24 133 läst · 39 svar
24k läst
39 svar
Hur bäst bygga skåpstommar till verkstaden?
Några bilder som utlovat. Skåpet är ett 40 skåp.
Tack för bilderna. Det ser ju smutt ut. Ganska enkelt också när man ser hur du gjort, det gäller bara att komma på det. Jag ser också att jag tänkte fel angående måtten. Jag tänkte att eftersom systainern är 40 bred så går den inte in i ett skåp med yttermåttet 40. Men du har tydligen kommit på att man kan vrida den 1/4 varv. Tänkte inte på det...:blushing:krijo1 skrev:
Då får jag fundera lite till på hur jag skall ställa skåpen, ett sådant hade ju varit fint att få in också.
Du länkade till biltemas expansionsbeslag. Dessa är ju bra mycket billigare än alternativen från Classe och Theofils(antar jag, har inte kollat priserna där). Jag antar att de är bra nog för detta? Skall man sätta dem i kökslådor så kanske det krävs högre kvalitet. I detta sammanhanget lär ivarjefall inte jag dra ut dem 45 ggr/dag. Här sitter de ju dessutom väl synliga om man skulle behöva lirka lite efter en tid.
Jag funderade också lite på hyllplanen från ByggMax som är de billigaste jag hittat: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-09040.aspxhecke skrev:Jag har byggt skåpstomme och luckor för ett stort vägghängt verktygsskåp i melamin belagda hyllplan.
Det blev riktigt bra. Sväljer oerhört mycket verktyg.
Anledningen att jag byggde själv var att jag ville utnyttja utrymmet maximalt till den förvaring jag tänkt ut. Fanns inget lämpligt skåp att köpa. Annars är nog IKEA varianten bra som du beskrev.
Nu kostar de visst 114 kr, har för mig att de låg på 99 kr för ett år sedan.
Nu ser jag också att de är 18mm, jag tänkte mig att de var tunnare men då är det kanske intressant.
Nu är ju inte priset egentligen så kritiskt och jag brukar normalt inte bekymra mig alltför mycket om vad saker kostar. En tusenlapp hit eller dit på detta kan egentligen kvitta. Men jag verkar finna något sorts konstigt nöje i att räkna och suboptimera när det gäller sådant här. Hade det gällt en bil eller soffa till vardagsrummet hade jag nog glatt betalat vad det kostar när jag hittat det jag vill ha. Men jag sparar gärna på enkronorna och strösslar med tusenlapparna. (Kanske för att jag inte klarar av att greppa summor över 1000 )
Men en viktigare poäng är ju som du säger att utnyttja utrymmet optimalt. Å andra sidan så måste det bli färdigt någon gång. Nu får jag tänka och mäta lite till när högskåpet lockar. Kanske jag skall ha två och då blir nästa mål att fylla upp dem med systainrar...
Några är från biltema och några från Classe. Ser ingen skillnad på dem, är ju en enkel konstruktion och ganska vanlig. Jag skulle inte tror att det är några problem med dem för lite hårdare användning däremot ska man nog vara försiktig med hur mycket vikt man belastar dem med. Så lådor med såna beslag funkar jätte bra men som sagt man ska nog inte fylla dem alltför tungt, då finns det nog bättre beslag.jac skrev:Du länkade till biltemas expansionsbeslag. Dessa är ju bra mycket billigare än alternativen från Classe och Theofils(antar jag, har inte kollat priserna där). Jag antar att de är bra nog för detta? Skall man sätta dem i kökslådor så kanske det krävs högre kvalitet. I detta sammanhanget lär ivarjefall inte jag dra ut dem 45 ggr/dag. Här sitter de ju dessutom väl synliga om man skulle behöva lirka lite efter en tid.
Jag köpte faktiskt mina Mellaminskivorna på Byggmax. Bakstycket är dock Plywood.
Alla fogar är kexade, limmade och skruvade. Jag valde att sätta en extra rand av silver Mellamin på kanten av dörrarna för att dölja skruvskallarna. Fördelen annars med mellamin är att du får en tålig yta som man slipper lacka (färdigt direkt). Modellerade mitt skåp i CAD:en innan bygget för att få allt rätt. Skåpet är ca 115 cm brett.
