Status
Tråden går ej att kommentera.
:@ Inte utan att man blir f-b att läsa att man ska skämmas..
Jag tar dock inte åt mig så mycket av det du skriver .

+ Jag brukar komma "på minuten" och möta kund
*ha genomgång med kunden
*skriva en utförlig specificerad offert /anbud
*aldrig fakturera förrän arbetet är utfört klart,
med undantag vid stora arbeten och överenskommelse.
* aldrig göra tilläggs-arbeten utan att först diskutera med kunden.
* i mjöligaste mån se till så att få till en tillfällig tätning så att inte skador uppstår
vid regn.
------------
- * det kan vara mycket svårt och ett dilemma att det kan ta längre tid att få färdigt jobbet
än jag beräknat oftast p.g.a. att kunder önskar att få "det o det också när jag i a.f. är där"
vilket är mycket svårt att komma ifrån utan att den kunden blir :(
--------------------
Ett tillägg i debatten.
Det finns kunder som man önskar att man inte hade något med att göra.
Exempel som jag drabbats av:

*Kunden ska ovillkorligen vara med och lägga sig i det han/hon inte har en aning om.
och på det viset försinka arbetet. ca 1 till 2 kunder på 100

*Kund som säger " det här gick ju så snabbt så då blir det väl billigare" (vid anbud)
och blir arg när man säger det var ju pris på det här:@ ovanligt dumt .
inte undra på att man svarar att det kan du göra själv när han ber om mer hjälp.
-----------------
En återkommande kund och dennes vänner är det bästa i mitt lilla företag
Tack alla bra kunder vilka Ni är de allra,allra flesta
Hoppas någon känner igen sig som kund i västra Östergötland d^_^b
 
blackadder skrev:
Lite att göra?
Näe, snarare tvärtom. Blev sent hem eftersom ingen gjorde mitt jobb medan jag fastnade i den här tråden :)

/putte
 
Har bara läst lite i början på denna tråd men..........
Har ni ingen nära förtrogen i branschen ni vill ha hjälp av så betala en konsult
som upprättar handlingar på arbetet ni vill ha utfört o låt denna konsult
sköta upphandling , arbetsgång , betalningsplan o.s.v. Glöm dock INTE att anita en
utomstående behörig besiktningsman att utföra en besiktning på utfört arbete enl.
upprättade handlingar,så va de klart!!
Vad det gäller "utländska" s.k. hantverkare så har jag inte under mina 35 år i branschen inte träffat
en enda som e nöjd med totalen av pris o utfört arbete!
Idag finns det ingen legal ekonomisk anledning för t.ex. en murare från Polen som kan sitt hantverk
att komma hit o göra "allt billit,billit" tillika svart utan arbetsmilöskydd , skatteverk o.s.v.o.s.v.
Hela Europa speciellt gamla öst skriker efter hantverkare som kan sitt hantverk.
O dom promisserna har inte ni lättlurade,snåla,översittsväskedängare som inte har en aning om vad er egen
tjänst hos er arb.givare kostar (förutom de ni får in på kontot den25:e eller när de e) minsta lilla chans att
svara upp emot när det skiter sig i huset som ni har betalt alldeles för mycket för o sen anlitat "yrkesfolk"
bara för att dom var minst dyra o sa att de har aldrig varit några problem!!??
 
Inlägget är nedslående. Men, som tidigare verksam inom byggbranschen och numera flitig tittare på TV-program om byggfusket så måste man nog - bortsett från rent kriminella handlingar och nonchalans - åtminstone försöka förstå hantverkarna.

Många gånger får hantverkarna på plats - eftersom varje försök till dokumentation från byggherren saknas - försöka muntligen rekonstruera vad beställaren egentligen vill ha. Detta är första problemet; en hantverkare har en mycket begränsad utbildning inom konstruktion och tillhörande ritningsdokumentation. Han är dock mycket bra, att utifrån en ritning, på att få saker gjorda på ett hantverkarmässigt sätt. Men tänk er själva att ställas inför uppgiften att bygga någonting för en främmande person utan någon form av underlag.

Min teori är att alla dessa heminredningsprogram, ofta till ljuv musik eller någon förstående "Arg snickare", som helst vill krama sin kund, har invaggat många i troendet att "det här med bygge är väl inte så svårt".

Visst, byggbranschen har starka protektionistiska inslag och den rent kriminella delen är inte heller obetydlig. Förändringspotentialen har väl heller inte varit så stor.

Att en förändring av attityden behövs är väl helt klart. Men ur ett tekniskt, ekonomiskt och inte minst juridiskt perspektiv är "småhusbranschen" ett rent råttbo. Och har man ett rymligt samvete finns här pengar att tjäna på lösa underlag.

