Besiktning kostar enligt följande:

Släpvagn
Lätt släpvagn Max 3 500 kg, (obromsad) 300 SEK
Lätt släpvagn Max 3 500 kg, (bromsad) 370 SEK

Ombesiktning ligger på 200 respektive 290 SEK.
Om ombesiktningen inte omfattar bromstest så behöver vagnen inte tas in i hallen och då går det undet Enkel efterkontroll - 150 SEK

 
Min tråd om samägande togs bort av moderator efterson hon ansåg att den utgjorde en radannons. :-/

Huvudfrågan kvarstår dock, om än i lite förädrat skick  ;D,

Är det någon som har erfarenhet eller på annat sätt vill diskutera frågan om samägande av släpvagn i Malmöområdet? Observera att detta inte är en annons utan ett diskussionsinlägg!

Lycka till!  :) :) :)
 
Familjen_Bygg skrev:
Min tråd om samägande togs bort av moderator efterson hon ansåg att den utgjorde en radannons. :-/

Huvudfrågan kvarstår dock, om än i lite förädrat skick ;D,

Är det någon som har erfarenhet eller på annat sätt vill diskutera frågan om samägande av släpvagn i Malmöområdet? Observera att detta inte är en annons utan ett diskussionsinlägg!

Lycka till! :) :) :)
Om den tråden försvann med sagda motivering kanske det är en god indikation på att du inte ska fortsätta diskutera samma sak i en annan tråd, även om du väljer att kalla det något annat?
 
GoForIt skrev:
Står också inför inköp av släp, och har tittat lite på den obromsade "Caravan 1250 XL" som K-rauta har för dryga 7 000 kr. Någon som har erfarenhet av en sådan?

Och vad kostar cirka ett släp att försäkra och besiktiga?
(Skatten läste jag var cirka 185 kr/år)
Försäkring (Folksam) på min Reko:

*Egendomsskydd (brand, glas, stöld, rättsskydd): 251kr/helår
*Vagnsskada: 187kr/helår

Alltså totalt: Helförsäkring/helår: 438kr
 
Rostig_9000i_-88 skrev:
[quote author=GoForIt link=1115057484/60#60 date=1143531742]Står också inför inköp av släp, och har tittat lite på den obromsade "Caravan 1250 XL" som K-rauta har för dryga 7 000 kr. Någon som har erfarenhet av en sådan?

Och vad kostar cirka ett släp att försäkra och besiktiga?
(Skatten läste jag var cirka 185 kr/år)
Försäkring (Folksam) på min Reko:

*Egendomsskydd (brand, glas, stöld, rättsskydd): 251kr/helår
*Vagnsskada: 187kr/helår

Alltså totalt: Helförsäkring/helår: 438kr
[/quote]
Tack!
Ja, det får ju anses som ytterst överkommligt. Är det idé att ha vagnskada på en släpkärra? Är inte de flesta enklare reparationer billigare än självrisken?
 
Jag tycker det så länge vagnen är hyffsat ny, (vad får man för 1500:- om vagnen blir mos?)
Jag skulle hellre välja bort glas om jag kunde. ;D
 
Jag som trodde att kärran går under bilens försäkring, men att man måste täcka en speciell om man vill bli skyddad mot tjuven?


Någon som vet?
 
Lagavulin skrev:
Jag som trodde att kärran går under bilens försäkring, men att man måste täcka en speciell om man vill bli skyddad mot tjuven?


Någon som vet?
Det stämmer att den aktuella dragbilens trafikförsäkring gäller för släpet.
Du kan ju se i mitt inlägg här ovanför vad som ingår i släpets försäkring (endast egendomsskydd och vagnsskada).
 
Som kapell rekommenderar jag FlexiCab i Ljungby. Suveränt smidig lösning. Kapell när man vill, flak när man vill. Några sekunder för att byta, bara.

Jag har ett sånt på min Reko-Trailer (1300 kg totalvikt).
 
Lööve gör riktigt fina aluminiumsläp som är lättdragna och får lasta mycket.Har för mig att dom hae en enklare som kallas plus eller puls eller något sådant. Ca 10000kr kostar den minsta och då är den betydligt mer rejäl än dom som byggmarknaderna säljer.
 
Jag väcker den här tråden till liv igen eftersom jag undersöker släpmarknaden. Här är några konkreta funderingar.

Är det någon DIREKT skillnad med att köra bromsad/obromsad? Fortfarande obesvarad.

Vilka kåpvagnar går att öppna framme, så att man kan köra virke.

Går det att ha en vagn som är lämplig för långkörningar (skydd för lasten, låsbar, går bra bakom bilen) men samtidigt är lämplig för byggmaterial, avfall och jord/grus?
 
pelpet skrev:
Jag väcker den här tråden till liv igen eftersom jag undersöker släpmarknaden. Här är några konkreta funderingar.

Är det någon DIREKT skillnad med att köra bromsad/obromsad? Fortfarande obesvarad.

Vilka kåpvagnar går att öppna framme, så att man kan köra virke.

Går det att ha en vagn som är lämplig för långkörningar (skydd för lasten, låsbar, går bra bakom bilen) men samtidigt är lämplig för byggmaterial, avfall och jord/grus?
Jag har bara kört väldigt lite med ombromsat släp, men den största skillnaden är såklart att det inte bromsar, och kommer att trycka på (rejält om du har mycket last) när du bromsar, då får alltså högre belastning på bilens bromsar och längre bromssträcka.

En bra kombination är ett kapellsläp där kapellet kan lyftas bort och ersättas med galler. På så sätt kan du frakta ömtåliga/regntåliga saker (kapell), skräp, träädgårdsavfall (galler) eller grus/jord (bara lämmarna). Ska du frakta stora möbler etc krävs det dock att det finns vettig ställning/brädor på insidan av kapellet så att möblerna ej luta emot/gör hål på kapellet.
 
Det var också något sådant jag tänkt mig, men sen kom jag på att kapell kanske inte är låsbara. Eller finns det kapell som går att låsa?

Hur är det att köra långkörningar med kapell jämfört med kåpa?

Hur är köregenskaperna på högbyggd/lågbyggande? Stor skillnad?
Finns det högbyggda med tipp?
 
pelpet skrev:
Det var också något sådant jag tänkt mig, men sen kom jag på att kapell kanske inte är låsbara. Eller finns det kapell som går att låsa?

Hur är det att köra långkörningar med kapell jämfört med kåpa?

Hur är köregenskaperna på högbyggd/lågbyggande? Stor skillnad?
Finns det högbyggda med tipp?
Finns kanske "låsbara kapell" a la lastbil, har dock inte sett det. I vilket fall är det ju lätt att skära sig in. Kåpor är generellt mer aerodynamiska än kapell, beror såklart mycket på storleken också. Men långkörningar är ju inte så kul med släp i vilket fall.

Det är större skillnad på bra/dåliga släp (och framförallt bra/dåligt lastat släp) angående köregenskaperna än det är mellan högbyggt/lågbyggt. Men allt annat lika är ett lågbyggt släp stabilare med bredare spårvidd och lägre tyngdpunkt.
 
Jag har ett tippbart tikisläp med galler och kapell. Jag tycker att släpet ligger bättre på vägen med kapell än utan.
Tyvärr är det ju inte låsbart mer än gallret, det skulle säkert gå å specialbeställa ett galler över som går att låsa om nu låsbarhet är ett måste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.