10 248 läst · 37 svar
10k läst
37 svar
Ett egenritat värmesystem
Jag har förresten funderat på möjligheten att ha en grenad radiatorslinga. Hur realistiskt är det med tanke på flöde och liknande? Är det möjligt att grena av i tre olika slingor direkt efter ackumulatortanken och ändå använda en och samma pump? Eller kommer allt vatten oundvikligen hamna i en av dessa delslingor?
Så länge det är strypventilen/flödesinställningen på varje radiator som har "reglerauktoriteten", är det ofta inte något problem att ha flera slingor (Det har man normalt i de flesta installationer), är det ett ettrörssystem, kan man ha en strypventil "per slinga", i större installationer har man injusterbara strypventiler vid alla "förgreningar" (tex på stigarledning som ansluter till stamledning).
Ang. rördimensionering: Skall man göra detta enligt "handboken" finns det en hel del parametrar att ta in i beräkningen förutom själva rörens dimension, önskad överförd effekt, radiatorernas egenskaper (storlek), vilken drifttemperatur man vill ha (framledning- & returledningstemp) etc. Men jag tror inte du behöver gå upp över 1-tum (25mm) någonstans i din anläggning. 25 mm mellan panna & tank, liksom till shunten är helt ok..Elementslingorna bör klara sig med 15 mm, stigarledningar (stamledningar) mellan elementslingorna bör väl ligga nånstans därimellan...
Den nackdel man kan få vid för klena rör är att man behöver ett strörre pumptryck & därmed flödeshastighet i rören (Kan bli "oljud" / kavitation i värsta fall ).
Hittade lite info:
http://www.deltate.se/artiklar/Radiatorsystem/Radiatorsystem/konsten.htm
http://195.216.47.27/tp/pdf/6/6_901_dim_broschyr_102.pdf
Ang. rördimensionering: Skall man göra detta enligt "handboken" finns det en hel del parametrar att ta in i beräkningen förutom själva rörens dimension, önskad överförd effekt, radiatorernas egenskaper (storlek), vilken drifttemperatur man vill ha (framledning- & returledningstemp) etc. Men jag tror inte du behöver gå upp över 1-tum (25mm) någonstans i din anläggning. 25 mm mellan panna & tank, liksom till shunten är helt ok..Elementslingorna bör klara sig med 15 mm, stigarledningar (stamledningar) mellan elementslingorna bör väl ligga nånstans därimellan...
Den nackdel man kan få vid för klena rör är att man behöver ett strörre pumptryck & därmed flödeshastighet i rören (Kan bli "oljud" / kavitation i värsta fall ).
Hittade lite info:
http://www.deltate.se/artiklar/Radiatorsystem/Radiatorsystem/konsten.htm
http://195.216.47.27/tp/pdf/6/6_901_dim_broschyr_102.pdf
Vad menar du med 10mm är det R10, 3/8" eller 10mm klämringskopplingar?
Om du delar i tre slingor tidigt i systemet är det bara bra, då kan du även lyckas med att köra klena rör hela vägen. Att bygga hela slingan med 15mm som du nämnde tidigare skulle åtminstone jag se som i klenaste laget. Du verkar ju trots allt kräva lite effekt i stugan. Se till att ha möjlighet att kunna strypa i returkopplen i fall du behöver balansera fördelningen lite.
Själv skulle jag välja R15-1/2" till varje slinga om 3-4 element och sen R10-3/8" för anslutningarna.
Om du delar i tre slingor tidigt i systemet är det bara bra, då kan du även lyckas med att köra klena rör hela vägen. Att bygga hela slingan med 15mm som du nämnde tidigare skulle åtminstone jag se som i klenaste laget. Du verkar ju trots allt kräva lite effekt i stugan. Se till att ha möjlighet att kunna strypa i returkopplen i fall du behöver balansera fördelningen lite.
Själv skulle jag välja R15-1/2" till varje slinga om 3-4 element och sen R10-3/8" för anslutningarna.
Det är inga klämringskopplingar på radiatorerna, så jag antar att de är R10.
Det verkar som om det kan vara bra att ha en tredelad slinga och använda 15mm rör till stamrören.
En liten fråga angående strypventiler bara. De enda sådana jag hittar hos Rinkaby är det som kallas "by-passledning med strypventil" (http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=2888). Med en prislapp på över tusen kronor är dessa helt enkelt för dyra för mig. Men om jag förstår det rätt så handlar en strypventil bara om att kunna strypa flödet lämpligt mycket för att få jämnt flöde i de olika grenarna. Borde man inte kunna använda nästan vilken ventil som helst som går att justera avstängningen på, t ex en skjutventil i stil med denna (http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1324)?
Det verkar som om det kan vara bra att ha en tredelad slinga och använda 15mm rör till stamrören.
En liten fråga angående strypventiler bara. De enda sådana jag hittar hos Rinkaby är det som kallas "by-passledning med strypventil" (http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=2888). Med en prislapp på över tusen kronor är dessa helt enkelt för dyra för mig. Men om jag förstår det rätt så handlar en strypventil bara om att kunna strypa flödet lämpligt mycket för att få jämnt flöde i de olika grenarna. Borde man inte kunna använda nästan vilken ventil som helst som går att justera avstängningen på, t ex en skjutventil i stil med denna (http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1324)?
