Någon mer än jag som tycker detta är högst anmärkingsvärt? Vi har en lätt avsomnad tråd som denna, och helt plötsligt under loppet av en dag (14 okt 2010) kommer det in 45 inlägg, som ger ros åt IKEA och ris åt de övriga, mestadels skrivna som det 1:a inlägget dessutom.

Har hela IKEAS säljstab uppmanats att skriva här, eller va?
 
Raceman skrev:
Någon mer än jag som tycker detta är högst anmärkingsvärt? Vi har en lätt avsomnad tråd som denna, och helt plötsligt under loppet av en dag (14 okt 2010) kommer det in 45 inlägg, som ger ros åt IKEA och ris åt de övriga, mestadels skrivna som det 1:a inlägget dessutom.

Har hela IKEAS säljstab uppmanats att skriva här, eller va?
ja för det lär ju inte ha något att göra med att tråden är puffad i senaste nyhetsbrevet
 
Många i den här tråden påpekar att IKEA´s vitvaror inte är bra, och jag håller med dom är inte dom bästa.
Men det handlar om att IKEA säljer de absolut billigaste produkterna från Whirlpool och Elektrolux och att dessa tillverkare inte håller så hög kvalite. Men jag kan intyga att det är många andra vitvaror som också har problem med kvaliten.

Men de flesta vitvaror som IKEA säljer finns även hos andra återförsäljare fast då till ett betydligt högre pris och utan IKEA märket.

Man är ju absolut inte tvungen att köpa vitvarorna från IKEA bara för att man köper köket där. Men på grund av det otroligt låga priserna så blir det nog ändå så att de flesta även köper vitvarorna hos IKEA.

IKEA har "nyligen" infört en 5 års garanti på alla vitvaror utan extra kostnad som gäller varor från 1 augusti 2007. Om man tittar på vilkoren så motsvarar detta ungefär samma sak som de lagstadgade allmänna 2 års garantierna fast för ytterligare 3 år. Motsvarande försäkring brukar man få köpa hos andra vilket gör prisskillnaden ännu större.
http://www.ikea.com/ms/sv_SE/pdf/quality_brochures/vitvaror_garanti.pdf
 
Redigerat:
Hej!

I vårt första nya kök valde vi IKEA kök och la pengarna på granitskivor, vilket vi inte ångrade. I vårt nybyggda kök var vi fast i kökleverantör och vi kan säga med garanti att dyrare inte är lika med bättre kvalitet än IKEA.

Har ni tittat på Kvik de verkar ha prisvärda kök.

Ett tips på granitskivor (vilket vi valt igen. Om en gång haft går man inte tillbaka).
Kolla in DIAPOL. De finns på nätet. Vi är jättenöjda med dem och de var ca 30 % billigare
än andra leverantörer. Funkade klockrent.

Lycka till !

Lejlen
 
ferd123 skrev:
Vad som är ytterst viktigt är som alltid att man köper rätt produkt till rätt ändamål,ifall två stora barnfamiljer ska köpa tvättmaskin,den ena köper för 2990:- och den andra barnfamiljen köper en för 6990:- båda av samma märke och från samma inköpställe.Vems diskmaskin håller längst?
Vems diskmaskin? Ahaaa, en kuggfråga? :D
 
Microkatten
Hejduk..tig skrev:
Vems diskmaskin? Ahaaa, en kuggfråga? :D
hahaha!
 
KungAnka skrev:
Hurtsarna i garaget är från en gammal verkstad. Jag är 4:e ägaren och dom e fulla med skruv och motordelar. Kullagrade skenor och allt i metall, så det håller bra ändå. Det är bara skåp för förvaring. Inte så glansiga dom heller. Men inget jag vill ha i mitt kök. ;)
Nej, det kan jag gott förstå! Men nu ska vi inte jämföra äpplen och päron ;-)
När jag skulle renovera köket i min nyinköpta sommarstuga så föreslog flera av mina vänner att jag skulle köpa rubbet på IKEA - snabbt och bekvämt (och billigt). Jag tog i stället rätt på de gamla traditionella skåpen (som ursprungligen kommit från ett äldre hus som renoverats) och som nog hängt med lika länge som de jag har hemma, (61 år faktiskt, jag skrev fel i går). Med lite målarfärg så blev det fint och ändamålsenligt. Den kvaliteten är svår att få tag på idag och målerijobbet tog nog inte mer tid än monteringen av nya skåp. Jag blev bara lite förvånad och störd av att ingen i min omgivning hade kommit på samma tanke, dvs. kunde inte uppskatta gedigna material. De såg bara att de var slitna på ytan.
Att moderna skåp hade sett malplacerade ut i en gammal timrad stuga är en annan sak - där går väl meningarna isär.

Lisa
 
jensax1 skrev:
Många i den här tråden påpekar att IKEA´s vitvaror inte är bra, och jag håller med dom är inte dom bästa.
Men det handlar om att IKEA säljer de absolut billigaste produkterna från Whirlpool och Elektrolux och att dessa tillverkare inte håller så hög kvalite. Men jag kan intyga att det är många andra vitvaror som också har problem med kvaliten.
IKEAs produkter är tillverkade utav antingen Whirlpool eller Electrolux, i deras respektive fabriker.Utifrån IKEAs ritningar och kravspecifikationer. Så IKEA är IKEA och skall inte blandas ihop med kvaliteten på Wpool eller Elux. Alla IKEAprodukter har unikan namn och nummer som inte återfinns i sortimentet hos vare sig wpool eller elux. Vilken tillverkare som är bäst är upp till var och en att bedöma.

