Jag har försökt att fotografera det jag har, det blev ganska dåligt på vissa sidor men jag kan lägga upp dom på ftp om du skickar ett pm när du har möjlighet att ladda ner (jag har ingen ftp som står igång hela tiden)

/JH

Har några yterligare funderingar angående den här pannan, och att den inte är någon höjdare att elda ved med, det vet jag, men det är inte dumt att kunna stödelda med den då det är kallt, som jag ser det är det största problemet att hålla rökgastempen på en vettig nivå, och som jag ser det kan jag justera detta på fyra olika vis, så jag tänkte höra vilket alternativ som är det vettigaste?

1. strypa draget= pyrelda är väl ingen höjdare.
2. använda dragbegränsaren som är inställd för pelletsbrännaren= den kommer att vara 100% öppen men jag kan ha draget på pannan helt öppet och hålla en rökgasttemp på ca 160- 240 grader eller får man någon typ av materialförstörande verkan av detta i rökrör och skorsten eftersom heta rökgaser möter kall pannrumsluft?
3 strypa spjället på pannan och på så vis minska draget, och hastigheten på gaserna genom pannan, eller ger detta samma pyreldning som att strypa draget?
4 elda väldigt försiktigt och lägga in lite och ofta, stora nackdelen med detta är att jag blir bosatt i pannrummet samt att jag förlorar massor med värme på grund av de stora mängder luft som sugs genom pannan och kyler ner den.

så vad tror ni är det bästa alternativet utav detta eller kan jag göra på något ytterligare sätt?
Har märkt att att jag genom att ägna några timmar varje kväll åt eldning kan hålla pelletsförbrukningen nere till ca 1,3 säckar per dygn vid -16 till -20 samt att det är inte dumt att köra med ved då familjen börjar bada badkar hela kvällen;)

Jag har skickat det jag har på pannan till din mejl.

Har du någon rökgastempgivare som du ser när du eldar?
Jag har nyligen installerat en tempgivare och helt klart skulle det behövas lite jämnare på rökgaser. Men jag tycker pannan verkar bättre än dess rykte.

Under mitt änsålänge enda test med mätning så var den uppe och toppade på 320 grader, det var vid ett test att fylla veddelen.

Jag tycker att det verkar som att man kan hålla rökgastempen klart under 300 grader iallafall, men jag är ingen expert och vet inte vad man max "tillåter" vid vedeldning.

Nåja, jag började elda 17.10 typ, fyllde på med ved två gånger. Först ~18.15 la jag in några rejäla pinnar och sedan fullt klockan 18.50.

Tempen är ju hög men jag tror inte att den katastrofalt hög eller?

0C720DAD.jpg
http://forumbilder.se/show.asp?iid=0C720DAD
Rökgaser tidigare är oljebrännaren.

ps. Jag har ingen draglucka monterad.

Tackar för manualen till pannand^_^b nu är kvällsläsningen räddad.

nu har jag bara ca 1 månads erfarenhet av pannan men när det gäller rökgastempen så går första ilägget bra då pannan är nere på ca 50 grader då håller jag nog också dryga 300-350 grader som max på rökgastempen, men vid andra ilägget då jag har en fin glödbädd och skorstenen är varm skulle jag nog få en rökgastemp med toppar på 450-500 grader. nu lägger jag aldrig in så mycket att jag når dessa nivåer utan försöker elda så jag håller mig under 350 grader som varmast. blir ett sånt drag i pannan att all aska åker till dom bakre regionerna av eldstaden. vid min första eldning med ved var jag nog uppe i 450 grader, men det var före jag såg att alla luckor var utan tätningsgarn, detta är nu åtgärdat så nu är pannan tät, så nu kan jag i vart fall styra draget. när vi flyttade in i huset fick jag rådet att dragbegränsaren som monterades i samband med pelletsbrännaren skulle vara stängd vid vedeldning, men jag öppnade den för att testa då rökgastempen började dra i väg här om kvällen, och märkte att tempen sjönk till ca 190 grader samt att förbränningen blev mycket lugnare. i kväll har jag eldat med dragbegränsaren öppen och tycker mig märka att jag får mycket mer värme till vattnet med samma mängd ved som tidigare. det jag har konstaterat är att dragbegränsaren är för liten både till pelletsbrännaren och för vedeldning för den är alltid 100% öppen utom när pannan är under 50 grader och det inte eldats på 5-6 timmar. men den gör helt klart nytta i vart fall, för jag har inte haft några driftstörningar på pelletsbrännaren under den månad som vi har bott här. så jag undrar om man kan ha dragbegränsaren öppen även under vedeldning och på så vis kunna utnytja vedmagasinet i pannan utan att få farliga nivåer på rökgastempen?

