Jag har en Makita 165 mm skensåg (SP6000K1).

Har slitit ut mitt gamla sågblad så jag behöver ett nytt.
Kan någon säga vilket av dessa jag ska ha?
http://www.lawson-his.co.uk/scripts/products.php?cat=165mm Circular Saw Blades

I specifikationerna står det "bore size" 20mm,
så jag misstänker att det är 20mm-blad jag ska titta på.

Jag ska kapa reglar (på längden) och spånskivor.

Någon som kan hjälpa mig?

Tack för länktipset och förklaringen.

Klyvytan kommer inte bli synlig, skulle du då rekommendera att välja den grövsta (10 tänder) klingan?

Här är ett exempel från en text. Kan "Kerf" vara tjockleken?
Jag tänkte köpa original Makita, borde man inte kunna förutsätta att de passar?

"Material: Wood. Diameter: 165mm. Kerf: 2. Bore: 20. Teeth: 10. Plate: 1.4 Rake: 20. Cut: fast. n Max.: 9250. Machine Type: Portable."

Kolla på biltema, jag kör med dem i bordsågen och det är billigare att köpa dem än att köpa dyrare och slipa om. Dessutom tycker jag att de är jäkligt bra med.

/Kent

Ok då ska jag göra det! Försökte hitta på hemsidan, men det är inte så lätt...

Vad som är viktigt är att komma på samma avstånd från skenan, annars får man flytta gummilisten varje gång man byter klinga. Det går att shimsa rätt om man har fel mått på klingan, men enklast är att köpa rätt klinga. Makitas klingor för sänksågen heter B-07440, en 56tänders för alu, B-07353, den vanliga 48-tänders och B-07434 som är en 28 tändersklinga som klyver bra mycket bättre än 48-tandaren. Och tydligen har de ytterligare en 48-taggare, en specialare för materialet Corian, nån slags plast som är vanlig i bänkskivor och badrum, den heter B-10344

Redigerat:
Har kollat värdena på sågbladen till sänksågen, Kerf, som är tandbredden, och plate, som är själva klingans tjocklek är 2,2 respektive 1,6 mm på sänksågsklingorna, det borde alltså bli så att alla klingor med samma skillnad mellan Kerf och Plate borde hamna på samma ställe från sågen, och således hamna precis i kanten på gummilisten. Till exempel B-08159 med tio tänder och 1,6/1,0 i kerf/plate borde funka finfint i sänksågen.

chrille112 skrev:
Gilbert: tack, klockrent!

Dessvärre finns ingen av modellnamnen du angivit på den här sidan, kan du ha skrivit fel?
...
Så lite så :) Att Lawson-His inte har sänksågsklingorna i shoppen behöver inte betyda att de inte finns, skicka dem ett mail och kolla. Jag har inte för vana att skriva fel ;-)

Har skruvat isär sågen nu, och det är mycket riktigt en B-07353 som sitter i den. Rejält sliten!
Har mailat Lawson och frågat om de kan ta hem dem till mig.

Någon som vet vad Biltemaklingorna har för tjocklek? Jag ska göra lite jobb i helgen och misstänker att jag inte hinner få Lawsonleverans till dess.

lägg en kvart på ebay så kan du nog hitta och du bör ha klingan hemma innan fredag om du beställer från DE eller UK

Om du inte har handlat än så har Bauhaus klingor (original) till Makitan. Inte billigast på något vis, men det är klart praktiskt då det blir rätt om man är osäker.

Jag köpte en fintandad originalklinga från England, och en grov klinga för klyvning från k-rauta (79 kr). Båda funkade kanon :)

Vad kostar en orginalklinga till Makitan?

ca 150 kr, lite beroende på antal tänder osv

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.