il_duce skrev:
Hmm .. tack för synpunkterna. Känns som det är en soppa att försöka få koll på vad räntan hamnar på inom överskådlig framtid. Dels reporäntan (olika faktioner inom RB som verkar ha olika syn på hur man ska göra saker), dels banksystemet hur det funkar med upplåning mellan banker nationellt och internationellt (kris i utlandet verkar gynnsamt?, kriser i P.I.G-länderna som drar ned resten av euroländerna), bnp, inflation m.m. etc.

Visst är rörlig bättre på sikt, men känns som om det är turbulent på marknaden just nu, ingen kontinuitet över huvud taget. Känns som man behöver ha en masters-examen i ekonomi för att ha nån koll.
Det är väl just det som är grejjen: Hade du kunnat "gissa" rätt så hade du varit miljonär :)

Vad du som privatperson skall titta på är:
Hur hög ränta klarar min ekonomi ?
Klarar du säg 5-7% så kör rörligt så kommer du troligen tjäna på det i längden.

Om du är orolig - bind och ta det som en försäkringskostnad, och har du riktigt tur så kan du tjäna på det - men då gäller det att tajma marknaden perfekt både i tid och med bindningstid.

Eller om du klarar en högre ränta, men är lite orolig inför längre fram - kör på spar-betala varianten så bygger du en buffert infor framtiden

/K

Det är lätt att bara stirra sig blind på en ränta, ett lån. Det viktiga är ju att titta på den totala kreditlösningen för sitt hus. Både hypotekslån och blancot man har i toppen. Både de lån med korta bindningstider och de med långa.

När man har en total överblick så kan man lätt räkna ut vad man egentligen har för ränta i sitt 'kreditpaket'. Vi har lån på 2,7 miljoner. Räntorna för de olika lånen, vi har tre, varierar. Bindningstiderna likaså. Räntan i vårt kreditpaket uppgår till 1,43%.

Hur du räknar ut ditt pakets ränta? Summera ihop vad du betalar i ränta per år, alla lånen. Dela det med den totala lånesumman. Multiplicera det tal du sedan räknar fram.

Robert_Maria skrev:
Det är lätt att bara stirra sig blind på en ränta, ett lån. Det viktiga är ju att titta på den totala kreditlösningen för sitt hus. Både hypotekslån och blancot man har i toppen. Både de lån med korta bindningstider och de med långa.

När man har en total överblick så kan man lätt räkna ut vad man egentligen har för ränta i sitt 'kreditpaket'. Vi har lån på 2,7 miljoner. Räntorna för de olika lånen, vi har tre, varierar. Bindningstiderna likaså. Räntan i vårt kreditpaket uppgår till 1,43%.

Hur du räknar ut ditt pakets ränta? Summera ihop vad du betalar i ränta per år, alla lånen. Dela det med den totala lånesumman. Multiplicera det tal du sedan räknar fram.
Hur menar du nu då ? Blanco !? :)

Skall man vara strikt då så skall du räkna med ALLA lån och investeringar/sparande...
1.43%, om ni dessutom har blancolån som troligen ligger rel högt, låtr mkt mkt bra - grattis ! :)

Jag tycker mina 1.85% är bra (kommer höjas till ca 2.3 snart)- men tydligen kan jag pressa lite till då :)
Stibor ligger på 2.14 - så ni måste ha bundit - eller ?

/K

klaskarlsson skrev:
Hur menar du nu då ? Blanco !? :)

Skall man vara strikt då så skall du räkna med ALLA lån och investeringar/sparande...
1.43%, om ni dessutom har blancolån som troligen ligger rel högt, låtr mkt mkt bra - grattis ! :)

Jag tycker mina 1.85% är bra (kommer höjas till ca 2.3 snart)- men tydligen kan jag pressa lite till då :)
Stibor ligger på 2.14 - så ni måste ha bundit - eller ?

/K
Med blanco menar jag topplånet, vi har inget sådant. Jag räknar endast på lånen, inget annat. Inga investeringar som ger avkastning eller något sådant. Bara lånen. Inga utav våra lån ligger med särskillt långa löptider, alla på tre månader. Alla löper däremot inte ut samtidigt utan de ligger lite rullande. Som svar på din fråga, ja vi har bundit oss i tre månader som längst.

klaskarlsson skrev:
Det är väl just det som är grejjen: Hade du kunnat "gissa" rätt så hade du varit miljonär :)

Vad du som privatperson skall titta på är:
Hur hög ränta klarar min ekonomi ?
Klarar du säg 5-7% så kör rörligt så kommer du troligen tjäna på det i längden.

