Äntligen färdigt (nästan). Nu väntar vi bara på elektrikern. Såhär blev det:
 
  • 100_1276.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Jag tittade på ritningen i ert första inlägg.
Ni har en VV-växlare kopplat paralellt mellan tillopp och retur.
Det ger två frågor:
1. Hur håller ni cirkulation av hetvatten över växlaren?
2. Hur säkerställer ni att inte växlaren kortsluter systemet. Alltså, vad säger att vattnet inte går från retur till tillopp via växlaren istället för via acktanken.

Jag såg att ni var klara så ni har säkert löst det på något sätt.
Jag var bara lite nyfiken på hur.

/Raptor
 
Jag tittade på ritningen i ert första inlägg.
Ni har en VV-växlare kopplat paralellt mellan tillopp och retur.
Det ger två frågor:
1. Hur håller ni cirkulation av hetvatten över växlaren?
2. Hur säkerställer ni att inte växlaren kortsluter systemet. Alltså, vad säger att vattnet inte går från retur till tillopp via växlaren istället för via acktanken.

1. Der finns en inbyggd cirkulationspump i värmeväxlaren. Den är grå och svart på fotot. Värmeväxlaren är en begagnad Nibe Tappman.

2. Det syns inte på fotot, men tanken laddas upptill. Framledningen syns allra längst upp på fotot, den kommer alltså ut några decimeter ner på tanken. Så vattnet måste i alla fall passera tanken. Värmeväxlaren ska enligt bruksanvisningen slå på sin pump bara när man tappar varmvatten.

Hoppas att jag förstod dina frågor rätt. Tyvärr kan jag inte påstå att jag vet att konstruktionen fungerar, eftersom jag inte har kunnat få in något vatten i systemet på grund av icke-fungerade vatten i hela huset. Det börjar bli lite kallt om tassarna...
 
Redigerat:
Det börjar bli lite kallt om tassarna..
Svensk tiger ?:p
Ökar bara på inspirationen att få det klart
 
pr95 skrev:
Svensk tiger ?:p
Ökar bara på inspirationen att få det klart
Växthuseffekten ?? Rekordkyla ?? Jojo:rolleyes:
 
Svensk tiger ?:p
Ökar bara på inspirationen att få det klart
Ha ha, nästan; Två svenska katter är för tillfället husets enda invånare. Och inspirationen är verkligen på topp. Jag har funderat på diverse sätt att fylla på vatten i systemet från en tankvagn, eftersom det inte finns något fungerande vatten i själva huset än, Men jag tror inte att det låter sig göras på något tillräckligt enkelt sätt.
 
Prov med brandkåren de brukar ha vatten påtank:D
 
Nu har jag kunnat använda systemet i ett par veckor. Överlag fungerar det över förväntan. Så tack för all hjälp med det teoretiska!

Efter vad jag har märkt än så har jag bara gjort två stora misstag:

1. En av de nio radiatorerna monterade jag utan termostat och radiatorkoppling (det fick inte plats och dessutom skulle jag alltid ha värmen på högsta möjliga på den radiatorn ändå, tänkte jag). Resultat: Vattnet rinner igenom mycket fort och returledningen är snart lika varm som framledningen. Hade jag vetat vad jag vet nu så hade jag satt en kulventil eller liknande mellan radiatorns retur och huvudledningen.

2. Jag köpte två gamla sektionsradiatorer som hade "bokat resa till skroten". Resultat: En av dem läckte helt uppenbart. Bara att byta ut den mot en liknande men bättre. Den andra av dem läckte så omärkligt att jag hann fylla hela systemet innan jag upptäckte det. Köper man sånt får man antagligen skylla sig själv. Vad som är värre är att en alldeles ny svart t-koppling inhandlad på Rinkaby Rör (den precis till höger om kulventilen som jag har monterat nere till höger på bilden) läcker på samma sätt. Antagligen ett litet, litet gjutfel. Att byta ut den känns som mer eller mindre omöjligt, så jag har satt en högkvalitativ plastburk under och hoppas att rosten inte ska göra hålet större alltför fort.

Tyvärr luktar radiatorerna ganska starkt av målarfärg så fort de får varmt vatten i sig, trots att jag målade dem i somras (de flesta med rostskyddsfärg och vattenburen radiatorfärg). De jag målade med rostskyddsfärg och lösningsmedelsbaserad lackfärg luktar ännu värre. Så jag värmer dem med 80-gradigt vatten gång på gång när ingen är hemma i hopp om att de ska lukta av sig så att vi kan flytta in nån gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.