24 281 läst · 39 svar
24k läst
39 svar
Hur bäst bygga skåpstommar till verkstaden?
Det går framåt, men inte särskilt fort....jac skrev:Anta att jag bygger ett högskåp med ca innermått h=200 cm, d=40 cm, b=43 cm. Jag gör dessa med hyllplan från byggmax ([länk]). Tror ni att det räcker att göra en "låda" med bakstycke i vitfolierad masonite eller måste jag ha en fast "hylla" i mitten också för att det skall bli stabilt? Jag hade gärna sluppit detta för flexibilitetens skull. (Men det är ju inte själva stommen som skall flexa )
Jag kom nu och tänka på en sak gällande sammanfogningen. Om jag gör som beskrivs ovan och gör sammanfogningen med Domino, är det några problem med att limma mot melamin/folie ytan på hyllplanen? Jag tänker på om limmet fäster mot denna yta. Någon som vet? Jag tänkte köra med vanligt vitlim alternativt PU.
Melanim är inte idealiskt att limma, men om du använde Domino så har du ju gjort hål in bakom melaimet, på båda bitarna, och det är där du limmar Dominon. Det är därifrån du sedan får styrkan i fästningen. Tvivlar du på styrkan, sätt in fler Dominos längs fästpunkten. En normal IKEA hylla som bär böcker sitter ofta på 2 5mm runda, 6 mm långa stift på var sida.jac skrev:Det går framåt, men inte särskilt fort....
Jag kom nu och tänka på en sak gällande sammanfogningen. Om jag gör som beskrivs ovan och gör sammanfogningen med Domino, är det några problem med att limma mot melamin/folie ytan på hyllplanen? Jag tänker på om limmet fäster mot denna yta. Någon som vet? Jag tänkte köra med vanligt vitlim alternativt PU.
--- Mats ---
Jag tänkte mest att jag kanske skulle ha mer limyta än vad jag fick från enbart Dominobrickorna. Men du har ju helt rätt i att IKEA hyllor mfl inte är limmade alls och de håller ju. Stommen är ju visserligen "skruvad" men en Dominobricka lär ju inte heller böjas, dras ut eller skjuvas av speciellt lätt. Ja, då finns det ju ivarjefall ingen anledning att anstränga sig med att försöka fräsa bort melaminet under fogen.
I bland är det svårt att sätta rätt perspektiv när man sitter själv på kammaren och funderar och snöar in på någon detalj.
I bland är det svårt att sätta rätt perspektiv när man sitter själv på kammaren och funderar och snöar in på någon detalj.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
På Axminster och flera ställen finns det ett par frässtål för att sätta lister på plyfa/OSB/MDF etc. Ett slags not och spånt. Skulle kanskeikmattias skrev:Jag har nog lite frasiga kanter. Även ytan är ganska flisig, ganska lätt att få spetor om man drar handen över. Kanske kan man lacka det för en slätare yta. Har även använt OSB till en låda med hjul för spillbitar. Passar bra till grövre saker i verkstaden.
Använde gjutplywood (?) till mina lådfronter till en arbetsbänk. Blir ganska snygg kontrast mot ljust trä (ritning till bänken från woodgears.ca).
/Mattias
vara något för OSB-konstruktioner. Gillar själv OSB mycket mer än spånskiva.
Snygg arbetsbänk förresten! En fråga bara: Går de nedre lådorna mot golvet? Hur tänkte du när du gjorde bänk utan sparklåda etc. (Ser i efterhand att skivan sticker ut ordentligt, så den frågan kan utgå).
Redigerat:
Intressant. Kan du länka till frässtålen?Mr Handyman skrev:
Tack! Ja lådorna går i stort sett i golvet. Det finns lite utrymme under bänken för en sockel som lådstommen kan stå på, har inte satt dit nån. Det funkar ändå.Mr Handyman skrev:
Vet inte riktigt vad sparklåda är för nåt. Har tydligen inte med en sån . Byggde enligt http://woodgears.ca/workbench/drawers.html. Jag la till en extra rad med lådor.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Oj, det tog tid, men här finns de stålen, de är inte så billiga. Har funderat på att också ha dem för hörn i skivkonstruktioner, dvs. trälisten är fräst på två sidor för att "ta emot" skivor från två håll. Får se när budgeten tillåter inköp av detta set...
Sparklåda brukar man väl kalla sockeln som finns längst ner, indragen 7-10cm på köksbänkar.
Sparklåda brukar man väl kalla sockeln som finns längst ner, indragen 7-10cm på köksbänkar.
Jag har från Cobolt änvänt en fräs (222-030 men man får bläddra på infogad länk http://www.tooltrust.se/100325_Katalog.pdf).Mr Handyman skrev:Oj, det tog tid, men här finns de stålen, de är inte så billiga. Har funderat på att också ha dem för hörn i skivkonstruktioner, dvs. trälisten är fräst på två sidor för att "ta emot" skivor från två håll. Får se när budgeten tillåter inköp av detta set...
Den du länkar till verkar bättre då den ger en vinkel i anliggningen, men Cobolts kanske kan vara bättre just för hörn av skivkonstruktioner.
Skulle vara intressant om någon kunde uttala sig om för och nackdel med respektive.
--- Mats ---
Jag hittade lite info om de där seten för kantning av skivor:
http://www.sawmillcreek.org/showthread.php?158569-Edge-banding-2-piece-router-sets
Slutsatsen är att de som har provat inte var sådär alldeles imponerade av dem.
Ett citat om länken skulle dö:
http://www.sawmillcreek.org/showthread.php?158569-Edge-banding-2-piece-router-sets
Slutsatsen är att de som har provat inte var sådär alldeles imponerade av dem.
Ett citat om länken skulle dö:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Ska bygga till en fritidshus: vilket alternativ är bäst?
Lösvirke & Timmerhus -
Hur bäst bygga en skalmur utanpå en lertegel vägg?
Byggnadsvård -
Bygga gäststuga med bastu eller bygga separat gäststuga och bastustuga?
Bastu -
Hur bygga staket på bästa sätt här?
Trädgård allmänt -
Bygga staket, bästa metod för att nyttja befintliga stolpar?
Grund & Markarbeten