Allvetare
· Härifrån
· 775 inlägg
Jag funderar på att köpa en billig släpvagn och är i valet mellan en EU-trailer eller en bromsad vagn.
Vagnen skall mest fungera som en "bra och ha vagn".
Jag har tittat på Rekos och Brenderups vagnar med måtten ca: 1,3x2,5 m
På EU-trailern lastas max ca300kg och på bromsade max ca500kg.
* Vad bör jag tänka på?
* Hur mycket behöver jag kunna lasta (Typ nån möbel, virke etc.)?
* Är det någon DIREKT skillnad med att köra bromsad/obromsad?
* Något man skall se upp med?
(Jag har B-kort och en 9-5 Aero kombi)
Tacksam för tips!!
Vagnen skall mest fungera som en "bra och ha vagn".
Jag har tittat på Rekos och Brenderups vagnar med måtten ca: 1,3x2,5 m
På EU-trailern lastas max ca300kg och på bromsade max ca500kg.
* Vad bör jag tänka på?
* Hur mycket behöver jag kunna lasta (Typ nån möbel, virke etc.)?
* Är det någon DIREKT skillnad med att köra bromsad/obromsad?
* Något man skall se upp med?
(Jag har B-kort och en 9-5 Aero kombi)
Tacksam för tips!!
Som vanligt får man ju börja med att fundera på hur mycket man kommer att använda kärran, man kan ju trots allt hyra ganska många gånger innan man är uppe i priset för kärran. Dessutom har ju de flesta byggvaruhus kärror man får låna gratis (iaf. de i närheten där jag bor...).
Tyck nu inte att jag avråder från att köpa en släpkärra.
Har själv en kärra men den är lite större (1300 kg 1,80X3m med kapell). Har man plats tycker jag nog att man ska satsa på en större bromsad kärra mest för att du kan göra så mycket mer med en sån, dessutom går de i regel stabilare bakom bilen.
Tänk också på att om man köper grus, sand och jord så betalar man ju oftast för släpkärra och det spelar ju ingen roll hur stor den är. Så om du har en liten kärra får du lite jord för pengarna och har du en stor får du lite mer.
//Markus
Tyck nu inte att jag avråder från att köpa en släpkärra.
Har själv en kärra men den är lite större (1300 kg 1,80X3m med kapell). Har man plats tycker jag nog att man ska satsa på en större bromsad kärra mest för att du kan göra så mycket mer med en sån, dessutom går de i regel stabilare bakom bilen.
Tänk också på att om man köper grus, sand och jord så betalar man ju oftast för släpkärra och det spelar ju ingen roll hur stor den är. Så om du har en liten kärra får du lite jord för pengarna och har du en stor får du lite mer.
//Markus
Har en bromsad standardkärra på 750kg totalvikt med ganska stort och lågt flak. Väldigt användbar, skulle inte vilja ha mindre, snarare större och framför allt högre lastvikt. 500kg är inte mycket när det handlar om sand, jord, sten eller cement. Längden är också ganska viktig, köper man virke är det ju oftast 4-5 meter långa plankor och brädor och är kärran för kort hänger ju halva längden utanför bak, vilket inte är bra alls.
Bromsar är bra om man kör lite tyngre grejor, men är ju en sak som kan krångla i besiktning, särskilt om man inte använder kärran mycket. (Ha inte p-bromsen i vid långtidsparkering, blockera hjulen istället)
/T
Bromsar är bra om man kör lite tyngre grejor, men är ju en sak som kan krångla i besiktning, särskilt om man inte använder kärran mycket. (Ha inte p-bromsen i vid långtidsparkering, blockera hjulen istället)
/T
Har själv en Brendrup obromsad som inköptes -02 för 8.500:-.Storlek 1.30x2.58 invändigt med 40cm höga sidor,har använt denna mkt och det har fungerat bra.Att jag köpte en obromsad beror på att jag inte vill ha krånglet(och utgifterna) med bromsarna som är vanligt på bromsade släp.Last lastkapaciteten är 290kg och det tycker jag räcker i de flesta fall,skulle man behöva köra grus/sand så finns ju andra transporter de tillfällena som t.ex lastbil eller traktor som får med sig mer åt gången,ett kärrlass med grus är ju inte mycket att komma med när man håller på med en grusgång.Släpet går fint efter bilen,märks knappast och är lätt flytta för hand så vi är nöjda med det.En sak som ska göras om är plastkabeln till elkontakten,blir mkt styv vintertid, har även satt på ett "förstärknings-järn" mellan u-profilerna i höjd med stödhjulet.