Skåpet sitter rejält fast i väggen då jag gissar att det väger närmare 300 kg med alla verktyg.
På insidan har jag satt upp Raacos verktygstavlor. Se bilder nedan.
Alla fogar är kexade, limmade och skruvade. Jag valde att sätta en extra rand av silver Mellamin på kanten av dörrarna för att dölja skruvskallarna. Fördelen annars med mellamin är att du får en tålig yta som man slipper lacka (färdigt direkt). Modellerade mitt skåp i CAD:en innan bygget för att få allt rätt. Skåpet är ca 115 cm brett.
Skåpet sitter rejält fast i väggen då jag gissar att det väger närmare 300 kg med alla verktyg.
Produkter som diskuteras: "Raacos"
Raaco
Raaco är det ledande företaget för kvalitativ och flexibel förvaring och har länge varit det främsta valet för verktygsförvaring för både professionella och kunniga amatörer. Sedan mitten av 1950-talet har de utvecklat och tillverkat
Läs mer
Men nu får du tydligen inte köpa ett enda verktyg till ...hecke skrev:Jag köpte faktiskt mina Mellaminskivorna på Byggmax. Bakstycket är dock Plywood.
Väldigt snyggt och trevligt skåp, man blir ju lite sugen.
Redigerat:
åååh ja GILLLAR'T!!!! läääängtar verkligen till den dagen då garaget o snickeriverkstan är klar! då ska jag oxå bygga lika fint! älskar ordning o reda
Hej!
Några av mina erfarenheter angående verktygsskåp.
Tänkte slå ett slag för OSB. Jag byggde mitt verktygsskåp med det. Enklast möjliga konstruktion, skruv och lim. Ingen ytbehandling, lite sandpapper längs kanterna dock. Valde OSB för att det var billigare än plywood (och det ser faktiskt inte helgalet ut, tycker jag).
Jag har använt pianogångjärn till dörrarna. Skruvarna som följde med kändes väldigt små, men tack vara att det var så många så blev det förvånansvärt stabilt. Där var det mest pill att få till en bra passning på gångjärnen för att dörrarna skulle stänga snyggt. Har även små magneter uppe i hörnen på varje dörr som håller dom stängda.
All inredning gjordes efter behov och är även dom i OSB. Det är väl lite si sådär. Småbitar tenderar att spricka eftersom materialet är ganska poröst.
Upphängningen är fransk som talats om tidigare. En gerad list upptill, och två klotsar nertill för att skåpet ska hänga vertikalt. Listen i väggen har jag fäst i reglarna i väggen. Det känns väldigt stabilt för det jag har i skåpet. Jag har inte lika djupa dörrar som Hecke. Använder för övrigt nästan uteslutande fransk upphängning i min lokal, vilken uppfinning!
Lite bilder från byggandet: http://www.manufakturstudion.se/tool_cabinet
Det är minst lika roligt att bygga metamöbler som riktiga möbler.
Posta gärna bilder.
/Mattias
Några av mina erfarenheter angående verktygsskåp.
Tänkte slå ett slag för OSB. Jag byggde mitt verktygsskåp med det. Enklast möjliga konstruktion, skruv och lim. Ingen ytbehandling, lite sandpapper längs kanterna dock. Valde OSB för att det var billigare än plywood (och det ser faktiskt inte helgalet ut, tycker jag).
Jag har använt pianogångjärn till dörrarna. Skruvarna som följde med kändes väldigt små, men tack vara att det var så många så blev det förvånansvärt stabilt. Där var det mest pill att få till en bra passning på gångjärnen för att dörrarna skulle stänga snyggt. Har även små magneter uppe i hörnen på varje dörr som håller dom stängda.
All inredning gjordes efter behov och är även dom i OSB. Det är väl lite si sådär. Småbitar tenderar att spricka eftersom materialet är ganska poröst.
Upphängningen är fransk som talats om tidigare. En gerad list upptill, och två klotsar nertill för att skåpet ska hänga vertikalt. Listen i väggen har jag fäst i reglarna i väggen. Det känns väldigt stabilt för det jag har i skåpet. Jag har inte lika djupa dörrar som Hecke. Använder för övrigt nästan uteslutande fransk upphängning i min lokal, vilken uppfinning!
