Hej !

Har fått ett erbjudande om fiberinstallation i villan för 7.900 Kr från Telia.
I priset ingår anslutning ända in i huset, jag binder mig i tre år för TV, Telefoni och bredband (10 Mb) för 359 kr/månad totalt.
Jag måste svara senast 1 maj och vill ha synpunkter på om detta är ett bra erbjudande.

Mvh. C_A

Det låter bra. Om du bara ser till kostnaden kommer ingen vilja leverera det billigare.

Jag antar att du inte har några alternativ till detta så då är det ju inte så mycket att fundera över. I annat fall kan du ju fundera över vad som händer efter dessa tre år. Kan någon annan än telia leverera tjänster till dig då?

Jo det finns ett alternativ, Örebro Stadsnät. De vill ha 26.500 plus grävning på egen tomt när och OM de kan leverera..så de ser jag inte som seriösa. Den extra pengen är helt klart inte värd den "valfrihet" som de säger sig leverera.

Alternativet jag har är att fortsätta med mina befintliga tjänster ADSL osv.
Är det värt att lägga dessa pengar på en fiberinvestering ?

Just nu kanske jag inte behöver mer fart och fler tjänster, men kommer jag att behöva det i framtiden och i så fall ångra att jag inte tog detta erbudande?

H
10 Mb är ju inte mycket att hurra för. Kan de inte erbjuda mer??
Priset annars är OK. Tar man resp. del och sumerar dessa så blir det 170+200+329= 699 - 359= 340 cd c:a 20 månader för att tjäna in installationen. Är väl OK.

jo det går att få mer fart, ända upp till 1000 Mbps., men kostnaden stiger då..

Även om jag inte direkt gillar Telia så hade jag sagt ja på några sekunder....när man väl fått fiber en gång begriper man inte hur man ska klara sig utan....

Frågan är ju hur avtalet ser ut. Har du möjlighet att anlita andra operatörer när bindningstiden löper ut, eller kan du endast använda installationen för att prenumerera på Telias tjänster?

Sen är det sant att fiber är överlägset allt annat, men det är en annan sak. Jag tycker att du bör kolla kontraktet innan du binder dig för Telia.

Jag hade tagit det utan att blinka.

Låter tokbilligt, inte mycket att tveka på. Ett litet tips om du låter en operatör även vara nätägare. Passa på att lägga med en tomslang på din tomt där det grävs för fibern, skulle det bli problem med telia i framtiden så är det "bara" att använda den tomma kanalisationen för nästa operatör.

Kan vara skönt att slippa gräva igen när trädgården återhämtat sig efter första ingreppet.

Priset är helt OK, och troligen inte möjligt att pruta på, Telia räknar ut kontantinsats och månadsavgift baserat på sina egna kostnader och önskad vinstmarginal.

Därimot kan det eventuellt gå att förhandla om innehållet i tjänsterna. Ring och fråga - i god tid - om du kan få högre hastighet eller fler TV-kanaler. Det kostar dem inte ett nickel.

Går det inte vägen så är det ändå en bra deal. Tag den!

"Tokbilligt" låter ju bra..kanske dags att lätta på plånboken i alla fall:).

Jag tycker också det där lät riktigt bra! Kör!

Bered dig på att det kan bli enormt mycket problem, mycket av problemen har avhandlats i Nerikes Allehandas debattforum, (bl.a i lokalforum under Nora). Den sista erfarenheten är att vid uppgradering från programpaket Lagom till Stor så måste man enl Telia betala hela summan för Stor, ej mellanskillnaden. På så vis måste man betala två gånger för dom vanligaste kanalerna.
Kommunikation mellan entreprenörer, Skanova och Telia verkar vara obefintlig, väldigt många har fått sitt kopparabonnemang avslutat och omgjort till fiberabonnemang långt innan ens slangen är nedgrävd = man måste jaga Telia i evigheter via mobiltelefon för att få tillbaka möjligheten att ringa/bruka ADSL. "Du har plats 58 i kön" sedan när man får prata med en människa så säger denne "-Dröj lite så ska jag kolla detta" åsså börjar rösten om "Du har plats 37 i kön" :(
Orkar du vara irriterad så är ju annars pris och hastighet okej.

om man ringer felia och frågar, kan man få ett lika bra erbjudande?

M
Haagbard skrev:
Den sista erfarenheten är att vid uppgradering från programpaket Lagom till Stor så måste man enl Telia betala hela summan för Stor, ej mellanskillnaden. På så vis måste man betala två gånger för dom vanligaste kanalerna.
För 99 kr kan du uppgradera från mellan till stor.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=87235&st=11581

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.