ByggEva skrev:
Lustigt att detta ämne togs upp just nu. Vi har köpt en gård och vi visste att det var en del att göra. Men i helgen så skulle jag baka sockerkaka (har inte använt ugnen tidigare). Då upptäckte jag att det saknades lister på ungsluckan. Behöver väl inte säga att det tog 1,5 timme att få kakan färdiggräddad :surprised:(
Nu måste jag beställa en list till ugnen så att den funkar. Har god lust att skicka räkningen till förra ägarna, som inte informerade om detta. Vad tycker ni?
Du menar alltså att listen fanns vid kontraktsskrivningen men inte vid tillträdet?

injonil skrev:
Du menar alltså att listen fanns vid kontraktsskrivningen men inte vid tillträdet?
Allvarligt talat kollade/såg vi inte att det saknades en list på insidan av ugnen. Jag tycker det är en självklarhet att det ska finnas en sådan. Vi sålde själv ett annat hus innan vi flyttade till gården, och jag skulle aldrig drömma om att inte informera om en sådan sak. Mäklaren tillhandahåller ju dessutom blanketter som säljaren skall fylla om denne känner till fel och brister på hus, vitvaror etc.

Om man inte kan lita på dessa formulär någolunda, så kan man lika gärna skippa dessa hos mäklaren och själv gå med förstoringsglas när man kollar huset innan köp.

En fråga till trådstartaren:
På vilket sätt är spisen trasig?
Är du/ni säker på att spisen verkligen är trasig? D.v.s. har ni kollat att alla proppar är hela (eller automatsäkringar är påslagna)?
I de hem som har trefas (i princip alla enfamiljhus och vissa lägenheter) så är det standard med tre proppar där det ofta är så att en går till ugnen, en till två av plattorna och en till de återstående två plattorna. (Det kan också vara så att propparna parvis har med respektive tredjedelar av spisen att göra. Om en av propparna går sönder då så blir det så att en tredjedel av spisen funkar som den ska, medan resten fungerar inte alls om man bara försöker köra en platta (eller ugnen) i taget, däremot blir det viss rätt dålig värme om man försöker slå igång allt "trasigt" samtidigt).

Intermezzo: 1500 i självrisk för att byta en termostat... vad var det för dundertermostat? Är det verkligen så dyrt att få sånt lagat?

En fråga till alla i tråden:
Vad är rimligt att en säljare verkligen vet om sina egna prylar? Är det rimligt att kräva att säljaren vet att alla effektlägena på alla spisplattor verkligen fungerar? Är det rimligt att säljaren vet ifall ylleprogrammet på tvättmaskinen funkar, även om denne är hård djurrättsaktivist och inte äger ett ylleplagg?

hallonkräm skrev:
Har löst frågan med mäklaren kommer att få en rätt ok kompensation, hade annars tänkt fråga om man var tvungen att ta med sig smuttstvätt för att som köpare testa om tvättmaskinen fungerar... om det nu är jag som köpare som förväntas kolla att vitvarorna fungerar. i detta fall fanns det tecken på att säljaren borde känt till att spisen inte fungerade.
Intressant med den kompensation som mäklaren gett dig. Vad bestod den av?

Min spis hade aldrig varit använd på 10 ård^_^b (förutom största plattan) och ugnen spred god värme i köket d^_^bmen potatisgratängen tog 3 timmar på sig att bli färdigq(;^;)p. När vi upptäckte att glaset som sitter innanför det glas som man kan ta bort, inte satt fast ordentligt:S häpnade vi. Men vi löste detta med att sätta dit en bit korkunderlägg och litar på att ytterglaset trycker till lagomt mycket så potatisgratängen blir gräddad:wow:

Bör väl skriva att vi köpte vårt hus utan mäklare så jag hade aldrig orkat bestrida detta, inte heller att "propparna" går när vi kör spis, diskmasin och fritös eller micron samtidigt.

Ha det gott.

carrod skrev:
Bör väl skriva att vi köpte vårt hus utan mäklare så jag hade aldrig orkat bestrida detta, inte heller att "propparna" går när vi kör spis, diskmasin och fritös eller micron samtidigt.
Det är inte ett fel. Men du kanske var ironisk?

Hej

Trevlig diskussion, och bra att de löste sej.
Kan bara konstatera att det är ett rätt solklart fall, dock kan utgången av solklara fall bli både åt ena o andra hållet.
Man kan definitivt förvänta sej att spisen liksom kylen ska fungera, om de så månde vara 200 år gamla. Åldern har, som tidigare påtalats, ingen betydelse i dessa fall, då det kan förväntas att spisen skall fungera, eftersom inget annat påtalats.

Vad det gäller liknelsen med taket var farsan ute för samma sak när han köpte en kåk för en 20 år sen, säljaren fick stå för hela kalaset.

Eller om man efter tillträde upptäcker att det inte finns något vatten? Säljaren kanske då hävdar att nä, där har aldrig varit vatten i denna kåken!
Det är det väl ingen som hade köpt?? Eller kanske fanny tycker de?

Som alltid handlar det om sunt förnuft, de kan man komma långt på.

/Joakim

:) Om det står att spis (anordning för tilllagning av mat, enligt svenska akademins ordlista) ingår i beskrivningen av huset och det sedan står något där som inte fungerar är det väl ingen spis eftersom jag inte kan använda den för tillagning av mat.

