"Det kanske fastnar i något spamfilter någonstans?"

Byggahus sände ett tag ut nyhetsbreven i enbart HTML, vilket automagiskt get högre spampoäng. Det förefaller fixat nu.

Redigerat:
Hej
köp stomen på ikea och luckor på ett ställe som du tycker har bra kvalite.
Har nyligen byt kök köpte mitt på kvick rätt billigt men mycket strul med fel delar men efter så sådär 7 gånger fram och tillbaka så blev det bra d^_^b

smile32 skrev:
Hej
köp stomen på ikea och luckor på ett ställe som du tycker har bra kvalite.
Har nyligen byt kök köpte mitt på kvick rätt billigt men mycket strul med fel delar men efter så sådär 7 gånger fram och tillbaka så blev det bra d^_^b

Om det inte vore för att Ikea har 19mm stomme? och de flesta andra har 16mm!

cullberg skrev:
Om det inte vore för att Ikea har 19mm stomme? och de flesta andra har 16mm!
...och dessutom är inte Ikeas 60-skåp 600mm som andras... de är 598mm
(Alla deras skåp är alltså 2mm mindre än normalfallen och de uttrycker sig alltid i cm) :@

598 - 2x19mm = 560mm innermått
600 - 2x16mm = 568mm innermått

Detta har betydelse när luckorna kommer på... ;)

Paul-Staffanstorp skrev:
...och dessutom är inte Ikeas 60-skåp 600mm som andras... de är 598mm
(Alla deras skåp är alltså 2mm mindre än normalfallen och de uttrycker sig alltid i cm) :@

598 - 2x19mm = 560mm innermått
600 - 2x16mm = 568mm innermått

Detta har betydelse när luckorna kommer på... ;)
Så sant, och detta gör också att det blir svårt att få in "riktig" inredning ifrån andra tillverkare om man av någon underligg anledning skulle vilja det. Hur är det föresten med djupet på Ikeas stommar, dom flesta andra har 565mm som standard. Med bänkskivedjup på 600. Har för mig att Ikea har 620 djup på sina skivor.

Jäpp... och 580 djup på stommarna...

De är ju inte riktigt som alla andra... ;)

Jag skulle vilja pusha för att anlita ett snickeri istället för en köksfirma. Om man nu har så tilltagen budget att man tittar på Puustelli så förstår jag inte varför man inte går till ett lokalt snickeri och får skåp och luckor som precis passar in i köket och hemmet. Om man som vi vill ha stommar och luckor i massivt trä så är det en jättebra lösning. Vårt mål med köket var att det, med ommålning och ev. byte av "hårdvara" som gångjärn vart tionde/tjugonde år, skulle hålla lika länge som det gamla köket - dvs. en sjuttio år. Det kostar naturligtvis, men jag njuter varje gång jag öppnar ett skåp (lackerade luckor och utsidor på skåp) och ser furun inuti. Ett kök med fanér och laminat är inte ett kvalitetskök för min del.

Till tvättstugan köpte vi skåp från IKEA däremot, och har inga klagomål hittills. Vi hade samma snickare som monterade kök och tvättstuga, och han tycker det är roligare att montera IKEA-skåp som han behövde anpassa och hitta speciallösningar för att få mesta möjliga användning av ytan än att montera ett skräddarsytt kök. Inte riktigt vad vi hade trott! Men oavsett vilken pris- och kvalitetsnivå man väljer så betyder planering och montering väldigt mycket.

E Home's kök Sentens målar sina luckor med 7 lager färg, det tror jag knappast att IKEA gör. Möjligtvis 3-4 gånger för det märks en otrolig skillnad på finishen på dem.

Väldigt många skriver att en negativ sak med IKEAs kök är att de inte finns i så många olika bredder så det behövs mycket passbitar etc. Men jag undrar lite, om man nu renoverar ett helt kök, hur svårt är det att vid renoveringen "fixa till" köket så man får in skåp med standardmått? Det måste ju vara mycket bättre att fixa till det redan innan man monterar skåpen?

På nåt vis känns det som dålig planering av köket om man behöver en massa måttanpassade skåp...

(Och en anledning till IKEAs standardmått är väl att det skall funka med all deras inredning? Skåp med specialmått måste man ju ha inredning med specialmått till?)

