Hej; jag har (tack vare detta forum) hittat en säljare av ILVE som fungerat mycket bra, och som inneburit att jag kunnat köpa en spis till nästan halva priset jämfört butik.:)
Hör gärna av er om ni vill ha tips!
Eller maila direkt till: ckrause@tiscali.it
Mottagaren heter Frau Krause, och genom henne har jag köpt både spis o tillbehör.
Hennes engelska är förfärlig (och ger upphov till glada skratt), men det funkar ändå!
 
  • Gilla
Tornblad och 1 till
  • Laddar…
hej,

jag köpte min ilve från http://www.uno-momento24.de/

Ett gäng seriösa tyskar som också pratar engelska och som tog min specialbeställning på exakt den konfiguration jag ville ha och fixade den fram till min ytterdörr för ungefär 15 tusen mindre än vad jag kunde fått den för av den svenska återförsäljaren. Inga konstigheter.
 
Hade kontakt även med www.uno-momento24, Jag ställde dem mot varandra, men till sist var det Frau Krause som bjöd lägst. Ungefär halva priset jämfört butik i Sverige.
Mycket nöjd med både spis och säljare.
 
Hur gjorde ni med betalning? Betalade ni i förskott eller vid leverans?
 
Fru Krause har varit aktiv i 10 år
Det finns massor av trådar om henne här, alla positiva. Köpte själv SMEG kylskåp från henne

Hon har alla gånger jag frågat varit billigare än uno-momento
 
Då mailar jag en prisförfrågan på en gång.

Hur lång tid brukar det ta att få prylarna till Sverige?
 
Vi handlade via deras ebaystore på italienska ebay när vi köpte kylskåpet och betalade med PayPal om jag kommer ihåg rätt. Kylskåpet kom efter bara några dagar med Schenker eller TNT kanske det var ...
 
Har ni som handlat Frau Krause också betalat i förskott? Känns sådär att ligga ute med en massa pengar när man inte fått några varor. Skickar egentligen bara en massa pengar till ett konto i italien... =)
 
Jo jag har för mig vi var så skeptiska när vi kollade på ILVE spisen att vi tvekade, men vi betalade nog via PayPal eller kreditkort har jag för mig. Men det är väldigt många som det har gått bra för ... man kan läsa om henne på forum från både Tyskland och England
 
J
Någon som har ebay länken till hennes butik?
 
Vår spis PDW-90F-MP kom förra veckan och jag kan vidimera att priset är c:a 50% mot i Sverige och allt i princip gått bra, nästan. Dock, var beredd att kommunikationen med Frau Krause ckrause@tiscali.it är minst sagt knepig. Jag använde till slut googles översättningstjänst och skickade alla mail översatta på tyska.

Trots övertydliga mail att jag skulle använda gasol (LPG, G30) så kom spisen instääld
på naturgas (Metan G20). Dock levereras det med munstycken för den som vill ställa om till G30 eller G110 (Stadsgas). Detta är inget för mig utan det blir Söderkyl som fixar detta men väntetiden på en tekniker kan vara 2 veckor så tag detta i beräkningen.

Man ska INTE använda brännarna med gasol om de är inställda på G20 (naturgas) eftersom trycket blir för högt och brännarkronorna kan skadas permanent.
Maila gärna mig om ni har frågor på bnylander@solverusa.com
 
Det är väl bara att byta ut dysorna och sedan justera gasflödet enligt instruktionsboken? Jag gjorde det själv och det gick finfint. Har ingen tidigare erfarenhet så att vänta ett par veckor på detta verkar som overkill.
 
Möjligt att det är så enkelt som du beskriver. Dock är det 6st munstycken som skall bytas och jag hittar inte var det står var respektive munstycke skall sitta. Instruktionen hur man sen ställer in lågan verkar vara rätt enkelt. Vart hittar man den info jag saknar om munstyckena?

Skulle haft folk på fest på fredag men teknikern från Söderkyl kommer inte förr än på måndag så jag har inget att laga mat på förutom en portabel induktionsplatta från Jula för 495:- som iof var riktigt prisvärd! Passade perfekt att ställa på stekhällen! ;)
 
  • DSC00973.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg att några undrade hur man betalade. När vi beställde spisen för någre veckor sedan fick vi betala allt i förskott till ett konto i Italien. Det kändes lite läskigt men eftersom det fungerat för flera här så chansade vi. Nu har hon ett konto i en Tysk bank som säkert snabbar upp överföringarna hon har även tydligen ett "Showroom" i Tyskland. Kontokort kunde vi inte betala med då men kanske att det funkar nu när hon har ny bank. Leverans med lastbil till huset, se till att ha starka medhjälpare som bär!
Man hittar hennes spisar på olika Europeiska eBay-sajter, sök på "Ilve" på någon av dessa (tex den engelska eBay-sajten så hittar man hennes annonser. Vi mailade dock direkt till henne om offert vilket fungerade utmärkt.
 
Jag kan rekommendera alla att kontakta Janosz på Söderkyl för inställning
av brännarna på era ILVE-spisar om ni får den levererad inställd på fel gastyp. Det tog han 45min att fixa till detta med byte av munstycken samt brännarjustering så lågorna blev perfekta.
 
  • DSC01038.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.