Nyfniken skrev:
Det är inte ett fel. Men du kanske var ironisk?
Jag är ibland ironisk, men inte nu... men var och är garanterat trött just nu (efter en hård arbetsdag) och inte så uppmärksam på hur jag formulerar mig:(, för jag ser fortfarande inte vad jag skrivit tokigt, har lite svårt att få komman och punkt på rätt ställe och skriver inte helt grammatiskt rätt:blushing:.

Det enda jag ville veta med mitt inlägg var uppgörelsen med mäklaren. Att jag drog upp mina "småfel" beror nog på att jag ville få de på pränt och kanske inspirera en förstagångsköpare att titta på dessa detaljer. Detta hus, som vi bor i, är mitt första hus och jag har lärt mig mycket på dessa år. Skulle jag köpa ett annat äldre hus nästa vecka så vet jag, genom den hårda vägen, verkligen vad jag ska undersöka.

Ha det gott.

Yxis: Det kostade ca 800 för att byta ut hela elstyrningsdelen i kylen där temperaturregleringen fanns, sen ca 700 för arbetet x moms gick på ca 1900. Försäkringsbolaget betalade 400 kr och tidiagre ägaren självrisken på 1500.

Krasst sett så bedöms en vitvara som är äldre en 10 år sakna värde, mao funkar den eller inte spelar ingen roll då dess tillskott till fastighetsvärdet är zipp, nada, null.

För egen del vart detta mycket klart när vi flyttade in i vårat nuvarande hus.
Vid besiktningen vart det solklart att värmepannan måste bytas ut inom några år då den i princip hade gjort sitt även om den fungerade nu.

Pannan rasar mellan kontrakstskrivandet och tillträde... inte en chans till ersättning.. men o andra sidan varför skulle vi vara intresserade av en begagnad 30 gammal elpanna som någon skulle hittat på skroten o stoppat in.

Jag ser det hela mer som ett stort irritationsmoment och att det mer säger något om säljaren - en småsnål och oärlig person. Jag räknar med att gamla vitvaror går sönder och har budget för det. Men att prospektet innehåller en vitvara som sen visar sig ha för den som använder dem uppenbara fel (trasiga plattor, ugnsluckor, varm kyl, kall diskmaskin) det är så irriterande. Själv skulle jag deklarera såna som defekta eller ngt defekta. Man har annat att göra när man flyttar än att krångla med sånt här. Detta oavsett att det är mitt ansvar att undersöka dem vid köpet.

espace skrev:
Jag ser det hela mer som ett stort irritationsmoment och att det mer säger något om säljaren - en småsnål och oärlig person. Jag räknar med att gamla vitvaror går sönder och har budget för det. Men att prospektet innehåller en vitvara som sen visar sig ha för den som använder dem uppenbara fel (trasiga plattor, ugnsluckor, varm kyl, kall diskmaskin) det är så irriterande. Själv skulle jag deklarera såna som defekta eller ngt defekta. Man har annat att göra när man flyttar än att krångla med sånt här. Detta oavsett att det är mitt ansvar att undersöka dem vid köpet.
Jag förutsätter att du inte menar "säljaren - en småsnål och oärlig person" utan "köparen- en småsnål och oärlig person".

Då det är synnerligen osannolikt att säljaren har bott i huset med en icke fungerande spis mellan kontrakts skrivande och tillträde så ser jag det inte annat som en gnällig köpare som försöker pruta en sista 50-lapp i sista sekund.

Nimajneb skrev:
Jag förutsätter att du inte menar "säljaren - en småsnål och oärlig person" utan "köparen- en småsnål och oärlig person".

Då det är synnerligen osannolikt att säljaren har bott i huset med en icke fungerande spis mellan kontrakts skrivande och tillträde så ser jag det inte annat som en gnällig köpare som försöker pruta en sista 50-lapp i sista sekund.
Nej det skall du inte förutsätta att jag menar. Jag har råd och prutar inte för såna här saker. Säljaren däremot har skrivit ett prospekt innehållande saker som inte fungerar - det anser jag snålt och oärligt.

espace skrev:
Nej det skall du inte förutsätta att jag menar. Jag har råd och prutar inte för såna här saker. Säljaren däremot har skrivit ett prospekt innehållande saker som inte fungerar - det anser jag snålt och oärligt.
Håller med dig att det är snålt och oärligt. Men jag tror på karma :cool: att det du gör och säger mot andra slår tillbaka på dig själv. Men alla lever inte efter den devisen.
Jag skänkte bort mitt kylskåp när vi flyttade hit, vilken idiot tänker säkert en del nu, men den som hämtade det 4 år gamla kylskåpet hade INTE RÅD att köpa ett nytt och jag MÅR BRA när jag får ge bort saker.

espace skrev:
Säljaren däremot har skrivit ett prospekt innehållande saker som inte fungerar - det anser jag snålt och oärligt.
Hur kan du ha mage att påstå att säljaren varit oärlig på det sättet?

Sorry, men är du så naiv o tror att säljaren kanske levt i 6 månader utan fungerande spis så får det stå för dig själv. Men att kalla en sådan person oärlig är riktigt smaklöst.

Då vi inte har fullständig fakta så skall vi inte döma någon i förväg här, ska det spekuleras ska det göras på mest troliga grunderna och att spisen inte fungerade i samband med att mäklaren skrev annonsen är knappast ett troligt scenario.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.