En allt mer utbredd attityd till arkitekter, byggnadsingenjörer och jurister är att dessa är en "onödig" yrkeskår med ohemula ersättningsnivåer. I kölvattnet av alla dessa "bygg-mys-program" med den ständigt ljuva bakgrundsmusiken, ofta i ett svenskt sommarlandskap, ligger det nära till hands att "rationalisera" bort dessa yrkesgrupper. Resultatet: eskalerande kostnader, undermålig kvalitet och ibland rent livsfarliga fel (främst inom el och hållfasthet).

Själv jobbade jag flera år i byggbranschen som byggnadsingenjör. Tyvärr finns denna "fixar-kultur" även bland stora beställare. Undermåliga ritningar, usla beskrivningar, OSL (= Osäkert läge, det vill säga man har ingen aning var högspänningskablar eller rör ligger någonstans). Resultatet: skenande kostnader för nyproduktion av bostäder eller trafikanläggningar i mångmiljardklassen.

Jag insåg att denna kultur inte var något för mig och lämnade branschen. Något jag inte alls ångrar. Men jag beklagar utvecklingen inom branschen. Och jag följer med stort intresse vad som sker inom denna bransch.

Och ett litet råd till alla som går i tankar att själva bygga ett nytt hus: undvik alla modelösningar a la Dallas-villa, Nyfunkis, euro-style eller finska "honka-tonka"- hus made in Estland med fusktimmer. Undvik vidare valmade tak, enorma joddlarbalkonger, exklusiva material och/eller 3 mkr-villor. Använd istället klassiska, svenska husritningar, som finns att få med komplett dokumentation för några hundralappar. Låt en entreprenör bygga stommen och några få rum, med hjälp av dessa tydliga handlingar. Undvik "muntliga överenskommelser". Ni kommer inte att bli besvikna.
 
T-H:s skrev:
O dom promisserna har inte ni lättlurade,snåla,översittsväskedängare som inte har en aning om vad er egen
tjänst hos er arb.givare kostar (förutom de ni får in på kontot den25:e eller när de e) minsta lilla chans att
svara upp emot när det skiter sig i huset som ni har betalt alldeles för mycket för o sen anlitat "yrkesfolk"
bara för att dom var minst dyra o sa att de har aldrig varit några problem!!??
Bruttolön x 1.3142, testa google om du inte vet. Då kan du även söka lite info om skrivspråk, kommatecken och punkt.

/putte
 
Hej, har nu läst denna tråd i sin helhet och den är lååång...

Tyvärr finns det rötägg överallt, det går inte att certifiera bort med typ www.sakervatten.se eller liknande, även rötägg kan klara tentor/prov.

Jag vet många som stolt berättar att de är det ena än det andra inom byggsektorn

Det absolut viktigaste är kommunikation om ett projekt skall löpa enligt plan, före under och efter, se till att ha en bra kontakt med installatören, fråga om deras montörer gått i skola eller är under utbildning. Inget av detta garanterar i och för sig att montören/erna sedan gör ett klanderfritt arbete men en bit på vägen.

Sedan behöver jag väl inte nämna att man alltid skall begära specificerad offert med tillkommande och avgående priser ifall man gör ändringar under resans gång, inte ner på samtliga detaljer men åtminstone det som kostar mer än en femhundralapp i styckepris kan man begära få redovisat. Det finns många saker man bör tänka på och en hel del kan man faktiskt läsa sig till på detta forum tack och lov.

Var man är född har inget med kompetens att göra, glöm inte det.
 
Hej Putte,
kolla Google om du inte vet....

Kostnaden för en anställd kan delas upp i:
- Lön för arbetad tid
- Semesterlön, alternativt semesterersättning
- Sjuklön
- Arbetsgivaravgift enligt lag / Egenavgifter
- Avtalade socialförsäkringar
- Särskild löneskatt
- Övriga kostnader för lokalt överenskomna förmåner

arbetsgivaravgifterna lika för både arbetare och tjänstemän, totalt 32,46 % på bruttolönen enligt nedan.
Avgift för: Procent
Ålderspension 10,21
Eferlevandepension 1,70
Sjukförsäkring 10,15
Arbetsskadeförsäkring 0,68
Föräldraförsäkring 2,20
Arbetsmarknadsavgift 4,45
Allmän löneavgift 3,07
Summa 32,46

Särskild löneskatt utgår på pensionskostnader med 24,26 % på pensionspremien. Detta kan beräknas till c:a 0,85 % på bruttolönen för arbetare och c:a 3 % på bruttolönen för tjänstemän

Och sedan finns det avtalsförsäkringarna, som skiljer sig mellan arbetare och tjänstemän

