J
kan du ge ett exempel på någon modell ?

Joakim Sjögren skrev:
Det låter intresant om du har hittat några led spottar som går att instalera på max 41mm och kan lysa upp rumet de flesta jag har sett har högre inbyggnadsmått eller endast mys-belysning.

Innertak i dag byggs ju oftast med 13mm gips/panel + 28mm gles sedan kommer plasten och den vill jag ha hel.
http://nseffektivareenergi.se/epage..."5W Downlight"/SubProducts/"5W Downlight VIT"
Har själv 5wattare i kökstaket och det är inte mysbelysning! Den här bygger 25mm

J
spottarna som Andreas Hansson länkar till undrar jag om de får användas i eu då alla produckter ska vara CE märkta

angående hide a lite spottar kan jag inte hitta några mätvärden som jag kan jämföra med. Lampor som har olika spridningsvinkel brukar väll ljusmängden mätas i "cd"

Jag ska ringa hide a lite i morgon och se om de kan svara på det.

Joakim Sjögren skrev:
spottarna som Andreas Hansson länkar till undrar jag om de får användas i eu då alla produckter ska vara CE märkta

angående hide a lite spottar kan jag inte hitta några mätvärden som jag kan jämföra med. Lampor som har olika spridningsvinkel brukar väll ljusmängden mätas i "cd"

Jag ska ringa hide a lite i morgon och se om de kan svara på det.

Jag har mailat NS om CE märkningen
Kolla priset på hide a lite spottarna när du ändå har dom på tråden . :)

Joakim Sjögren skrev:
kan du ge ett exempel på någon modell ?
Hide-a-lite 1208 tex.. Den kan man sätta i en 35mm djup dosa då klarar du 1tum+gips. Dessa är 3x1W och lyser ungefär som 20W halogen 12V.

Jag skulle aldrig rekommendera någon att sätta Halogen i ett nybygge idag 2010.

Andreas_Hansson skrev:
Jag har mailat NS om CE märkningen
Kolla priset på hide a lite spottarna när du ändå har dom på tråden . :)
Svar

Alla lampor är CE och RHoS märkta.

J
Jag har nu kollat på ahlsells (elgrosist) där har de skrivet ut vad hide a lite spottarna motsvarar

modell
Bright eye har 30graders spridningsvinkel och ger 150–225 lumen ersätter 10–17W 12V halogen
1206 & 1208 har 30graders spridningsvinkel och ger 165-220 lumen det ersätter 15w 12v halogen
1210 har 30graders spridningsvinkel och ger 200-250 lumen det ersätter 20w 12v halogen

Ingen av dessa skulle jag rekomendera i ett ryggåstak då det är högt till tak.
Kan dock tänka mig dom som takbelysning i rum med 240cm takhöjd och som belysning under skåp.

Nä är det högt i tak bör man ju ha smalare spridningsvinkel. Detta gäller ju vad man än har för ljuskälla, LED, Halogen osv.. Och så är dom kanske lite fjesiga för så högt. Men de går säkert bara man sätter nog många.

Sen ska man veta att Hidealites LED armaturer inte ger särskilt varmt ljus, mer neutralvit 3000K. Vill man ha varmare sken kan man köra på Designlights D-L1009 eller D-L2101A (3W). Dessa är nu med 2850K. Tror de finns på Storel.

J
Hur exakt är färgkvalliten på Desinligt armaturer? En släckting monterade deras spottar för några år sedan i fönstersmygar de skiftade då i råsa-grön-varmvit det var ioförsig ganska stort spann på angiven färgtemperatur och hadde de inte suttit brevid varandra hadde man kanske inte tänkt på det.
De kanske har förbättratsig? Har någon monterat flera tillsamans.

Det var nog på den tiden då det var 2700-3200K. Det kan ju vara rätt stor skillnad. Nu har alla deras armaturer 2850-2950K. Dock har inte alla blivit utbytta ännu har jag märkt.

J
Jag har nu pratat med hide a lite och det verkar som att man ska vara rik för att få rejält led ljus.

V52 kommer 2 nya led som verkar lovande de matchar en 35w respektive 50w 12v halogen
http://www.hidealite.se/svenska/inomhus/downlights/7451220-bright-eye-7.html
http://www.hidealite.se/svenska/inomhus/downlights/7451223-bright-eye-12.html
Deras rekomenderade utpris till kund var 938kr repektive 1500 kr

Ska det vara normalpris så får vi ta fram ficklampan om man tappar något på golvet eller ha halogen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.