Jag skulle snarare säga kring 4-5timmar för centralbyte med skriva centralförteckning på dator och mäta anläggningen/skriva protokoll som man ska göra nuförtiden
 
uno83 skrev:
Vad ska det vara för IP på uttaget i badrummet? Ska det vara IP44, eller räcker IP21? IP44 har väl (oftast) lock?
Beror på vilken zon den ska sitta i. Alltså hur långt ifrån duchhuvud/badkarskant.
 
Rrrrr skrev:
Jag skulle snarare säga kring 4-5timmar för centralbyte med skriva centralförteckning på dator och mäta anläggningen/skriva protokoll som man ska göra nuförtiden
Äh, en lägenhetscentral är ju bytt på max 1,5 timmar om allt går smärtfritt och sen kontroller/protokoll resten av tiden. Förteckningen kanske man inte ens behöver byta om man numrera lika som på gamla. Centraler för hus är en annan femma.
 
Det är bara 9 säkringar (7 grupper) som används, så det borde inte ta så lång tid. Numreringen borde bli samma som nuvarande. Jag höftade typ 15 minuter för att riva gamla centralen och märka upp fasledningarna med gruppnummer, och typ 45 min för att koppla in det nya. Men jag har ju egentligen ingen aning :)
 
Glufsglufs skrev:
Beror på vilken zon den ska sitta i. Alltså hur långt ifrån duchhuvud/badkarskant.
Det bör vara zon 3. Uttaget ska sitta på motsatt vägg mot dusch/handfat. Jag tror att avståndet mellan väggarna är runt 180 cm.
 
Då är det lungt med vanligt uttag då du ändå kastar in JFB i centralen.
 
Nja, det är inte säkert. Oklassat område betyder inte automatiskt torrt område. Standardhöjden för anslutningspunkt för TM är 1.2m, men det får sitta lägre för jag tror standardhöjden avser fast installation. Har du då t.ex avloppsslangen från TM ovanför så skulle jag välja IP44 på uttaget, speciellt om det blir ett utanpåliggande uttag.
 
Funderar på att sätta uttaget rätt högt. Är osäker på om det går att skjuta in TM ordentligt om uttaget sitter "bakom"...
 
mmm...man sätter så klart uttaget ovan tvättmaskinen, kolla hur långt upp sladden räcker först bara.
 
Sladden räcker nästan ända upp till taket, så det ska inte vara nåt problem. Tänkte nästan låta sätta det så högt att även en framtida torktumlare går in under (om den står på TM). Men man kanske inte ska köra TM och tumlare på samma grupp i alla fall?
 
Beror ju på om det tvättas så ofta så att dom jämt går samtidigt och om det är mycket annat på samma säkring som är igång. Kör du dom vid olika tillfällen så går det ju bra. Du kan klämma ut ungefär 2300W på en 10A säkring så det är ju bara att räkna och testa. Sätt då ett tvåvägs uttag så du inte behöver byta sen om du skaffar dig en tummlare.
 
Ja, det var det som var tanken. Nuvarande tvättmaskinsbrytare sitter på en egen grupp, så det kommer bara att vara TM och eventuellt framtida tumlare på den säkringen.
 
yxis skrev:
(Datanörden som inte vill att servern går ner placerar då servern och eventuella modem och routrar i ett köksskåp invid kylen och matar allt från kylskåpets uttag).
:S

Nej, datanörden kopplar dator, modem, etc. till en UPS för att skydda den mot en strulande jordfelsbrytare.d^_^b
 
En klassisk fråga:

Finns det någon anledning att byta hela centralen?

Om den du har är fräsch så kan den säkert fungera längre än du och jag lever.

Så länge vi fortfarande har kvar de vanliga lamphållarna (E27) så känns en gammal central som ett mindre problem, även om man kan få en stöt både av att stoppa fingrar i propphålen och i lamphållarna...
 
yxis skrev:
En klassisk fråga:

Finns det någon anledning att byta hela centralen?

Om den du har är fräsch så kan den säkert fungera längre än du och jag lever.

Så länge vi fortfarande har kvar de vanliga lamphållarna (E27) så känns en gammal central som ett mindre problem, även om man kan få en stöt både av att stoppa fingrar i propphålen och i lamphållarna...
Hur man än vrider och vänder på det så är det snyggare med en normcentral, ser man också till att ha utrymme så är det enklare och snyggare om anläggningen ska byggas ut, man behöver inte bygga på och bygga på med extra lådor vid sidan om så lände din-skenan har plats, man behöver inte bekymmra sig om att ha glömt att köpa hem säkringar, trafos, ringklockor, uttag kan fästas i centralen osv osv. Många fördelar finns även om man har en kanonfungerande och snygg gammal central.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.