Räkna med bruttolön x1,65 så ligger du nära sanningen
 
Vissa gånger jag anlitat hantverkare hade jag nog antagligen gjort jobbet bättre själv i efterhand, men ibland kan det vara skönt att slippa chansa också om man är oerfaren.
Dessutom kan det vara svårt att gräva utan grävmaskin och koppla el utan tillstånd m.m.
Men sammanfattningsvis, allt man anser sig klara av, gör man nog bäst själv.
Hantverkare är bra när man vill betala för att slippa ett arbete, eller anser sig inte klara ut det på egen hand, men så här på rak arm kan jag inte komma på när jag fått hjälp utan att något blivit fel, men vill inte hänga ut någon, eftersom jag är nöjd med den hjälp jag fått men visst slarvas det en hel del..
Problemet i grund o botten är väll att det blivit för mycket standard att hantverkare är slarviga och jobbar sakta men ändå kan ta bra betalt, pga att för många vill ha hjälp, skulle fler bygga själva skulle de inte ha lika mycket att göra.
Har man fullt upp kan man ju ta vilket pris som hellst så länge man har kunder..
 
hej.
dom flesta vet nog härinne att jag e snickare...:rolleyes:
nuförtiden går byggandet i rask fart, uthyrningsföretag blommar upp hela tiden...
senast härom veckan kom det in en ny kille på jobbet...
hade lånat någon blåställ, står biltema på hammaren å skorna va ett par loofers:cool:.
snickare???
man blir förbannad.
alla föds till snickare verkar det som, ett enkelt yrke, alla har hammare, såg, maskiner hemma alla e snickare....
men, det finns en yrkesstolthet!!!
bara för jag burit en gipskniv i många år på mig kan jag ej klampa in på thorax klininken på sahlgrenska å säga: tjena tänkte göra en hjärt operation här...:x

jag håller med många här inne om att byggbranschen e smårutten...
sen måste jag säga varningens ord till er beställare att när ROT kom så saftades fakturorna me...många firmor utnjyttjar detta.
för att vara rätt fullfjädrad inom ett yrke tycker jag från min mun att man skall iaf ha 10 år i yrket för att kunna säga man är en snickare röris.elis m.m.m.

nån skrev här att han kikade in sina bekantas hus där firmor vart...
det har jag som yrkesskada att vart jag än går så kollar man...
har många vänner som byggt sj utan va i braschen å det ser för.... ut samt vart mindre nystartade firmor som jobbat...man vet ej om man skall skratta lr gråta....
nu är jag sj väldigt pedantisk.

ett nytt varningstecken på er beställare som ni kan tänka på:
en snickare som har massa fog m.m utdraget på brallorna skall ni be vända å åka, lr komma med hammaren i bakfickan mm.m.
oeriösa samt varför ha massa fog på brallan? jo, han kan inte sitt yrke, fog tillhör ej en snickare, målaren använder detta.
sätter man lister m.m å använder fog? SÅGA OM Å GÖR RÄTT!!!!

nu blir nog vissa arga på mig här kanske men kritik tar jag om den är rättfärdig.d^_^b

ursäkta om texten e lite rörig men man e faktiskt förbannad på alla*jag kan detta yrke me människor*

mvh
estwing
 
estwing skrev:
ett nytt varningstecken på er beställare som ni kan tänka på:
en snickare som har massa fog m.m utdraget på brallorna skall ni be vända å åka, lr komma med hammaren i bakfickan mm.m.
oeriösa samt varför ha massa fog på brallan? jo, han kan inte sitt yrke, fog tillhör ej en snickare, målaren använder detta.
sätter man lister m.m å använder fog? SÅGA OM Å GÖR RÄTT!!!!

nu blir nog vissa arga på mig här kanske men kritik tar jag om den är rättfärdig.d^_^b
:D:D:D

Kan bara skratta och le lite...
Jag har kämpat varje gång jag köpt nya byxor med att jag ska sköta mig och inte dra fingrarna på låren men inte fan håller det många dagar... hehe
Allt från lim, silicon, fog m.m hamnar där eftersom det är närmsta möjligheten tyvärr.
Man kan ju använda fog i andra lägen än vid listning för det skulle jag aldrig sjunka till att göra... för då är investeringen i Kapexen meningslös också. ;)

Välkommen tillbaka förresten... längesen jag såg dig aktiv härinne... d^_^b
 
AndersT skrev:
En snickare här i bygden har som företagsidée:

- kom alltid i tid
- lova aldrig för mycket
- städa noga efter sig
- gör vad man ska göra
- gör färdigt, inga halvfärdiga jobb


Gissa om han får mycket jobb? :D
Det finns fler varianter som fungerar.
Min rörmokare gör så här

- kommer när han har tid och lust. Är det någon som i hans ögon har mer akuta problem åker han dit istället
- lovar ofta för mycket
- städa noga efter sig
- gör vad man ska göra
- gör ibland halvfärdigt, sen kan man få tjata allt från någon vecka till något år innan han kommer. Samma med faktureringen. Allt från 1mån till något år kan det ta innan fakturan kommer :)

Men sen är han extremt snäll och hjälpsam. Har minimalt påslag, låg timkostnad, har han några beg delar så återanvänder han så gott det går och du vill ha ett billigt jobb. Man kan åka hem till honom när som helst och få god råd eller delar man akut behöver.

