P
Bo.Siltberg skrev:
Inte av ett par lampor, om det inte handlar om ett par kW halogen...
Är det bara en och samma fas som droppar?
Inget annat som belastar på den fasen? Diskmaskin, VVB, ...
Alltid samma fas. VVB/VP 3fas, Spis 3fas
Tvättmaskin på den droppande fasen. Men ska det verkligen vara så att ett köra tvättmaskin samtidigt som spisen ska göra att lampor på samma fas som tvättmaskinen börja blinka?

Tveksamt, så mycket drar inte TM, och så hög impedans i nätet kan du inte ha - i alla fall inte på enbart 1 fas.
Du behöver mäta lite mer för att försöka ringa in problemet - om det inte är så enkelt att grannen kör en 3kW bubbelbad på den fasen...
Mät på olika ställen, från mätarskåpet och in.
Det kan ju vara dålig kontakt någonstans.
Är det så att dom andra 2 faserna håller 230V med spis, VVB, VP på?

P
VVB och VP är samma maskin 3fas, Spis 3fas, Vattenpump 3fas
tvättmaskin fas #1, torkmaskin fas #2, Lampor lite olika faser
Har påtalat det hela till elbolaget. Dom nämnde också detta med dålig kontakt. Dom skulle titta på sin sida. Jag ska be min elare dra skruvarna här inne nästa gång han är här.
Vi är bara 4st hushåll på denna trafo från nätet och jag har som sagt lååång serviceledning. Ingen har bubbelbad.

norrbottenstorpet skrev:
Lätt/tung???
Ja, moderna "switchade" nätadaptrar väger i stort sett ingenting, man kan tro att det är en tom plastlåda, hålls lätt upp i luften med lillfingret. Den äldre modellen som nog slutat säljas för ett par år sen känns väl ungefär som en liten sten...

norrbottenstorpet skrev:
Det är själva routern och HDD som gått sönder, upprepade gånger
Det låter rätt konstigt om själva HDD'n och/eller routern pajat, och inte "bara" nätadaptern som sitter i vägguttaget. (Jag antar att du inte har prylar med 230V direkt in i routern eller HDD'n).

(Bonustips, fast det kanske du redan visste, är att om en extern HDD pajat på det sättet så kan du troligtvis skruva isär den och flytta själva hårddisken antingen till en annan HDD-låda eller montera in i en stationär dator, så har du dels fått lite nytta av prylarna och framförallt fått tillbaka informationen du har på HDD'n).

norrbottenstorpet skrev:
Jag brukar dra ut vid åska, och den senaste söndringen har skett nu vintertid då det med säkerhet inte åskar. Åskan brukar ju ta trådlösa telefoner och ADSL-modemet också, men dessa har jag aldrig bytt.
Sant... Det är nog inte åska eller nåt annat som har med telefonledningen att göra...

norrbottenstorpet skrev:
Några tips på ett vettigt överspänningsskydd att använda, till rätt peng?
Det är skitsvårt att veta vad som är bra om man inte skruvat isär prylarna. I teorin låter de som Clas Ohlson säljer bra, men hur de är i praktiken vet jag inte alls...

Ett tips på hur du kan mäta "impedansen" halvenkelt:

Koppla in voltmätare och samtidigt en värmefläkt / ett värmeelement som har en given effekt (alltså INTE en modern bil-kupévärmare med PTC-element) och mät vilken spänning du har med värmen av/på...

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.