Nerre skrev:
Väldigt många skriver att en negativ sak med IKEAs kök är att de inte finns i så många olika bredder så det behövs mycket passbitar etc. Men jag undrar lite, om man nu renoverar ett helt kök, hur svårt är det att vid renoveringen "fixa till" köket så man får in skåp med standardmått? Det måste ju vara mycket bättre att fixa till det redan innan man monterar skåpen?

På nåt vis känns det som dålig planering av köket om man behöver en massa måttanpassade skåp...

(Och en anledning till IKEAs standardmått är väl att det skall funka med all deras inredning? Skåp med specialmått måste man ju ha inredning med specialmått till?)

De flesta andra har mått på bänkskåp som är 20-30-40-50-60-(70)-80-100-120cm
Detsamma gäller med väggskåp.

Detta har inte Ikea, och på så vid blir det svårarare att få ett bra plannerat kök.
Jag tycker att ett bra ritat kök skall ha passbitar, men inte för stora.

cullberg skrev:
De flesta andra har mått på bänkskåp som är 20-30-40-50-60-(70)-80-100-120cm
Detsamma gäller med väggskåp.

Detta har inte Ikea, och på så vid blir det svårarare att få ett bra plannerat kök.
Jag tycker att ett bra ritat kök skall ha passbitar, men inte för stora.
IKEA tycks faktiskt ha bredderna 30, 40, 50, 60 och 80 cm iaf och det kommer man väl ganska långt med. Dock verkar deras väggskåp bara finnas i höjderna 70 och 92 cm. Vedum tex har 572, 700, 850, 988 och 1138 mm att välja på.

Argumentet att man ändå vill byta om 10 år och därför lika bra kan ta det billigaste tycker jag är ganska dåligt. Det är ju fortfarande ganska mycket pengar och om man var 10de år byter till ett nytt "billigt" kök får man ju aldrig den där extra touchen av kvalitet. Synd på något man använder såpass ofta och mycket (iaf jag). Men vill man bara kunna byta utseende för att visa att man hänger med i trenderna så låt gå för det...

PrinsValium skrev:
IKEA tycks faktiskt ha bredderna 30, 40, 50, 60 och 80 cm iaf och det kommer man väl ganska långt med. Dock verkar deras väggskåp bara finnas i höjderna 70 och 92 cm. Vedum tex har 572, 700, 850, 988 och 1138 mm att välja på.

Argumentet att man ändå vill byta om 10 år och därför lika bra kan ta det billigaste tycker jag är ganska dåligt. Det är ju fortfarande ganska mycket pengar och om man var 10de år byter till ett nytt "billigt" kök får man ju aldrig den där extra touchen av kvalitet. Synd på något man använder såpass ofta och mycket (iaf jag). Men vill man bara kunna byta utseende för att visa att man hänger med i trenderna så låt gå för det...

Ja det kan vara så, men däremot verkar det begänsat om man tex skall ha lådor i ett 50cm skåp!

Håller helt med dig på den andra punkten.

Jag å andra sidan har svårt för folk som är så fokuserade på den där "touchen av kvalitet". Jag får känslan av att då ska man föredra BMW och Mercedes före Toyota, när det egentligen är Totyota som har "bäst" kvalitet.

Nerre skrev:
Jag å andra sidan har svårt för folk som är så fokuserade på den där "touchen av kvalitet". Jag får känslan av att då ska man föredra BMW och Mercedes före Toyota, när det egentligen är Totyota som har "bäst" kvalitet.
Bara man aktar sig så man inte jämför med Tata istället för Toyota så är det väl fritt fram att börja dra paralleller... Jag tycker IKEA har tagit sitt koncept "samma vara, lägre pris" ett par steg för långt. Även det som förut var helt ok har fått lida av besparingarna. Dålig kvalitetskontroll, billigare lösningar, sämre beslag osv. Jag vet iofs inte om köken håller jämnare kvalitet.

För att piffa upp tråden lite så bjuder jag på ett par bilder =) Helt dagsfärska och jag har visst en lampa att byta. Vill slå ett slag för rostfri bänk också. Vet inte vad jag skulle göra utan min. Lättstädad och slabbsäker. Om jag någonsin flyttar kommer min lägenhet att säljas utan...

1zow5c0.jpg s4szkm.jpg

Vill ni ha kvalitet, så platsbyggt av duktig snickare.

Annars duger nog Ikea till 90% av populasen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.