Personligen är jag supernöjd med min helinteg. diskmaskin från Elux
 
Hjortis skrev:
ja för det lär ju inte ha något att göra med att tråden är puffad i senaste nyhetsbrevet
Och vad skrivs det där då?
 
Hej Yrrol!
Jag har ett bra tips till dig och många andra som går i kökstankar. Titta in till Pi Måleri & Kakel på webben.
Vi har köpt ett fantastiskt kök från dem som vi är mycket nöjda med.
Man har stora möjligheter att välja format på skåp osv. Vi har haft vårt kök i två år och är fortfarande jättenöjda.
Vi tittade på IKEA och Kvick bl a men vårt val blev ett Arens kök från Måleri & Kakel. Kan rekommenderas varmt.
Man höll vad man lovade med pris, leverans och kvalitet.
hälsningar kerstin
 
Raceman skrev:
Någon mer än jag som tycker detta är högst anmärkingsvärt? Vi har en lätt avsomnad tråd som denna, och helt plötsligt under loppet av en dag (14 okt 2010) kommer det in 45 inlägg, som ger ros åt IKEA och ris åt de övriga, mestadels skrivna som det 1:a inlägget dessutom.

Har hela IKEAS säljstab uppmanats att skriva här, eller va?
Det kanske är ett ämne som engagerar:

1: Vi är många som fått ompröva våra fördomar om IKEA.
2: Det roligt att berätta om något man upplevt som väldigt bra.
3: Det blir ännu roligare när vissa som gärna vill betala mer rynkar på näsan åt IKEA.

IKEAs säljstab jobbar med sina kunder och gör det bra. På vårt kök (37000:-, inga vitvaror) missades 2 dörrhandtag och 2 luckdämpare.
 
Länk till PiMåleri och Kakel, man säljer också myckert bra fönster som vi är jättenöjda med, går att beställa i olika format och färger. Mycket prisvärt och snyggt.

http://www.pimaleri.se/index.htm
 
omnivor skrev:
IKEAs produkter är tillverkade utav antingen Whirlpool eller Electrolux, i deras respektive fabriker.Utifrån IKEAs ritningar och kravspecifikationer. Så IKEA är IKEA och skall inte blandas ihop med kvaliteten på Wpool eller Elux. Alla IKEAprodukter har unikan namn och nummer som inte återfinns i sortimentet hos vare sig wpool eller elux. Vilken tillverkare som är bäst är upp till var och en att bedöma.
Tyvärr så tror jag du har fel! Jag skulle köpa ny häll+ugn för lite sedan efter som mina vitvaror från IKEA hade gett upp efter ca 5 år. q(;^;)p

Jag kollade noga upp alla intressanta modeller från IKEA och jämförde med andra märken och försäljare. Jag blev själv lite förvånad när jag hittade exakt identiska Elektrolux produkter hos Mediamarkt, saknade bara IKEA märket. Tror inte dom har handlat på IKEA och skrapat bort IKEA märket ;)

Har dessutom pratat med ett par reparatörer om kvalite på vitvaror och dessa två är dom som håller sämst oavsett var de är inköpta.

IKEA som STOR kund har självklart sin egen serie hos dessa tillverkare men det är i grund och botten samma produkter som de säljer via andra återförsäljare.
 
jensax1 skrev:
Tyvärr så tror jag du har fel! Jag skulle köpa ny häll+ugn för lite sedan efter som mina vitvaror från IKEA hade gett upp efter ca 5 år. q(;^;)p

Jag kollade noga upp alla intressanta modeller från IKEA och jämförde med andra märken och försäljare. Jag blev själv lite förvånad när jag hittade exakt identiska Elektrolux produkter hos Mediamarkt, saknade bara IKEA märket. Tror inte dom har handlat på IKEA och skrapat bort IKEA märket ;)

Har dessutom pratat med ett par reparatörer om kvalite på vitvaror och dessa två är dom som håller sämst oavsett var de är inköpta.

IKEA som STOR kund har självklart sin egen serie hos dessa tillverkare men det är i grund och botten samma produkter som de säljer via andra återförsäljare.

TAck för återkoppling! Det visste jag faktiskt inte, mycket intressant med mediamarkt.. känns klokast att skippa både ikea och look-a-likes då. Fast även om det yttre är likt så kan det klart vara olika kvalitetet på komponenterna under huven. Det är vad jag förmodar.

Jag vill passa på att slå ett slag för electrolux, min diskmaskin är supertyst, verkar välproducerad och snygg inuti och jag är helnöjd.
 
DanT skrev:
Det kanske är ett ämne som engagerar:

1: Vi är många som fått ompröva våra fördomar om IKEA.
2: Det roligt att berätta om något man upplevt som väldigt bra.
3: Det blir ännu roligare när vissa som gärna vill betala mer rynkar på näsan åt IKEA.
Innan de 14:e okt verkar ämnet inte ha engagerat speciellt mycket? Höjdes kvaliten på IKEA-produkterna den dagen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.