Har hört att el i badrum har blivit en historia i sig numera (från och med i år).

Något om att alla rör, apparater, uttag osv skall ha gemensam skyddsjordsplint i anslutning till badrummet. Men det gäller väl nyinstallation och inte komplettering. Låter tokigt. Har inte hunnit kolla hurvida ryktet stämmer och hur det är utformat.

bara en inflikning.

Menar du kompletterande skyddsutjämning? Det har väl funnits ett bra tag, sedan första utgåvan av SS 436 40 00?
Vad är det som är tokigt?
Den har skapat en hel del huvudbry och varierande tolkningar. Det senaste budet lär vara att skyddsutjämningen får göras i matande central, så i många fall blir det ingen skillnad mot huvudskyddsutjämningen.

Egentligen finns det väl ingen anledning, förutom att jag gillar när det är nytt och snyggt, och man slipper en separat kapsling för JFB... Materialet för en ny central verkar inte gå på så mycket, men sen blir det ju arbetstid på det också.

Jag har inte läst igenom det senaste budet.

Men han som sade det påstod att man Måste ha en gemensam plint för skyddsjord i anslutning till badrummet. Där allt som går till badrummet skall skyddsjordas vid badrummet.

Jag själv nöjer mig vid potentialutjämning på rör vart som i huset. Det han sa verkade orimligt, och kan vara en egen tolkning.

Så jag ska egentligen jorda rör och allt från samma grupp som TM? Fan vad det blev komplicerat att skaffa tvättmaskin :)
Det finns ju dessutom en annan grupp i badrummet också (belysning och rakuttag).

Elcentralen sitter typ 2 meter från badrummet, så det mäste väl nästan räknas som "i anslutning till"...

Jag funderade även lite över utseendet om jag bestämmer mig för att endast montera en JFB i separat kapsling bredvid nuvarande central. Hur drar man ledningarna till kapslingen? Klamrar man ett VP-rör som man drar FK i? Drar man ledningarna till och från JFB i samma rör i så fall? Vill ju inte ha fullt av massa rör och kablar på väggen... Nuvarande central är av plåt och har inga urtag för att dra ut kabel vad jag kan se. Klipper man då upp ett urtag för att ansluta en separat JFB?

JFB sätts bara i en liten plastkapsling kloss mot lämplig sida på centralen.
Uttag för ledningarna klipps upp i plåt och plast, ledning både fram och tillbaks i samma öppning.
Se bara till att skydda dem med en bit rör eller en muff så att det inte kan skära eller skava i kanterna.
Utseendemässigt blir det oftast helt ok.

uno83 skrev:
Så jag ska egentligen jorda rör och allt från samma grupp som TM? Fan vad det blev komplicerat att skaffa tvättmaskin :)
I princip ja - installerar man en ny jordad apparat i badrummet så bör man tänka efter lite för dom faror som ev samtidigt införs - vilken annan jord som finns i badrummet, vattenrör, ledande golv, armering etc. Åskan kan ge en potentialskillnad mellan t.ex vattenrör och TM, och det hjälper inte JFB mot, inte ens om den sitter i centralen.

Nu rekommenderas det inte att man skyddsutjämnar i befintliga badrum om man inte är 100% säker på att få med alla främmande ledande delar. Missar man nånting, t.ex armering eller aluplåt för elektrisk golvvärme, så kan det bli en farligare anläggning än tidigare.

Ok då räcker det alltså med JFB i centralen trots allt? Det är ju ett flerbostadshus, så jag har ingen aning om vad som eventuellt är jordat, men jag antar att man borde ha jordat åtminstone vattenledningarna i källaren eller liknande? Huset är från '83.

Hur blir det förresten om det visar sig att nuvarande FK som går från centralen till badrummet inte räcker till en extern kapsling? Kan elektrikern då skarva på de nuvarande trådarna i centralen, eller måste han dra nytt? Jag har inte tittat i centralen hur mycket "slack" det finns, men jag vet att trådarna kommer ut ur VP-rör i väggen bakom centralen.

Redigerat:
Jag tvivlar på att dom skyddsutjämnade 1983.

Det går att skarva. Men med två meter till badrummet så kanske elektrikern väljer att dra om. Spelar ingen märkbar roll tids/pengamässigt.
Men gruppen från badrummet ska ändå inte ut till JFBn för den skulle väl täcka hela huset? I och för sig kan det vara en ide att installera en 10mA JFB för enbart badrummet (både TM och resten i så fall).

Ja, det är ju huvudplanen. Jag har dock inte fått tummen ur och ringt nån elektriker än, så jag kollar upp de olika alternativen :)
Sen får vi se vilket alternativ det blir, beroende på pris.

Jag har nu fått installerat JFB och uttag i badrummet.
Nu har jag en relaterad fråga. Nu när det finns JFB, får man byta ut rakuttaget mot ett "riktigt" uttag?

Ja, om det är placerat utanför område 2.

När jag tittar på IP-zoner.pdf från ett tidigare inlägg i tråden så ser det ut att vara nästan precis på gränsen mellan område 2 och område 3. Närmaste hörnet på rakuttaget är nästan exakt 60 cm från blandaren på handfatet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.