3 271 800 läst · 11 080 svar
3272k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Nu vet du ju inget om omständigheterna så.... kabelbyte blir det iaf, utan några "säljare" inblandade.
Oskarvat är bäst, i sammanhanget är det nog bättre att byta kabeln som ligger öppet förlagd jämfört med att skarva in en bit där den är skadad. Så här kan det gå om man har en bristfällig skarv eller får ett överslag...
Precis, en massa skarvar ökar ju bara antalet felställen på en redan dålig kabel, iom att det är öppen förläggning (ACJJ är bara gjord för markförläggning egentligen p.g.a. att den sprider brand) är det inte helt ofarligt eftersom det vistas folk där emellanåt.
Håller på ett sätt med. Det är nog inte helt ovanligt att det kan se ut så där och kanske inte så farligt i praktiken. Men det gör ju inte "installationen" mindre tokfel. Sist jag kollade var maskeringstejp (som det ser ut som) inte OK som dragavlastning... Sen har jag visst hört att en del tycker att friliggande FK inte är optimalt... :@ Det hade ju varit ganska lätt att trä på en bit EKK skal eller liknande och lite silicon vid rörutloppet. Kanske inte perfekt men åtminstone snyggare.raveper skrev:
Dragavlastning på fast armatur? Dessutom mot eventuellt påklädd FK?
/Kent
/Kent
Tyckte det såg så vanligt ut så jag gick och inspekterade min egen lampa i badrummet. Mycket riktigt kommer det två trådar med en bit plastslang på ur ett hål i väggen. Inget silikonklabb eller nånting. Max en halvmeter ifrån duschmunstycket.
Som sagt, ur ren praktiskt synvinkel gör det ju varken till eller från...
Men en slangbit extra eller dyl hade ju inte kostat många kronor....
Men en slangbit extra eller dyl hade ju inte kostat många kronor....
Tja, i rent praktisk synvinkel så är ju skyddsmarginalen sämre mot yttre våld och nötning.nicke.orebro skrev:
Tänk om man lägger upp rakkniven ovanpå badrumsskåpet och råkar skära genom fasledarens isolering.
Men typ, alltså ...
Mikael_L skrev:Tja, i rent praktisk synvinkel så är ju skyddsmarginalen sämre mot yttre våld och nötning.
Tänk om man lägger upp rakkniven ovanpå badrumsskåpet och råkar skära genom fasledarens isolering.
Men typ, alltså ...[/QUOT]
Då passar man på och skarvar dit en bit och sätter dit ett 230 uttag och köper sig en rakapparat till nästa rakning.