Om du är orolig - bind och ta det som en försäkringskostnad, och har du riktigt tur så kan du tjäna på det - men då gäller det att tajma marknaden perfekt både i tid och med bindningstid.

Eller om du klarar en högre ränta, men är lite orolig inför längre fram - kör på spar-betala varianten så bygger du en buffert infor framtiden

/K
Nja,, handlar inte främst om att få absolut bästa priset i alla lägen för mig. Är medveten om att jag antagligen inte kan veta bättre än bankernas proffsekonomer. Handlar mer om att förstå den grundläggande mekaniken. Bromsar jag med en bil vill jag veta HUR bilen bromsar samt VARFÖR och inte bara ATT den bromsar. Har jag lån vill jag gärna veta varför räntan går upp, ner osv.

Kommer nog binda vårt kommande lån på 2,5 milj på 3 år just för att vara säkra på hur mycket det kommer kosta innan man byggt upp bufferar, renoverat färdigt, skaffat barn, betalat topp-lånet etc. Kostar iof ca 1000kr extra i månaden.

Jag band faktiskt vårt lån i augusti på 2.35 i 2 år fast jag sagt att jag aldrig skulle göra det. Kollade i min excelfil och insåg att jag hade en viss chans att slå banken denna gång. Det blir inte med mycket kanske men kul experiment. Passade bra också med att en av oss är föräldraledig fram till nästa sommar med vårt andra barn.

De övriga löptiderna var för "dyra" för att lyckas med, då måste den rörliga räntan vara tokhög på slutet. Vi kommer köra rörligt när denna 2 års period är slut.

Är väl samma sak nu tycker jag, de långa räntorna är lite för dyra för att vara lockande. Men har man som vi någon speciell anledning att en är hemma eller så då kan man ju tänka sig att låsa på hyfsat kort period.

0.25% rabatt på den officiella rörliga räntan hos Nordea, dvs idag 2.70% på 3.5 mille, 85% bel.gr.

0.20% rabatt på röliga räntan hos Nordea.
Lyckas ni få mer rabatt nu när räntan stiger eller har ni samma som för 2 år sedan?

2,3% Swedbank.
Skulle varit 1,8% om inte för "ökade upplåningskostnader" som Swedbank skyller på.

AkutLumbago skrev:
2,3% Swedbank.
Skulle varit 1,8% om inte för "ökade upplåningskostnader" som Swedbank skyller på.
Detsamma gjorde de för oss för ett-två år sedan, höjde 0,5% med den motiveringen. :@

Man skulle skicka ett brev åt dom nu att man vill ha bort de extra 0,5% som de lade på när räntan var rekordlåg.......

2,3% är nog rekordlågt om det gäller 3-månaders
SEB har enligt deras hemsida en upplåningsränta på 2,18 på 3-mån och jag tror
inte Swedbank lånar billigare, ett påslag på 0,12% är en väldigt låg marginal.

Peter2400 skrev:
2,3% är nog rekordlågt om det gäller 3-månaders
SEB har enligt deras hemsida en upplåningsränta på 2,18 på 3-mån och jag tror
inte Swedbank lånar billigare, ett påslag på 0,12% är en väldigt låg marginal.
Har inte tremånaders utan helt rörlig ränta.
Min ränta är riksbankens reporänta + påslag.
Det är detta påslag som Swedbank ökat med 0,5procentenheter med hänvisning till ökade upplåningskostnader.

Banken försökte slänga på en extra höjning med 0,25% på vårt rörliga lån i samband med räntehöjningen i slutet av oktober. Ett telefonsamtal senare så var räntepåslaget återställt. Jag har dock fått acceptera lite högre nivåer jämfört med den ursprungliga uppgörelsen (repo +0,5%), men det var i samband med finanskrisen man gjorde den justeringen, så det är inte mycket att säga om.

Nu har jag ett lån som har glidit iväg upp till 2,75%, vilket är högre än mina sparkontoräntor. Skall nog ta och slå banken en signal efter nyår och amortera.

Merparten ligger på 2,02%.

-MH- skrev:
Nu har jag ett lån som har glidit iväg upp till 2,75%, vilket är högre än mina sparkontoräntor.
Har vinden vänt? ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.