Har precis installerat en Intellivent fresh fläkt som är helt automatisk. Man kan koppla in den på en mängd olika sätt och det jag har valt är att den går med lågvarv konstant och efter dusch så startar den på maxvarv automatiskt. Lågvarvet är inställbart. Den har också en vädringsfunktion som betyder att ifall fläkten ej har kännt av någon fukt på 16 h så kör den igång på maxvarv i 30 min.
http://www.fresh.se/index.php?show=...r=http://www.fresh.se/p138344/p138344_swe.php

Den är inte direkt billig (1700) men fungerar mycket bra än så länge.
Man kan även koppla in ett snöre så man manuellt kan dra igång vädringsproceduren... kan ibland behövas...:)

J P-A
 
  • Gilla
Alice husse
  • Laddar…
AndersS skrev:
Här är det något som inte stämmer; "blir det en tilluftsventil av fläkten då den snurrar".
Så länge fläkten går så trycker den ut luften via kanalen i väggen och fungerar som mekanisk frånluft.
Misstänker att det endast är ett skrivfel.;)

Ooops, ni har så rätt så. Det är inte alltid så lätt att skriva på en fredag eftermiddag.
 
Vad är en normal RF i ett badrum, skiljer såklart från hus till hus, men vad brukar man eftersträva. De flesta fuktstyrda fläktar verkar vara inställbara i området ca 50 - 90 %. Idag har vi en som går på timer, men max 30 min efter ljuset släckts. Funderar på om det är tillräckligt eller om man skall byta till en fuktstyrd.
 
Jag skulle alltid välja en fläkt som går på konstant lågvarv i första hand. PAX passad multi är PAX senaste smarta fläkt. Det är en 3 stegsfläkt som går på grundvarv, även med närvarorsensor som gör att fläkten går upp på halvfart när man kommer in i badrummet, och automatisk fuktkännare som känner av plötsliga fuktförändringar. Funkar klockrent i mitt badrum. Skulle det även vara så att man skulle vilja ha kallrasspjäll, så går det att bygla i fläkten, och sätta på ett efteråt. Hur smart som helst!
Annars har jag alltid kört PAX 260, eller passad 60 som den heter nu, där det är ställbart grundflöde och fuktstyrning.
 
PAX multi låter väldigt intressant. Tyvärr så är de hiskligt fula så jag undrar om någon känner till ett motsvarande alternativ där man sättet in fläkten i själva ventilationskanalen, som i vårt fall är ett ca 20 cm lång rör från badrummet ut på fasaden. Gärna samma automatik som PAX multi!
 
PAX har en kanalfläkt som du för in i kanalen, Viaduct heter den, för att sedan styra med externa styrningar. Du kan koppla en rörelsesensor till den, och en extern fuktstyrning. Det finns egentligen inga begränsningar.
 
Lugga skrev:
PAX har en kanalfläkt som du för in i kanalen, Viaduct heter den, för att sedan styra med externa styrningar. Du kan koppla en rörelsesensor till den, och en extern fuktstyrning. Det finns egentligen inga begränsningar.
Låter väldigt lockande. Är den tyst?
 
45dB enligt deras specar. Fördelen är att om du har en längre kanal så kan du placera den längre bort. Och vill man ha tystare, men mindre effekt, vilket kommer inverka på hur lång tid det tar att suga ut fukten, så kan man köpa en effektregulator till. PAX har både effektregulator och fuktstyrning.
 
Går det att styra denna med hjälp av effektregulator och fuktstyrning så att den har två läge, ett högre varvtal vid högre fukt och ett lägre som fungerar som kallrasskydd och normalventilation?
 
Ja, precis så är den bästa funktionen. Antingen har du den så den fungerar som ett kallrasskydd, eller så ställer du upp effekten lite så du får en liten grundventilation, vilket är väldigt bra för både huset och dig själv.
 
All luft i ett hus ska bytas ofta, och det bör tas in i "torra" rum och skickas ut via badrum och andra fuktiga utrymmen. Jag förstår därför inte hur man kan ha fläktar som endast går en liten stund då och då?
Detta gäller givetvis vid avsaknad av annan ventilation.
Nej, kör med rejäla fläktar som går konstant. Det mår både hus och människa bra av!
 
Jag har kört min pax konstant nu i snart 2 år och ser ingen anledning till att stänga av den. Fast jag har å andra sidan ingen annan ventilation. Hoppas att det håller minst 5 år i all fall.
 
Hej,

Nu är badrummet äntligen klart! Blev jättesnyggt:) ser ut som ett proffs har gjort det;) Vi valde kallrasspjäll vilket en så länge fungerar bra.

Kontrasten mellan badrummet och resten av huset är stor... nu kliar det i fingrarna att börja riva resten... Om man hade pengarna från början hade man rivit ner hela huset, men man får ta en bit i taget.

Vi vill bygga övervåning på huset, måste säkerligen förstärka huset nu är frågan;

Är det någon som anlitat någon firma för att bygga övervåning som kan rekommenderas, och vad kan kostnaden bli? Hade tänkt bygga förhöjt väggliv.

Janett
 
Hej alla!

Gammal tråd men verkar vara många här som kan badrumsfläktar så gör ett försök och slänger in en fråga.

Jag vill montera en pax-fläkt (Pax Calima, ytterdiameter 177 mm) på en existerande frånluftsventil i badrummet. Badrummet ligger vägg i vägg med murstocken och denna ventil som jag gissar är i gjutjärn har alltså en egen kanal rakt lodrätt upp i skorstenen.

Frågan är om man kan ta en sådan pax-fläkt och helt sonika montera på den på den existerande öppningen. Som ni ser på min bild här är nuvarande öppning mindre - känns också som ett större jobb att skära ut rätt storlek i en kvadratisk gjutjärnsplatta - alternativt ta bort plattan helt och hållet och täta runtom fläkten på annat vis?

Eller - kan fläkten helt enkelt sticka ut runtomkring den nuvarande öppningen? Antar att effekten blir mycket mindre då...

Någon som har en sådan fläkt och som vet vad själva fläktens inre diameter är?

Alla tips välkomna!

Måttband visar dimensioner på en kvadratisk gjutjärnsventil i badrummet som förberedelse för fläktinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skruva bort tallriken och slå bort tvärstaget så går den att montera direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.