Anderrrrrsson skrev:
Funderar på att köpa en Makita SP 6000 och en 1,4 meters skena från Axminster. Känns surt att handla i Sverige, skillnaden är liiiiite för stor.

Har läst i princip hela tråden men frågan är ju då om det finns några riktiga nybörjartips man borde känna till? Tänker främst om det är något man måste se upp med, eller om det är något som är lätt att missa...
passa på och beställ extra sågklinga (och ev annat småkrafs) från Ax på en gång, kostar inte mycket och frakten blir ju "gratis"
 
foppa72 skrev:
passa på och beställ extra sågklinga (och ev annat småkrafs) från Ax på en gång, kostar inte mycket och frakten blir ju "gratis"
Är det något speciellt med klingan på en sänksåg eller är det samma som på en vanlig cirkel? Hittar bara en 165 mm klinga, http://www.axminster.co.uk/cmt-165mm-tct-thin-kerf-saw-blades-prod826755/ Dessutom är jag teksam till om man får till ett fint snitt med 24 tänder....

Tack för tipsen, båda två :)
 
Den där 24-tandaren ger ett mycket fint snitt. Dessutom skär den som smör genom ek, det gör inte originalklingan. Dock passar den inte sågen om man inte skaffar shims / bricka, och den kommer alltid att såga 0,05mm från gummiläppen jämfört med originalklingan, ET-måttet är mindre om man jämför med bil-fälgar.

Köp en extra skena och väska till dem på en gång. Samt tvingar. Festools passar perfekt och funkar bra. Kan tänka mig att en tre-meters är bättre än 2x1,4, men 2x1,4 är bättre än 1x1,4.
 
Ellagård skrev:
Köp en extra skena och väska till dem på en gång. Samt tvingar. Festools passar perfekt och funkar bra. Kan tänka mig att en tre-meters är bättre än 2x1,4, men 2x1,4 är bättre än 1x1,4.
Hos Axminster ingår just nu extra skena och väska i priset, vilket inte är helt övertydligt på sidan. "SAVE and c/w Free 2nd Rail, Connector & Bag" står det i 6 punkter skrift
http://www.axminster.co.uk/makita-sp6000k1-plunge-saw-and-14m-rail-prod656310/
 
Jag missade det finstilta om att det följde med en bag, så nu kan jag transportera många skenor eftersom jag köpte en extra.
 
Tack för tipset om festooltvingarna, dom är med i korgen! :)
foppa72 skrev:
Hos Axminster ingår just nu extra skena och väska i priset, vilket inte är helt övertydligt på sidan. "SAVE and c/w Free 2nd Rail, Connector & Bag" står det i 6 punkter skrift
[länk]
Vänta nu, det hade jag helt missat. Det skulle alltså innebära att Såg + 2 skenor +1 väska + skarvstycke går på 367,95 €?
 
Anderrrrrsson skrev:
Vänta nu, det hade jag helt missat. Det skulle alltså innebära att Såg + 2 skenor +1 väska + skarvstycke går på 367,95 €?
Yes baby! visst är det härligt att handla från England!:D
 
foppa72 skrev:
Yes baby! visst är det härligt att handla från England!:D
De är väl det minsta man kan säga! :p
 
Redigerat:
StyrmanBerg skrev:
Jag missade det finstilta om att det följde med en bag, så nu kan jag transportera många skenor eftersom jag köpte en extra.
Ska man tolka det som att det går att förvara mer än en skena i varje väska?
 
Anderrrrrsson skrev:
Ska man tolka det som att det går att förvara mer än en skena i varje väska?
Det finns plats för två skenor i väskan.
 
Tänkte köpa en Dustex 25 eller 40, nu finns det ingen import från DE-tråd så jag kollar här om nån har koll på dessa maskiners prisbild över världen? Bästa dealen jag hittar med frakt är från Rutlands, en butik som inte diskuterats så mycket vad jag hittar med en sökning.

Tänkte bara kolla av om 1) nån spontant vet av nåt bättre ställe jag borde köpa Dustex ifrån? Ok att det blir UK-plugg på den, men givet prisdiffen motför vad jag hittar i tyskland känns det helt ok, samt 2) några rutlands-specifika gotchas/påpekanden/tips?
 
Mäh, satt precis och var triggerhappy och nära på slänga iväg beställningen, med lite extra smått och gott, utan att invänta kloka åsikter, men så saknar dom påsar. Så bökigt måsta beställa det samtidigt från nån annanstans .. då kanske det får bli Axminster istället.

.. eller är det nåt .co.uk-bolag som har billiga frakter om man bara beställer påsar och annat smått?
 
Redigerat:
importensketsig skrev:
... 2) några rutlands-specifika gotchas/påpekanden/tips?
För att Rutlands skall skicka grejorna utomlands behöver de gå ner i deras "export box" (se http://www.rutlands.co.uk/customer_services.html#Export). Det hade nog blivit kärvt att trycka ner en dammsugare i den lådan...
 
Ellagård skrev:
Den där 24-tandaren ger ett mycket fint snitt. Dessutom skär den som smör genom ek, det gör inte originalklingan. Dock passar den inte sågen om man inte skaffar shims / bricka, och den kommer alltid att såga 0,05mm från gummiläppen jämfört med originalklingan, ET-måttet är mindre om man jämför med bil-fälgar.

Köp en extra skena och väska till dem på en gång. Samt tvingar. Festools passar perfekt och funkar bra. Kan tänka mig att en tre-meters är bättre än 2x1,4, men 2x1,4 är bättre än 1x1,4.
Utan att sväva alldeles för lång ifrån huvudämnet, hur ser jag vilken klinga som passar? Trodde det räckte med att ytterdiametern och hålets diameter stämde...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.