tag i detta. Vårt hus är från 1907, så det är endast självdrag via skorstenen. Känns spontant som det skulle kunna vara bra med konstant undertryck i badrummet
Hej,AndersS skrev:Du har fått många svar, men jag tror man missat en punkt och det är hur din kanal har sin frånluft. Så här brukar man rekommendera i normalfallet.
* Är din kanal i taket och du har självdrag så ska din fläkt inte ha kallrasskydd. Här kan man välja fläktar med fuktstyrning, manuell inkoppling eller fläkt med konstant lågvarv som sedan ökar hastighet vid förhöjd luftfuktighet.
* Har du en kanal i yttervägg så rekommenderas att fläkten har kallrasskydd. Men om du tänker använda en fläkt med konstant lågvarv skulle man kunna tänka sig att utesluta kallrasskyddet då du mekaniskt alltid suger ut luft den vägen.
* All tilluft tar du via badrumsdörren, antingen i underkant eller överkant av dörren.
Vår fläkt kommer att sitta i yttervägg.
Är det bästa att ha en fläkt som går konstant så luften cirkulerar?
Med kallrasskydd blir inte luften stillastående längre perioder?
Håller med dig här, har man en som konstant går på lågvarv där man även kan justera varvtalet så ser jag inte behovet av kallrasskydd. Kallrasskyddet är ju endast till för att undvika "kalldrag" när fläkten inte körs och det ska ju inte uppstå med denna lösning.Larsa skrev:Men om man har en lågvarvsfläkt, skall man då ha kallrasskydd? Känns spontant som man inte skulle ha det "motståndet" i kanalen.
Tror att det är dags för mig att ta tag i detta. Vårt hus är från 1907, så det är endast självdrag via skorstenen. Känns spontant som det skulle kunna vara bra med konstant undertryck i badrummet
I vårt "relax" rum utanför bastun med dusch och som även fungerar som tvättstuga har vi en självdragsventil i murstocken. Men här har jag även satt in en fläkt i en gammal väggkanal för att kunna dra på lite extra efter bastubaden och den är manuell så jag styr med strömbrytare och har kallrasskydd, om jag nu minns rätt en PAX 201.
Redigerat:
Om du inte har någon annan ventil så skulle jag satt in en fläkt som går konstant på lågvarv och sedan med automatik ökar varvtalet vid högre luftfuktighet. Och se till att du har en luftspalt vid dörren.Janett skrev:
Ser då inget behov av kallrasskydd.
Har en liknande lösning i badrummet i våningsplanet men då monterad i takkanalen pga att det blir så dåligt självdrag sommartid (underlättar då utsläpp av annat än fuktig luft som kan dröja sig kvar längre tider när självdraget i princip är noll), så den snurrar tyst och fint hela året. Högvarv snurrar den bara upp på under/efter vi har badat.
Stillastående blir den inte, jag antar att ni duschar så gott som varje dag samt att man bör ha en eftergångstid på fläkten, antingen manuell eller automatisk. Personligen kör jag det manuellt och har fläkten att snurra 20-30 min efter dusch. Om man dessutom räknar in övrigt spring in och ut ur rummet så anser jag att luftväxlingen blir fullgod. Och det går ju att köra fläkten därutöver oxå om det finns behov...Janett skrev:
Här är det något som inte stämmer; "blir det en tilluftsventil av fläkten då den snurrar".GzO skrev:
Så länge fläkten går så trycker den ut luften via kanalen i väggen och fungerar som mekanisk frånluft.
Misstänker att det endast är ett skrivfel.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Måste vara skriv eller tankefel, självklart ska fläkten suga ut. MEN det som inte tagits upp gällande lågvarvsfläkt är om de sitter i ett vindutsatt läge. Det behövs inte mycket vindtryck på kanalen utifrån för att en futtig pax-fläkt (eller motsvarande) inte ska orka trycka ut något, särskilt inte i "läge low". Då är det i praktiken som GzO skrev, en tilluftventil ändå, styrd av vädret. Personligen tycker jag det är riktigt otrevligt med kalldrag i just en badrum, eftersom man tenderar att vara ganska lite klädd just där
Vi kör en PAX231, fuktstyrd och med lågvarvsgång annars. Det funkar mycket bättre än de lösningar vi haft tidigare; bara ventil eller PAX med kallrasskydd. Nu är luften mycket bättre i toa/dusch.
Om den sitter i ett utsatt läge för vind så skulle jag välja en fläkt där man kan justera hastigheten för lågvarv eller montera en vindavvisare på utsidan.norrbottenstorpet skrev:Måste vara skriv eller tankefel, självklart ska fläkten suga ut. MEN det som inte tagits upp gällande lågvarvsfläkt är om de sitter i ett vindutsatt läge. Det behövs inte mycket vindtryck på kanalen utifrån för att en futtig pax-fläkt (eller motsvarande) inte ska orka trycka ut något, särskilt inte i "läge low". Då är det i praktiken som GzO skrev, en tilluftventil ändå, styrd av vädret. Personligen tycker jag det är riktigt otrevligt med kalldrag i just en badrum, eftersom man tenderar att vara ganska lite klädd just där