så jag undrar om man kan ha dragbegränsaren öppen även under vedeldning och på så vis kunna utnytja vedmagasinet i pannan utan att få farliga nivåer på rökgastempen?
JA -dragbegränsaren gör att du späder ut gasen i skorsten med svalare luft samt också att du på så sätt minskar draget =det brinner jämnare
ofta finns det en justering på begränsaren så att man kan ställa när den öppnar

I den pannan skulle jag bara elda pellets, Nu heter den pannan Nibe aplha keram men där är veddelen bättre men inte mycket att elda med då jag har en liten Nibe som består av endast veddelen..
Luckan ovan vedluckan skruvar man bort vid sotning samt även via luckan till rökröret, Via rökröret lodrät sotning o andra luckan vågräta kanalen.. Så här ser din panna ut idag http://www.nibe.se/Produkter/Kombinationspannor/Produktsortiment/ALPHA-COMBI/

Då du kör pellets stäng då av pumpen till tanken, Bara onödiga förluster att köra den pannan med pellets o acktank..

Tackar för tippsen!
Har eldat några brasor nu med dragbegränsaren öppen och då funkar det fint, får ut mycket mer värme av veden samt att jag håller rökgaserna på mellan 150 och 200 grader. blir nog ett pannbyte till sommaren om ekonomin tillåter, men nu när det är -27 ute så är det inte dumt att kunna elda lite, har lite gratis ved som jag tycker det vore synd att inte utnytja. justeringen på dragbegränsaren vill jag inte pilla på i onödan eftersom jag slår över till pellets då jag går och lägger mig och jag antar att den blivit inställd för brännaren. Sedan så tror jag att det i mitt fall inte är så dumt att elda en brasa om dagen för att få upp tempen på skorstenen då jag vid pelletseldning endast har ca 80 grader efter dragbegränsaren, skulle tro att det vill kondensera en hel del med så låg temp så jag brukar elda några timmar varje kväll för att få skorstenen varm. Bra eller dåligt vet jag inte, men jag inbillar mig i vart fall att det borde vara bra för skorstenen?

2an skrev:
I den pannan skulle jag bara elda pellets, Nu heter den pannan Nibe aplha keram men där är veddelen bättre men inte mycket att elda med då jag har en liten Nibe som består av endast veddelen..
Luckan ovan vedluckan skruvar man bort vid sotning samt även via luckan till rökröret, Via rökröret lodrät sotning o andra luckan vågräta kanalen.. Så här ser din panna ut idag [länk]

Då du kör pellets stäng då av pumpen till tanken, Bara onödiga förluster att köra den pannan med pellets o acktank..
Verkar inte ha hänt så mycket på 20 år:O ser ju nästan exakt lika ut som min gammla panna!

d^_^b GOD JUL !

anjn skrev:
Verkar inte ha hänt så mycket på 20 år:O ser ju nästan exakt lika ut som min gammla panna!
Nä de har inte hänt mycket på denna modell ;)

S
Ni råkar inte ha kvar manualen för tmv alpha pannan? Skulle vara intressant att ha.

Jodå, manualen finns kvar. Dock är bilderna sen jag fotat manualeerna i ganska fålig kvalitet.

S
Det tror jag inte att jag stör mig på så mycket... Det måste vara bättre än ingenting :)

Jag har lite webbutrymme som jag skulle kunna lägga upp det hela på om jag kommer över denna.

Jag skall plocka fram det så du kan få det, men det dröjer lite.

S
ok, jag väntar med spänning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.