42 693 läst · 130 svar
43k läst
130 svar
Nyfiken, varför är en normal tumstock så dumt funtad?
Jag förstår inte hur en tumstock kan mäta vinklar. Jag har en massa mätredskap hemma, eftersom jag tycker att det är kul att mäta. I min standarduppsättning ingår ett 5m hultafors måttband, ett 20m dito, en Leica Disto 5A, en Hultafors smygvinkel och en Starrett kombinationsvinkel. De enda gångerna jag skulle använda en tumstock är om jag behöver röra runt i en burk färg eller.....-Nej, jag kan inte komma på något annat som den är bättre på.
Produkter som diskuteras: "smygvinkel"
Smygvinkel 200 SMV20 Hultafors
Mät vinklar snabb och enkelt
329 kr inkl moms
Läs mer
Skåda den ultimata meterstocken.
http://www.wiha.com/sweden/Onlinesh...orced-folding-rulers-Wiha-Longlife-All-in-One
/jonas
http://www.wiha.com/sweden/Onlinesh...orced-folding-rulers-Wiha-Longlife-All-in-One
/jonas
Ja det är säkert rätt svårt att veta den historiska bakgrunden, hoppas Hultafors har svar att ge.Crebel skrev:..Min tanke var inte att väcka den heta "tumstock, måttband eller talmeter"-striden, den tråden finns redan någon annanstans ! Utan just undra om någon visste varför den vanliga tum/meterstocken ser ut som den gör och har gjort så under alla tider.
Tradition, jo men det är ju som att ha som tradition att gå med vänster sko på höger fot och vice versa. ...
Undrar om det är så enkelt att man (snickaren) helst vill se skalan från noll och uppåt redan innan man börjar veckla ut den. Vi är ju liksom vana att tänka linjärt, logiskt (?), från vänster till höger osv osv.
En måttstock som "börjar" på 200cm verkar kanske lite underlig.
Det skulle ju också verka underligt att en utvecklad tumstock har 200 cm längst till vänster och 0 cm längst till höger. Men det skulle egentligen fungera lika bra, bara man arbetar från andra hållet istället.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Och om "innermåttet" är mindre än 20 cm........:@TheStills skrev:
Protte
Började reflektera över när jag medvetet väljer tumstocken.....
hmmmmmmmmmmmmmmm,,,
hmmmmmmmmmmmmmmm
Yes.. mäta håldjup tex vid borrning i betong. Samt mäta djup vid tex plintgrävning... då kommer faktiskt tummisen fram.
hmmmmmmmmmmmmmmm,,,
hmmmmmmmmmmmmmmm
Yes.. mäta håldjup tex vid borrning i betong. Samt mäta djup vid tex plintgrävning... då kommer faktiskt tummisen fram.
Jag tycker att forumrävarna har en ganska njugg inställning till tumstocken. Om man t ex skall ge sig åstad att gjuta ett schakt som är, säg 120 m högt, så behövs det en del mätning. Både utsättarna, armerarna och timmermännen använder tumstocken hyfsat frekvent. Som mättekniker har jag en rejäl uppsättning mätdon. Allt från en leica Tps1200 för 350 långschalar, till en snikig gul plastmåttstock. Om leican är paj eller utlånad så kan jag i regel jobba vidare med annat, men om tumstocken försvinner och inte kan ersättas så kan man lika gärna gå hem. Talmeter har jag nog sett ute på bygget vid ngt enstaka tillfälle. Det måste ha varit ngn snickare som har problem med att manövrera tumstockar till utfällt läge.
///j
( skrivet i iphone så texten är sannolikt tryfferad med en del stavfel)
///j
( skrivet i iphone så texten är sannolikt tryfferad med en del stavfel)
Produkter som diskuteras: "Skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Varför ? Det skall vara så. Ta en tum stock snabbt och veckla ut den ta måttet och fäll ihop den. Nu vet ni varför.
Jag har en 5 meters så där har du fel.