Anderrrrrsson skrev:
Utan att sväva alldeles för lång ifrån huvudämnet, hur ser jag vilken klinga som passar? Trodde det räckte med att ytterdiametern och hålets diameter stämde...
Du måste kolla bredden på klingan med. Första gången du använder skenan sågar du till gummiläppen, och stoppar du sedan i en klinga med annan bredd så tokar det till sig.

En smalare klinga är ingen fara, men det går inte att måtta med gummilisten med perfekt resultat eftersom klingan skär en bit ifrån den. En bredare klinga innebär att du sågar lite i gummlisten om du inte shimsar som Ellagård nämner.

Enklast/bäst är förstås att hålla sig till samma bredd på alla klingorna. Festool har numera 2,2 mm som "standard", hur det är med Makita vet jag inte.
 
Anderrrrrsson skrev:
Utan att sväva alldeles för lång ifrån huvudämnet, hur ser jag vilken klinga som passar? Trodde det räckte med att ytterdiametern och hålets diameter stämde...
Det räcker gott om man inte har skena, har man skena så vill man ha tändernas inkant på samma avstånd ifrån sågen så att man slipper flytta gummilisten varje gång man byter klinga. Det räcker att skillnaden mellan snittbredd(tandbredd) och klingtjocklek är den samma. En klinga med bredderna 1,6/1,0 mm lägger snittets inkant på samma avstånd från maskinen som en 2,2/1,6 mm.
 
Gilbert skrev:
Det räcker gott om man inte har skena, har man skena så vill man ha tändernas inkant på samma avstånd ifrån sågen så att man slipper flytta gummilisten varje gång man byter klinga. Det räcker att skillnaden mellan snittbredd(tandbredd) och klingtjocklek är den samma. En klinga med bredderna 1,6/1,0 mm lägger snittets inkant på samma avstånd från maskinen som en 2,2/1,6 mm.
Så skall det förstås vara, jag förenklade lite väl mycket...
 
Då är jag med :) Återstår bara att hitta en klinga som är 165x2,2x20 då
 
Lite mer semi-OT: Köper du en så tunn klinga som CMT:n ovan så går den alltså överhuvudtaget inte att dras fast på sågen. Sågens spindel har en fläns som tar i, djup ca 1,3mm. Om du fixar en bricka som har ID 20 och lägger mellan klinga och mutter så kommer det att gå att dra fast klingan, men då kommer du också att få de 0,05mm i diff jag talade om ovan. Inget problem att hantera om man är medveten om läget och jag vill inte alls avråda från köp.
 
bygga_bo skrev:
För att Rutlands skall skicka grejorna utomlands behöver de gå ner i deras "export box" (se [länk]). Det hade nog blivit kärvt att trycka ner en dammsugare i den lådan...
Fast det där brukar gå och ordna mot högre frakt, sist jag beställde så blev det dubbel frakt när dom inte lyckades få ner allt i "exportboxen". Dom är bra att ha med att göra, om det är några oklarheter med beställningar osv så skickar dom ett mail och frågar hur man vill göra.
 
Ellagård skrev:
Lite mer semi-OT: Köper du en så tunn klinga som CMT:n ovan så går den alltså överhuvudtaget inte att dras fast på sågen. Sågens spindel har en fläns som tar i, djup ca 1,3mm. Om du fixar en bricka som har ID 20 och lägger mellan klinga och mutter så kommer det att gå att dra fast klingan, men då kommer du också att få de 0,05mm i diff jag talade om ovan. Inget problem att hantera om man är medveten om läget och jag vill inte alls avråda från köp.
Nu ska vi se här. Tack för infon till att börja med, det uppskattas. Jag behöver alltså en shims att lägga emellan, antar att ID 20 är ett mått på tjockleken? Och diffen, borde inte den gå att få bort genom att flytta ut gummilisten och såga i den på nytt?
 
Anderrrrrsson skrev:
Nu ska vi se här. Tack för infon till att börja med, det uppskattas. Jag behöver alltså en shims att lägga emellan, antar att ID 20 är ett mått på tjockleken? Och diffen, borde inte den gå att få bort genom att flytta ut gummilisten och såga i den på nytt?
ID=innerdiameter, dvs spindelhålets diameter. Och att flänsen inte klämmer brukar vara lätt fixat genom att ta bort den tiondel eller vad det nu kan vara frågan om i en svarv.
 
Nån som lyckats betala med E-kort hos Axminster? Får det inte att fungera...
 
Just så. Angående diffen: Jag gillar min tunna 24T CMT så mycket att jag vid närmare eftertanke nog skall flytta på gummilisterna och satsa på att ha den klingan som standard. Vill man använda originalklingan så får man shimsa ut den lite i så fall.
 
Fick ett mail från axminster där dom vill att jag ska "bevisa" att jag är jag. Hur gör jag detta smidigast? Fota en räkning?
 
Anderrrrrsson skrev:
Fick ett mail från axminster där dom vill att jag ska "bevisa" att jag är jag. Hur gör jag detta smidigast? Fota en räkning?
De få gånger jag varit tvungen göra det har det räckt att skicka en bild på en räkning på nåt som kräver ett abonnemang, tex en elräkning, och bild på ett idkort/körkort/pass. Det har varit tillräckligt hitills.
 
Anderrrrrsson skrev:
Fick ett mail från axminster där dom vill att jag ska "bevisa" att jag är jag. Hur gör jag detta smidigast? Fota en räkning?
Jag skannade en faktura från Eurocard (dvs. det kreditkort som jag senare tänkte använda) och mailade in den. Det räckte.
 
Dustex 40 fick bli från Miles istället, Nimajneb hade ju handlat där några ggr såg jag och var nöjd. £30 i frakt för ett stort paket kändes helt OK (men vet inte om Rutlands exportbox hade funkat, har inte jämfört mått - där var det ju bara £20 i frakt isf..).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.