TN skrev:
Storleken på "flaket" tycker jag bör vara så att hela gips/spån mfl skivor får plats, annars blir man bara irriterad när det är dags att inhandla dylika.....

Exakt. Jag har ett släp som är aningen för litet för en byggskiva och det är hur irriterande som helst.
Annars är det verkligen kanon att ha ett släp!
 
Hemmakatten
Jag får tacka för en intressant tråd med många goda tips. Själva har vi jagat släpvagn i nästan två månader, och det är som General Failure skrev, allt begagnat är jättedyrt. Gamla vagnar, 20-30 år gamla, vill folk ha 4.000 för.

Vi köpte nu en Heppu, helt klart godkänd! Fällbara lämmar och tipp. Inget stödhjul utan bara ett stödben, elkabeln fastsatt (går inte att ta loss). Annars helt OK. Galvat stål, obromsad, totalvikt 750 kg, vilket innebär att den kan lasta 610kg om man har en bil vars tjänstevikt är minst 1.500kg (vilket vi har). Priset 7.950kr också det helt ok. De flesta begagnade kostar mer än så. Får köras i 80km/timme och flaket rymmer en gipsskiva utan problem. Vad kan man mer begära.:)
 
>:( Antisläpterroristen syftar på sin kärt omhuldade Ford Transit, som vanligt. :p För att kompensera sina klena prestanda, försöker de imponera med en lång spak. :surprised: ;D
 
Jag tänkte som så, att FÖR stor kan en släp aldrig bli. Så jag köpte en som flaket är 185 x 370cm på.

Begagnat kikade jag på ett bra tag först, men de få som fanns till salu -typ 10år gamla, var bara runt 5000:- billigare än en ny vagn....därför köpte jag en ny.
 
Hemmakatten skrev:
Mathias. Kan man möjligtvis få se en blid på underverket? :)
Oh, shit! :p
Skona oss från detta. ;D
 
hur långt är flaket på bilen? Hur länge till ska du ha kvar den?
 
Jag letar efter en likadan då det är kanon att ha en liknande under bygget. Mycket bättre än släpvagnar. tips?
 
Jag har sett båda bilarna, den med skåp kan jag inte ha då jag ska köra mycket virke på den och vill lasta från sidan.
Den andra är rätt ok men jag tycker den är för dyr?
Kapellbil är favorit men även utan är ok. bakgavellyft behöver jag egentligen inte men så länge den funkar så är det ju trevligt.
 
styrman1 skrev:
Jag letar efter en likadan då det är kanon att ha en liknande under bygget. Mycket bättre än släpvagnar. tips?
Kolla även på http://www.bilauktioner.com/, ibland finns det lämpliga objekt där.
 
Om inte truckförarn klarar jobbet så ber man att få låna trucken och köra själv... 13 år i truck sitter i. Kapellställningen kan vara kvar, man tar bort mittstolpen och "skruvar" in bunten.
Flaket får ju inte vara för kort dock.
ska kolla bilauktioner!
 
Har inte ens tänkt på detta förut! En lätt lastbil är ju grymt mycket smidigare än släp.
 
Ursäkta att jag avbryter, men det verkar som om min släpvagnstråd har urartat till en lastbilstråd och det var inte vad jag sökte svar på!

Kan man få be om en ny tråd ang. lastbilar för de som är intresserade?
 
sorry...
skenade iväg lite.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Jag kan tyvärr inte dela trådar, utan ni får starta en ny lastbilstråd själva. Vi diskuterar alltså bara släpvagn i den här tråden.

Marléne
Det var inte menat att du skulle starta en ny tråd utan de som är intresserade av lasbilar.
(...ursäkta otydligheten)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.