Han har jobbat så hela sitt liv och har hur mycket jobb som helst (han skulle ha gått i pension men han säger att folk ringer ändå så han jobbar vidare)d^_^b
 
Camilla K skrev:
Räkna med bruttolön x1,65 så ligger du nära sanningen
Hej Camilla.

Jodå man kan räkna på olika sätt, jag räknade bara in arbetsgivaravgifterna som kommer ovanpå bruttolön. Semester lön, är också lön som kommer i kuvertet, så de 12% tog jag inte med och arbetsgivaravgifterna som idag är 31,42 enligt skatteverket.

Mitt inlägg var inte på något sätt avsett att reda ut vad det kostar att vara arbetsgivare, utan snarare ge ett svar i nivå med föregående inlägg där andemeningen var att man inte skulle kritisera kvaliteten på en hantverkare om man inte vet vad det kostar.

Jag har varit arbetsgivare själv i rätt många år och lönekostnaden är visserligen den enskilt störta utgiften, men långt ifrån de enda.

/putte
 
Putte putte.
Man får be om ursäkt om skrivspråket inte e av högsta klass.
De e dock mina kunskaper i mitt hantverk/företagande!
För dagen ca 750 kunder i reg.Inte en enda som e missnöjd med
utfört arbete.Visst kostar det men man får se det på 50 års sikt.
Du behöver inte försöka ändra nivå på dina inlägg den e densamma.
Googla på nu så hittar du snart tips om hur + - / x ska andvändas.

Här kommer några kloka ord från en klok man.

Det finns knappast något i denna värld som inte kan tillverkas/produceras med lite sämre kvalitet och därför
säljas lite billigare.Därför blir människor ett lätt byte för sådana produkter och producenter.
Det är oklokt att betala för mycket men det är ännu värre att betala för lite.När du betalar för mycket förlorar
du bara lite pengar.Betalar du för lite tappar du ofta allt,för den köpta varan inte håller för det den var
tänkt att andvändas till.
Producentens/säljarens mål bör vara att det är förbjudet att sälja varor med hög kvalitet till lågt pris.
Där som du får det lägsta erbjudandet får do också räkna med att betala lite extra för risken.
Där du har råd att betala för risken har du också råd att betala för bättre kvalitet.
John Ruskin 1819-1900

Må väl alla o var snälla mot hantverkarna,vi e inte så många kvar nu!
 
Tja, om man inkluderar bilmekaniker bland hantverkare så har jag varit med om varenda punkt i listan i startposten.

Det sagt, så har jag också varit med om väldigt bra hantverkare, så jag drar inte alla över en kam. Man får se det som läropengar, de som straffar ut sig går man inte till igen, och de bra återkommer man med glädje till.

Just det där med att lämna offerter (eller, för den delen, att skicka faktura) tycks vara något som är speciellt svårt för dem. Jag tror att de känner sig trygga i sitt hantverk, men att pappersgörat är lite otäckt och undviks därför in i det sista.

Ett litet tips som funkar väldigt bra (inte bara med hantverkare), är att göra det till en vana att bjuda på en kopp kaffe och lite fikabröd. Ni kan inte ana hur mycket lite wienerbröd och bullar kan göra för att få ett positivt samarbete. Var också noga med att inte bara gnälla på det som är fel, visa också uppskattning för det som är bra. Tyvärr får man alltför sällan höra när man gjort något bra, så visa intresse och ge beröm.
 
Anlitade en firma dränera grunden. Den drivs av en Lett och de flesta, för att inte säga alla, som jobbar i den är balter. Den är dock registrerad i Sverige med f skatt. Ägaran var lite osäker på om han kunde hitta någon som kunde gräva på vår lite knepiga tomt så han anlitade ett par svenska killar som skulle komma och sköta grävmaskinen. Detta skulle göras i början på september. Efter att grävmaskinisten gång på gång antingen skjutit på överenskommen tid eller helt enkelt struntat i att komma så var måttet rågat igår när han (den svenska grävmaskinisten alltså) sade att "kanske till våren". Ägaren av firman och den som jag köpt dräneringen av beestämde sig för att de gräver för hand istället och struntar i grävmaskinisten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.