Här har vi ju ett MYCKET bättre köp en ett släp:
http://www.blocket.se/view/4866431.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0
Tänk att inte fler renoverare insett storheten i dessa fordon. Släp är som prisolrör - bara för föredettingar......
http://www.blocket.se/view/4866431.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0
Tänk att inte fler renoverare insett storheten i dessa fordon. Släp är som prisolrör - bara för föredettingar......
He-He det står 3 st transitar bakom ladan,2 skåp och en pick-up alla -76 or.Mycket praktiska och användbara men den engelska V4:an är väl det sämsta i motorväg som sett dagens ljus ,inte konstigt konvertering till B20 är populärt ;D
Jag köpte ett Heppu 750
http://www.bojstockholm.se/slapkarror/slapkarra.htm
Det duger alldeles utmärkt till de flesta transporter. De få gånger det inte räcker till kör man två vändor. Ska man transportera flera ton (typ jord, grus...) så kan man lika gärna betala för en lastbilstransport.
Jag föredrar nog ett obromsatt släp eftersom de bromsade släpen alltid brukar ha krångel med just bromsen. Sen är det ju helt klart skönt att slippa besiktiga släpet.
Jag tror Heppu är det billigaste släpet i den storleksklassen. Begagnade släp (i Mälardalen) är inte mycket billigare och oftast i väldigt dåligt skick.
http://www.bojstockholm.se/slapkarror/slapkarra.htm
Det duger alldeles utmärkt till de flesta transporter. De få gånger det inte räcker till kör man två vändor. Ska man transportera flera ton (typ jord, grus...) så kan man lika gärna betala för en lastbilstransport.
Jag föredrar nog ett obromsatt släp eftersom de bromsade släpen alltid brukar ha krångel med just bromsen. Sen är det ju helt klart skönt att slippa besiktiga släpet.
Jag tror Heppu är det billigaste släpet i den storleksklassen. Begagnade släp (i Mälardalen) är inte mycket billigare och oftast i väldigt dåligt skick.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 590 inlägg
Ett släp med fällbara sidor och baklem klarar jag mig inte utan. Detta innebär ett flak som går över hjulen , är högre, men samtidigt bredare och jäkligt lättlastat. En truck kan lasta från sidan och gipsskivor kan lyftas av instället för att släpas.
Ett bromsat släp har en påskjutsbroms som bromsar släpvagnshjulen. Dom släp man kan hyra brukar enligt min erfarenhet vara bromsade. Förr gällde ju ganska så starka hastighetsbegränsningar på obromsade släp. Vet ej om det har ändrats men det låter ju så när obromsade släp verkar vara populära
Ja,det blev ändrat till 80 km/tim och det får vi väl tacka EU för.I och med detta blev det mer intressant med obromsade släp,inte så roligt att köra 30 km/tim som det var förr(men som jag tror gäller än på oregistrerade släp,rätta mej om jag har fel)
Detta är en EU-anpassning som kanske är mindre lyckad. Bra fart med tungt lass och obromsat släp kan bli riktigt farligt om man måste bromsa kraftigt. Jag tycker att det är värt att tänka på sådana saker också när man köper grejer.
Tjena Bobban!
Jag såg ditt användar-id efter att ha registrerat "BobTheBuilder", sorry... du var först
Egentligen har jag ett annat id, men jag hade glömt bort lösenordet så jag var tvungen att skapa ett nytt id. Sen jag fick koll på mitt gamla id har jag inte velat byta eftersom jag har aktiva trådar.
Ska byta snart..
/Micke
Jag såg ditt användar-id efter att ha registrerat "BobTheBuilder", sorry... du var först
Egentligen har jag ett annat id, men jag hade glömt bort lösenordet så jag var tvungen att skapa ett nytt id. Sen jag fick koll på mitt gamla id har jag inte velat byta eftersom jag har aktiva trådar.
Ska byta snart..
/Micke
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Vi (brorsan och jag) har ett 750 kg, bromsad med galler runt om. Kanon! Köpte ett 2 år begagnat släp av Eldon Rental i Jönköping, hemskickat till dörren och klart för 12 000 spänn. Är kanon! Brukar köra skräp, motorcykel, byggmaterial mm!