Rekommenderar inte skjutventilerna öht (till något)...men finessen med strypventilerna är att de är speciellt anpassade för att inte kavitera (föra oljud) när ett flöde stryps, dessutom är ofta själva justerskruven dold under ett lock, så att man inte joxar med dem i onödan...
Den dyra ventilen du hittat är en tryckstyrd ventil, inte det du ska ha..
Det du skall ha är kanske radiatorkopplingssats (Rinkaby 2861 eller 2862 på radiatorerna), de borde inkludera ngn form av strypning på varje radiator (iallafall 2-rörsvarianten).. Är det ett tvårörs-system du bygger ??? eller är det 1-rörs ?
Den dyra ventilen du hittat är en tryckstyrd ventil, inte det du ska ha..
Det du skall ha är kanske radiatorkopplingssats (Rinkaby 2861 eller 2862 på radiatorerna), de borde inkludera ngn form av strypning på varje radiator (iallafall 2-rörsvarianten).. Är det ett tvårörs-system du bygger ??? eller är det 1-rörs ?
Ursäkta för att jag glömmer att säga det hela tiden. Det är ett 2-rörssystem. Om du med det menar ett system där en matarledning och ett returrör går runt till alla radiatorerna.
Nu är jag inte riktigt med igen. Jag trodde att jag skulle ha en strypventil på varje gren av radiatorslingan, dvs 3 strypventiler om jag har 3 grenar, för att på det viset kunna justera flödet mellan de olika grenarna. Strypa flödet vid de olika radiatorerna kan jag väl göra ändå med hjälp av termostaterna. Eller tänker jag fel?
Du ska inte komplicera enkla saker i onödan, några sådana ventiler behöver du inte.Herr Anders skrev:Nu är jag inte riktigt med igen. Jag trodde att jag skulle ha en strypventil på varje gren av radiatorslingan, dvs 3 strypventiler om jag har 3 grenar, för att på det viset kunna justera flödet mellan de olika grenarna. Strypa flödet vid de olika radiatorerna kan jag väl göra ändå med hjälp av termostaterna. Eller tänker jag fel?
Skaffar du nya termostater tex Danfoss kan du maxbegränsa flödet med dem.
Men det är ändå bra att sätta returkoppel på elementen så att man kan stänga där eller även använda för flödesstrypning om det behövs.
Rinkabys artnr 2866 och 2961 tex vid R10 eller de kompletta koppel som PST skrev om passar bra.
Fördelen med tvårörssystemet är ju att du kan justera varje radiator för sig, helt oberoende av de andra, i och med att varje radiator stryps till lagom flöde vid aktuellt pumptryck kommer flödet i ledningarna att fördela sig självt utan att du behöver några andra strypventiler än de som sitter inbyggda i radiatorkopplen.
I egenskap av Herr Anders' kompanjon lägger jag mig i diskussionen lite.
Menar ni att man kan bygga en stamledning med flera förgreningar med bara en cirkulationspump för radiatorerna ifall man installerar såna där returkoppel? Systemet vi har tänkt oss ser ut ungefär som på den bifogade skissen. Vad säger ni som vet? Är det vedertaget med förgrenade stamledningar?
Menar ni att man kan bygga en stamledning med flera förgreningar med bara en cirkulationspump för radiatorerna ifall man installerar såna där returkoppel? Systemet vi har tänkt oss ser ut ungefär som på den bifogade skissen. Vad säger ni som vet? Är det vedertaget med förgrenade stamledningar?
De flesta av oss lever ju med ett hjärta och rörledningar i form av artärer och vener med ett stort antal förgreningar, så det du skissat ser ju bra och jämnt fördelat ut.Herr Tove skrev:
Något mer vedertaget än tex värmeledningar med förgreningar av alla slag är svårt att tänka sig.
Japp, så gör man. Man drar lite grövre rör på "stammen" innan den förgrenar sig i två "15mm rörslingorna" till höger i bild (tex 22 mm) och den vänstra kan man ansluta direkt till "T-kopplet" efter pump & shunt.
Skissade lite i sketch-up, bifogar .pdf. (Returen ej inritad överallt..)
Kör laddomat, pannkrets & shuntkrets i 25mm (1"), Sätt ett 22-25-22 T-stycke efter pumpen och gå vidare åt "höger" med 22mm, som sedan grenas i ett 15-22-15 T-stycke till två rad-kretsar, Gå till vänstra kretsen från T-stycket över pumpen med en 22-15 förminskning och vidare med 15mm till den "vänstra" kretsen (Hö_Vä refereras till word filen i bilagan ovan). Pumpen ansluts normalt med S.k. Unionventiler (Inbyggt avstängningsventil i dessa, på returröret sätter man också normalt en spak-kulventil för att kunna isolera radiatorerna från acktanken...
Skissade lite i sketch-up, bifogar .pdf. (Returen ej inritad överallt..)
Kör laddomat, pannkrets & shuntkrets i 25mm (1"), Sätt ett 22-25-22 T-stycke efter pumpen och gå vidare åt "höger" med 22mm, som sedan grenas i ett 15-22-15 T-stycke till två rad-kretsar, Gå till vänstra kretsen från T-stycket över pumpen med en 22-15 förminskning och vidare med 15mm till den "vänstra" kretsen (Hö_Vä refereras till word filen i bilagan ovan). Pumpen ansluts normalt med S.k. Unionventiler (Inbyggt avstängningsventil i dessa, på returröret sätter man också normalt en spak-kulventil för att kunna isolera radiatorerna från acktanken...