Lite bilder från byggandet: http://www.manufakturstudion.se/tool_cabinet
Det är minst lika roligt att bygga metamöbler som riktiga möbler.
Posta gärna bilder.
/Mattias
Jag håller med om att OSB kan vara snyggt. Risken är bara att det kan bli lite mörkt i vissa sammanhang tycker jag. Men är det ljust och/eller rymligt runtomkring så kan det bli riktigt trevligt (som ditt skåp, ikmattias). Annars kan man ju måla det i någon vit nyans, jag tycker det blir en ganska trevlig struktur. Jag funderar faktiskt på att skippa gipsen och bara köra med OSB till väggarna OM jag bygger nytt garage framöver.
Det jag inte gillar med OSB är att kanterna blir så fnasiga men du verkar ju ha fått rätt på det med.
Det jag inte gillar med OSB är att kanterna blir så fnasiga men du verkar ju ha fått rätt på det med.
krijo1 - ditt högskåp måste vara 60 djupt, eller? Annars får jag inte ihop det med beslagen och fullutdrag. 40 djupt som jag hade tänkt mig funkar inte om man skall kunna dra ut systainern helt, vilket du verkar kunna.
Själv hade jag tänkt mig 40 djup på dessa skåp och ställa systainrarna på andra hållet. då bör det funka med skenor 400/730 mm. "Tyvärr" så innebär det att jag får bygga skåpet själv eftersom jag inte hittat något passande. Det blir lite trångt där jag tänkte ställa dem med 60 djup.
Anta att jag bygger ett högskåp med ca innermått h=200 cm, d=40 cm, b=43 cm. Jag gör dessa med hyllplan från byggmax (http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-09040.aspx). Tror ni att det räcker att göra en "låda" med bakstycke i vitfolierad masonite eller måste jag ha en fast "hylla" i mitten också för att det skall bli stabilt? Jag hade gärna sluppit detta för flexibilitetens skull. (Men det är ju inte själva stommen som skall flexa )
Själv hade jag tänkt mig 40 djup på dessa skåp och ställa systainrarna på andra hållet. då bör det funka med skenor 400/730 mm. "Tyvärr" så innebär det att jag får bygga skåpet själv eftersom jag inte hittat något passande. Det blir lite trångt där jag tänkte ställa dem med 60 djup.
Anta att jag bygger ett högskåp med ca innermått h=200 cm, d=40 cm, b=43 cm. Jag gör dessa med hyllplan från byggmax (http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-09040.aspx). Tror ni att det räcker att göra en "låda" med bakstycke i vitfolierad masonite eller måste jag ha en fast "hylla" i mitten också för att det skall bli stabilt? Jag hade gärna sluppit detta för flexibilitetens skull. (Men det är ju inte själva stommen som skall flexa )
Jag har nog lite frasiga kanter. Även ytan är ganska flisig, ganska lätt att få spetor om man drar handen över. Kanske kan man lacka det för en slätare yta. Har även använt OSB till en låda med hjul för spillbitar. Passar bra till grövre saker i verkstaden.jac skrev:
Använde gjutplywood (?) till mina lådfronter till en arbetsbänk. Blir ganska snygg kontrast mot ljust trä (ritning till bänken från woodgears.ca).
/Mattias
Jo, mitt skåp är 60 djupt.jac skrev:krijo1 - ditt högskåp måste vara 60 djupt, eller? Annars får jag inte ihop det med beslagen och fullutdrag. 40 djupt som jag hade tänkt mig funkar inte om man skall kunna dra ut systainern helt, vilket du verkar kunna.
Tror ni att det räcker att göra en "låda" med bakstycke i vitfolierad masonite eller måste jag ha en fast "hylla" i mitten också för att det skall bli stabilt? Jag hade gärna sluppit detta för flexibilitetens skull. (Men det är ju inte själva stommen som skall flexa )
Konstruktionen du nämner motsvarar den som mitt IKEA högskåp har, så det borde fungera.